sobota, 27 kwietnia, 2024

Branża SEO i jej początki

Branża SEO i jej początki

- Advertisement -

Internet niewątpliwie zrewolucjonizował nasze codzienne życie. Dzięki niemu mamy swobodny kontakt między sobą oraz dostęp do wielu innych funkcji. Wpłynął także na marketing i funkcjonowanie przedsiębiorstw. Odtąd niezbędne stało się posiadanie własnej witryny internetowej, a nierzadko także fanpage’a na popularnych portalach internetowych. Kolejną ewolucją w posługiwaniu się cyberprzestrzenią było powstanie wyszukiwarek, które przyczyniły się do narodzin branży SEO. Czym tak właściwie jest to SEO i jakie ma zadania? Odpowiedzi na podobne pytania znajdziecie w poniższym tekście.

NA POCZĄTKU BYŁ INTERNET…

Bez Internetu nie było by SEO, także warto poświęcić trochę miejsca na jego historię. Pierwsze zalążki połączenia sieciowego sięgają lat 60-tych, kiedy departament obrony USA chciał zwiększyć skalę komunikacji. Wtedy firma ARPA (Advanced Research Projects Agency) podjęła szereg prób zbudowania szerszej sieci łączącej ze sobą oddalone komputery. W 1969 roku udało się uruchomić ARPANET, za pomocą którego przesyłano pliki oraz pocztę elektroniczną. Ta sieć działa do dzisiaj, jednak stanowi własność wojskową. Kolejny przełom nastąpił w 1988 roku, udało się wtedy stworzyć system IRC (Internet Relay Chat), czyli komunikator pozwalający na pisemną rozmowę między użytkownikami.

TIMOTHY BARNES-LEE I JEGO STRONA INTERNETOWA

Tim Barnes-Lee usystematyzował współczesny wygląd Internetu. To on opracował pierwszą stronę internetową, która działa do dzisiaj.

Urodził się w Londynie w połowie lat 50-tych, skończył Uniwersytet Oksfordzki, gdzie poszerzał swoją wiedzę na temat programowania. Po zakończeniu edukacji został zatrudniony w mieszczącym się w Genewie Europejskim Ośrodku Badań Jądrowych (CERN). W 1989 roku opracował projekt zakładający łączenie komputerów z dostępem do Internetu, ta inicjatywa nosiła nazwę World Wide Web (WWW) i oparta była na wcześniejszym pomyśle Tima pod tytułem ENQUIRE. Projekt WWW testowano na początku na serwerach CERN, dopiero w 1991 roku oficjalnie trawił do Internetu razem z pierwszą stroną internetową na świecie – www. info.cern.ch.

W 1994 roku założył własną instytucję W3C, czyli World Wide Web Consortium. Zajmuje się ona dalszym udoskonalaniem możliwości globalnej sieci. W tym samym roku otrzymał Nagrodę Japońską, a 10 lat później królowa Elżbieta II odznaczyła go Orderem Imperium Brytyjskiego, także w 2007 roku dostał Order Zasługi.

KONKURENCJA WŚRÓD WYSZUKIWAREK

Pierwszą w historii wyszukiwarką był system Archie wynaleziony w 1990 roku przez dwóch studentów oraz naukowca Uniwersytetu McGill w Kanadzie. Przez następne lata powstawały przynajmniej dwie nowe wyszukiwarki rocznie, można wymienić takie marki jak Veronica, JugHead, Yahoo! czy AltaVista. Jednak symboliczny okazał się rok 1996, wtedy stworzono najpopularniejszą do dzisiaj wyszukiwarkę – Google.

Opracowano ją na Uniwersytecie Stanforda w ramach projektu studenckiego. Dokonali tego Larry Page i Sergey Brin. Kontynuowali swój sukces zakładając dwa lata później spółkę Google Inc. – obecnie Google LLC. To, co wyróżniło akurat tę wyszukiwarkę jest zastosowany algorytm PageRank, który układa wyniki wyszukiwania w formę listy z konkretnymi pozycjami. Dało to bezpośredni motyw do rozwinięcia się nowej branży – SEO.

CZYM JEST I JAK DZIAŁA SEO?

