sobota, 27 kwietnia, 2024

Brak tramwaju w Jaworznie to porażka – mówi Tomasz Tosza

Strona głównaNewsBrak tramwaju w Jaworznie to porażka - mówi Tomasz Tosza

Brak tramwaju w Jaworznie to porażka – mówi Tomasz Tosza

- Advertisement -

Brak tramwaju w Jaworznie uznał za swoją największą urzędniczą porażkę Tomasz Tosza, wicedyrektor MZDiM, w trakcie „nocy wtop” na zakończonym niedawno Kongresie Polityki Miejskiej w Katowicach.

Zamysł „nocy wtop”, części na Kongresu Polityki Miejskiej, wydarzenia poświęconego tworzeniu i wdrażaniu polityk miejskich w Polsce, jest prosty – urzędnicy przyznają się do tego, co w ich urzędniczej działalności im się nie udało.

Jaworzno na spotkaniu reprezentował Tomasz Tosza, wicedyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów, który za największą urzędniczą porażkę uznał budowę tramwaju w mieście, która nie wypaliła. Wg Toszy, pomysł przegrał z lokalną polityką – po wykonaniu prac koncepcyjnych i znalezieniu rozwiązań, dzięki którym udałoby się wkomponować infrastrukturę tramwajową w krajobraz miasta, polityk wspierający pomysł przeszedł do opozycji. Pomysł traił do zamrażarki i nigdy nie został zrealizowany, a zamiast tramwajów mamy elektryczne autobusy.

Myślę, że za późno zaczęliśmy wtedy rozmawiać z ludźmi. Zabrakło czasu, działaliśmy pod presją – mówi Tomasz Tosza. Wicedyrektor MZDiM dodaje, w sprawie zbyt późno zwrócono się do ekspertów, którzy potwierdzili, że plan jest do zrealizowania. Miasto miało też odpuścić kampanię uświadamiającą mieszkańców co do projektu.

Paweł Silbert i Tomasz Tosza podczas spaceru „Miasta Idei”. 09.06.2021

Konsultacje społeczne są najwłaściwszą drogą, by miasto zmieniać – stwierdził Tomasz Tosza.

Przypomnijmy, że wzmianki o budowie tramwaju pojawiły się około 2012 roku. Wg planów w Jaworznie miały powstać  dwie linie o łącznej długości minimum 11 km. Pierwsza z nich przebiegałaby na trasie Skałka – Centrum – Gigant – Osiedle Stałe o długości 6 km, z możliwością dobudowania kolejnego 2,5 km. Linia nr 2 w relacji Gigant – Szczakowa PKP miałaby 5 km długości.

Projekt miał, według wstępnych wyliczeń, kosztować 325 mln zł, z czego 75 proc. czyli ponad 243 mln zł, mogłoby pochodzić ze środków zewnętrznych, miasto natomiast musiałoby dysponować wkładem własnym na poziomie ok. 81 mln zł.

Koncepcja budowy tramwaju została ostatecznie zarzucona w 2016 roku:

Projekt budowy linii tramwajowych w Jaworznie został zamknięty na etapie koncepcji decyzją Prezydenta Miasta w kwietniu br. Decyzja prezydenta Silberta została poparta wycofaniem przedsięwzięcia dotyczącego budowy linii tramwajowej w Jaworznie z listy rezerwowej projektów rekomendowanych przez Zarząd Subregionu Centralnego do dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W komunikacie zawarto informację, że rozwiązanie polegające na budowie jaworznickiego tramwaju może okazać się racjonalne w przyszłości za 20, może 30 lat, a zabezpieczone dziś rezerwy terenu w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego powinny zostać utrzymane. W związku z tym, że infrastrukturę drogową planuje się i buduje w perspektywie co najmniej 25 lat, dokumentacja środowiskowa uwzględnia miejsce pod linie, podobnie jak zapisy Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego i planów miejscowych – tłumaczył Łukasz Kolarczyk z Urzędu Miejskiego w Jaworznie.

[vc_facebook]

10 KOMENTARZE

  1. Tramwaje stosuje się w miastach, gdzie potoki pasażerskie są na tyle duże, że autobusy przegubowe nie wyrabiają i trzeba by wysłać tak dużą ich ilość, że koszty pensji dla kierowców byłyby bardzo wysokie. Wtedy można co 10-15 min (lub częściej) puścić tramwaj który ma więcej niż 2 człony i są oszczędności. U nas nawet na najpopularniejszej trasie wewnątrz miasta (centrum-OST) wystarczą nawet małe autobusy. Wszelkie inne zalety tramwajów typu wyższy komfort jazdy po szynie niż po asfalcie, niższe opory toczenia itp. są niewarte dziesiątek/setek milionów wydanych na infrastrukturę i jej utrzymanie oraz problemy z torowiskiem (hałas, wykolejenia, awarie itd.). Mówię to jako były zwolennik tramwajów w Jaworznie i generalnie do wszelkich innowacji nadal jestem nastawiony pozytywnie.

  2. – Konsultacje społeczne są najwłaściwszą drogą, by miasto zmieniać – stwierdził Tomasz Tosza. Jeśli to nie jest bolszewizm co co nim jest. Ulice zwężają wbrew mieszkańcom i wbrew zdrowemu rozsądkowi i nie będą kierowali się życzeniami obywateli bo wiedzą lepiej. Co trzeba mieć w głowie i kim trzeba być by takimi zasadami kierować się w życiu ?

    • Pomysł by zbudować metro może urodzić się w głowie tego geniusza od rozwiązań komunikacyjnych. Może wykorzysta stare podziemne chodniki w kopalni. U Pana Toszy wszystko jest możliwe ,ten umysł ma nieograniczoną wyobraźnie .

      • Przecież to już było. I tak jak ścieżka rowerowa jest Velostrada tak metro miało być hyperloop czy jakoś tak.
        Efekty Toszowo Silbertowej megalomanie widać na każdym kroku.
        np. parking rowerowy – musi być duży, inny (z prysznicami) i dzięki temu bardzo drogi.
        Wyjdzie bubel ale tak ma być, jak to w Jaworznie przebuduje się, ciekawe czy przy projektiwaniu planują taż przebudowy i poprawki.
        Ale pieniędzy mamy dość, jak btlraknie to UM zaoszczędzi tzn. zlikwiduje kilka szkół.

- Advertisment -

Dzień Ziemi w Geosferze

W Geosferze z okazji Dnia Ziemi odbył się piknik ekologiczny dla jaworznickich szkół. Uczniowie mogli skorzystać ze strefy ekologiczno-edukacyjnej oraz uczestniczyć w warsztatach. W piątek,...

Kolizja trzech na ul. Wysoki Brzeg

Na ulicy Wysoki Brzeg doszło do kolizji trzech aut osobowych. Interweniowały dwa zastępy Państwowej Straży Pożarnej. W piątek, 26 kwietnia na ulicy wysoki Brzeg po...

Pożar budynku na ulicy Traugutta

Zastępy Państwowej Straży Pożarnej interweniowały na ulicy Traugutta, gdzie w jednym z budynków jednorodzinnych doszło do pożaru. W piątek, 26 kwietnia około godziny 14:05 Komenda...