Na logistykę, podobnie jak na każdą inną branżę, mają wpływ ciągle zmieniające się trendy. Tutaj jednak zmiany zachodzą szczególnie szybko, a to za sprawą gwałtownego rozwoju technologicznego. Jak zatem zdaniem fachowców ma się przekształcić transport i logistyka na przestrzeni najbliższych dwóch lat?
W logistyce i transporcie zmiany zachodzą w bardzo szybkim tempie, za którym muszą nadążyć przedsiębiorcy. Nic zatem dziwnego, że branżowi specjaliści starają się wyprzedzić bieg zdarzeń i przewidzieć, jakie trendy będą dominować w najbliższym czasie. Zobaczmy zatem, co zdaniem profesjonalistów będzie kształtować nadciągające dwa lata w dziedzinie logistyki oraz transportu.
Postępująca cyfryzacja
Zajmująca się analizą rynkową różnych branż agencja PwC opublikowała niedawno prognozę na najbliższe 5 lat, opartą na wywiadach z prezesami ponad 1200 firm transportowych. Z analizy tej wynika jasno, że najbliższy rok upłynie w logistyce pod znakiem cyfryzacji. Wpłynie ona nie tylko na sposób, w jaki będą operowały firmy, ale również na zachowania klientów. Natomiast tym, co natomiast niepokoi ankietowanych, jest obawa przed brakiem wystarczającej liczby wykwalifikowanych w dziedzinie IT pracowników na rynku pracy.
Handel międzynarodowy
Kolejnym po cyfryzacji trendem mającym znacząco wpłynąć na branżę logistykę są zmiany dotyczące transportu międzynarodowego. Ankietowani prezesi spodziewają się wzrostu znaczenia handlu między krajami europejskimi i azjatyckimi oraz ogólnego umiędzynarodowienia transportu. Proces ten ma wspomóc rozwój infrastruktury transportu lądowego oraz uzgodnienia dotyczące wolnego handlu między poszczególnymi krajami. Ankietowani zwrócili jednak uwagę na potencjalne zagrożenia w postaci obostrzeń związanych z tzw. „wojnami handlowymi”.
Sposób na zmiany
W jaki sposób polskie firmy transportowe mogą przygotować się na zmiany związane ze wzrostem znaczenia handlu międzynarodowego? Z pewnością korzystne jest zainwestowanie w odpowiednią, czyli dobrze połączoną lokalizację centrum dystrybucyjnego. Za przykład takiego miejsca może posłużyć Lubuskie Centrum Logistyczne, którego lokalizacja umożliwia szybkie dotarcie do najbardziej oddalonych miejsc w Polsce, a także poza jej granicami. W ramach współpracy z centrum przedsiębiorcy mogą nie tylko wynająć przestrzeń magazynową, ale również uzyskać porady w kwestii planowania łańcucha dystrybucji.
W związku z prognozami dotyczącymi wzrostu znaczenia cyfryzacji oraz handlu międzynarodowego cennym atutem dla przedsiębiorców może okazać się dobrze ulokowane centrum logistyczne. Za przykład takiego może posłużyć Lubuskie Centrum Logistyczne (tzw. magazyn Zielona Góra).