Pełna nazwa brzmi Search Engine Optimization i głównym zadaniem zajmujących się tą działalnością osób jest zapewnienie odpowiednio wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania po wpisaniu danego hasła. W Polsce SEO tłumaczy się jako optymalizację dla wyszukiwarek internetowych. Mimo tego, często stosuje się po prostu określenie pozycjonowanie.

Pierwsze czynności zmierzające do jak najwyższej pozycji w wyszukiwarkach rozpoczęły się od razu po uruchomieniu większej liczby stron internetowych. Kiedy wiele osób zorientowało się jak duże korzyści niesie ze sobą obecność w Internecie, to podjęli natychmiastowy wysiłek, aby się wyróżnić. Pozycjonerzy starli się dobrać jak najwięcej pożądanych treści pod poszczególne słowo albo frazę wpisaną w pole wyszukiwań. Dzięki ciągle rosnącemu zapotrzebowaniu na podobne usługi, zakładano na przełomie XX i XXI wieku coraz więcej agencji SEO, profesjonalnie optymalizujących zleconą tematykę.

SŁOWNIK BRANŻY SEO

W ciągu następnych lat, poprawiła się jakość połączenia sieciowego, a także sam Internet objął nowe części świata. Wiele zmieniło się również w funkcjonowaniu agencji SEO. Wykształciły się zwłaszcza nowe pojęcia oraz usługi, jedną z nich jest SEM.

SEM – Search Engine Marketing. W polskim tłumaczeniu – marketing w wyszukiwarkach internetowych. Mówiąc wprost, jest to działanie promujące w wynikach konkretne przedmioty czy produkty, które potencjalny użytkownik sieci chciałby kupić. Na pewno wielu z nas trafiło na wyodrębniony adres przedstawiający jakąś firmę. Po kliknięciu danego linku, system kieruje bezpośrednio na platformę przedsiębiorstwa. Przez takie dopasowania pod zamieszczone słowa w wyszukiwarkach, marketingowcy pragną przyciągnąć do siebie klientów. Inną odmianą takiej internetowej promocji jest PPC – Pay Per Click. Są to linki sponsorowane pokazujące zazwyczaj grafikę towaru oraz jego cenę, po jednorazowym kliknięciu takiego linka, zleceniodawca zobowiązany jest do zapłaty ustalonej wcześniej kwoty firmie pozycjonującej.

Black hat i White hat – te frazy naznaczają osoby w grupie pozycjonerów, które wykorzystują uczciwe oraz podstępne metody w optymalizacji. Same określenia pochodzą od gatunku filmowego skupiającym się na Dzikim Zachodzie. W westernach pojawiały się pozytywne postacie (White hat) oraz negatywne (Black hat). „Dobrzy” pracownicy stosują się zwykle do powszechnych metody pracy, zgodnych także ze standardami agencji. Natomiast „źli”, mogą wykorzystywać tzw. cloacking, czyli ukrywanie pożądanych treści pod zupełnie innym słowem wpisanym do wyszukiwarki. W rezultacie przykładowa osoba chcąca znaleźć informacje o danej tematyce, trafia na całkowicie odmienny obszar. Takie działania są podejmowane, kiedy chce się, żeby poszczególna strona znalazła się prędko na szczycie listy wyszukiwań.

- Advertisment -

Dzień Ziemi w Geosferze

W Geosferze z okazji Dnia Ziemi odbył się piknik ekologiczny dla jaworznickich szkół. Uczniowie mogli skorzystać ze strefy ekologiczno-edukacyjnej oraz uczestniczyć w warsztatach. W piątek,...

Kolizja trzech na ul. Wysoki Brzeg

Na ulicy Wysoki Brzeg doszło do kolizji trzech aut osobowych. Interweniowały dwa zastępy Państwowej Straży Pożarnej. W piątek, 26 kwietnia na ulicy wysoki Brzeg po...

Pożar budynku na ulicy Traugutta

Zastępy Państwowej Straży Pożarnej interweniowały na ulicy Traugutta, gdzie w jednym z budynków jednorodzinnych doszło do pożaru. W piątek, 26 kwietnia około godziny 14:05 Komenda...