Duża odpowiedzialność spoczywa na podejmującym się obowiązków, jakie ma zarządca nieruchomości. Warszawa nie różni się w tym zakresie od innych, także dużo mniejszych miast. Zazwyczaj kompetencje obejmują pełen pakiet zadań powierzonych zarządcy przez właściciela nieruchomości, w tym wspólnotę rozumianą jako ogół właścicieli. Może to być przede wszystkim kompleksowa obsługa danej nieruchomości, w tym podejmowanie decyzji zarządczych, analizowanie i monitorowanie sytuacji, prowadzenie obsługi finansowej.
1. Przepisy a zarządca nieruchomości. Warszawa i inne miasta
2. Obowiązki zarządcy
3. Czego zarządca nieruchomości nie może robić samodzielnie?
Podkreślić należy również różnicę pomiędzy zarządzeniem nieruchomością a administrowaniem. W gestii administratora leży zaledwie wycinek czynności objętych zarządzaniem, a główne decyzje podejmuje zarząd wspólnoty.
Przepisy a zarządca nieruchomości. Warszawa i inne miasta
Część obowiązków reguluje ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. W artykule 185 przeczytać można, że jest to przede wszystkim podejmowanie i realizowanie decyzji związanych z obszarem ekonomiczno-finansowym, zapewnianie bezpieczeństwa codziennego korzystania, utrzymywanie nieruchomości w dobrym stanie. Oznacza to, że za kluczowe decyzje związane z budynkiem odpowiada właśnie zarządca nieruchomości. Warszawa czy małe miasto? Nie ma to w tym przypadku znaczenia.
A co z kwestiami szczegółowymi, takimi jak utrzymanie czystości, dbanie o zieleń czy drobne naprawy? Te szczegółowe zapisy powinny być regulowane dodatkową umową.
Obowiązki zarządcy
Podstawowe obowiązki zarządcy w kontekście wspólnoty mieszkaniowej to:
- reprezentowanie wspólnoty na zewnątrz
- obsługa finansowa nieruchomości, w tym zorganizowana księgowość dla wspólnot mieszkaniowych i prowadzenie dokumentacji, rozliczenia z urzędami oraz windykacja,
- troska o stan techniczny nieruchomości,
- analiza sytuacji, doradztwo w zakresie nieruchomości, podejmowanie decyzji ekonomiczno-finansowych,
- przygotowanie projektów uchwał i umów,
- obsługa zebrań.
Czego zarządca nieruchomości nie może robić samodzielnie?
Istnieje jednak katalog czynności, przekraczających zakres zwykłego zarządu. W takim przypadku to wspólnota mieszkaniowa podejmuje uchwałę, wyrażając zgodę na przeprowadzenie danej czynności lub udzielając zarządowi pełnomocnictwa. O jakich działaniach mowa? Katalog ten nie jest zamknięty, ale najważniejsze przykłady to ustalenie wynagrodzenia zarządu lub zarządcy, przyjęcie rocznego planu gospodarczego czy zmiana przeznaczenia części wspólnych.
undefined
Zarządcą osiedla, na którym mieszkam jest Altiplano oni wiedzą jakie mają obowiązki i nie trzeba im pokazywać palcem, że to jest nie zrobione.