sobota, 18 maja, 2024

Jak rozwinąć swój biznes w sieci?

Strona głównaInformator / Materiały zewnętrzneJak rozwinąć swój biznes w sieci?

Jak rozwinąć swój biznes w sieci?

- Advertisement -

Nie da się ukryć, że coraz więcej dziedzin naszego życia podlega obecnie cyfryzacji. Nie powinno zatem dziwić, że coraz więcej przedsiębiorców przenosi swoje biznesy do internetu – digitalizacja daje wręcz ogromne możliwości prowadzenia działalności, jej nadzorowania oraz rozwijania. W poniższym wpisie przyjrzymy się temu ostatniemu tematowi, przedstawiając sprawdzone sposoby na rozkwit działalności internetowej.

Zalety biznesu internetowego

Przeniesienie własnego biznesu do internetu ma wiele zalet, z których najważniejszymi są bez wątpienia:

  • Niski próg wejścia – przeniesienie już istniejącego przedsiębiorstwa do sieci lub założenie zupełnie nowej firmy online nie wymaga dużych nakładów finansowych – własny biznes internetowy może otworzyć właściwie każdy.
  • Ogromny zasięg – sieć internetowa obejmuje niemal cały świat, co daje praktycznie nieograniczony zasięg – Twoja firma może pozyskiwać potencjalnych klientów z różnych zakątków planety. Wystarczy tylko odpowiednio dostosować jej witrynę internetową, oferując kilka wersji językowych.
  • Ciągły rozwój rynku – rynek online rozwija się właściwie nieprzerwanie, co pociąga za sobą rosnący popyt na najróżniejsze towary i usługi. Na tę chwilę biznes internetowy daje więc niemal nieograniczone możliwości rozwoju.
  • Nie wymaga dużych zasobów stacjonarnych – do prowadzenia działalności gospodarczej przez internet wystarczy zwykły komputer – na ogół nie musisz dysponować żadnym skomplikowanym sprzętem ani nieruchomościami (pomijając konieczność podania adresu przy zakładaniu działalności).
  • Działa przez całą dobę – ponieważ internet działa 24/7, Twoja strona internetowa będzie widoczna przez cały czas. Dzięki temu może na Ciebie zarabiać, nawet kiedy śpisz.

Jak rozwinąć firmę internetową?

Istnieje wiele różnych metod pozwalających rozwinąć internetową działalność gospodarczą. Trzeba jednak pamiętać, że żadna z nich nie jest w pełni uniwersalna i nie daje 100% gwarancji powodzenia – najlepiej więc korzystać z przynajmniej kilku jednocześnie. Poniżej przedstawiamy kilkanaście sprawdzonych działań, które pomagają rozwijać działalność w internecie.

1. Zadbaj o swoją stronę internetową

Strony internetowe to nie tylko wizytówka internetowych biznesów, ale też główne narzędzie interakcji na linii usługodawca-klient. Dlatego też koniecznie trzeba zadbać o jej dopracowanie.

Skuteczna strona internetowa powinna być przede wszystkim funkcjonalna – należy więc zadbać, by nie było na niej zbędnych elementów, które wpływałyby negatywnie na czas jej ładowania i ogólnie pojęte wrażenia użytkownika (User Experience – UX). Wszystkie najważniejsze funkcje powinny być w zasięgu jednego kliknięcia, a najważniejsze elementy (np. przycisk „Kup teraz” czy ikona koszyka zakupowego) muszą być dobrze widoczne. Trzeba tutaj znaleźć dobry balans między funkcjonalnością a wyglądem – zbyt surowa strona będzie odstraszać, a przesadnie kolorowa zmęczy wzrok i zniechęci do zagłębienia się w prezentowane treści.

Mówiąc o UX, nie sposób pominąć jednej z jego najważniej kwestii – dostosowania strony do urządzeń mobilnych. Obecnie większość osób (już na przełomie 2015/2016 było to ponad 50%) wykorzystuje właśnie je do przeglądania internetu – strony, które źle się wyświetlają lub są trudne w obsłudze na smartfonach, tabletach itp. raczej nie odniosą sukcesu. Jeśli więc chcesz prowadzić dochodowy biznes w sieci, pamiętaj o mobilnej wersji swojej strony internetowej.

Nawet najlepiej przygotowana strona nie zda się na nic, jeśli nikt jej nie zobaczy. Dlatego, chcąc rozwinąć swoją firmę, trzeba zatroszczyć się o pozycjonowanie stron i SEO (Search Engine Optimization) – im wyższa będzie pozycja Twojej witryny w wynikach wyszukiwania na daną frazę kluczową (np. buty męskie skórzane), tym większą masz szansę na przyciągnięcie uwagi klienta. Jak pokazują aktualne trendy, z punktu widzenia przeciętnego użytkownika internetu pozycje poniżej TOP10 mogłyby równie dobrze nie istnieć – na kolejne strony wyszukiwania zapuszczają się wyłącznie osoby szukające konkretnej witryny/informacji.

2. Znajdź swoją niszę

Dotarcie do klienta może być bardzo problematyczne, zwłaszcza jeśli działasz w branży z dużą konkurencją – taki stan rzeczy może całkowicie zablokować potencjał rozwojowy małych i średnich firm. Zatem jeśli dana branża daje możliwość zajęcia jakiejś niszy – wykorzystaj ją, kierując swoje usługi do zupełnie nowej grupy docelowej lub oferując całkowicie unikalny produkt/usługę.

Niestety, zdarzają się branże, w których wszystkie nisze są już całkowicie obsadzone. Cóż wtedy zrobić? Wykorzystać tzw. strategię błękitnego oceanu (ang. Blue Ocean Strategy), czyli pójść w stronę jeszcze niezagospodarowanej przestrzeni rynkowej i skoncentrować się na wytwarzaniu zupełnie nowych wartości dla klientów i własnego przedsiębiorstwa.

Nawet kompletnie absurdalny na pierwszy rzut oka pomysł na biznes może się wstrzelić w potrzeby rynku (czego dobrym przykładem jest szokująca popularność niektórych aplikacji, co mogliśmy zaobserwować m.in. w przypadku gry Flappy Bird).

3. Buduj świadomość marki

Rozpoznawalność marki ma ogromny wpływ na dochody – klienci o wiele częściej korzystają z usług firm, które znają lub chociaż kojarzą. Dlatego niezwykle ważne jest zaistnienie w świadomości ogółu. Jak to zrobić? Przede wszystkim zaprojektuj unikalne logo, z którym kojarzona będzie Twoja firma. Pomysłowe logo to pierwsze, co odróżni Cię od konkurencji.

Kolejnym coraz popularniejszym narzędziem budowania świadomości marki jest content marketing. W dużym skrócie polega on na tworzeniu rozmaitych treści (m.in. artykułów, wpisów blogowych i materiałów wideo), które prezentują rozwiązania konkretnego problemu. Może to być wszystko od poradnika pozwalającego rozpoznać gatunki grzybów po kurs szydełkowania. Po co tworzyć takie treści? To proste – jeśli pomożesz komuś z jego problemem, jest duża szansa, że mając wybór, zdecyduje się właśnie Twoje produkty/usługi.

Strategią powiązaną z content marketingiem jest także kreowanie wizerunku eksperta. Pokaż, że znasz się na swojej branży i pracy, udzielając się na forach dyskusyjnych, grupach tematycznych w mediach społecznościowych czy w komentarzach pod artykułami branżowymi. Ludzie zdecydowanie chętniej sięgną po Twoje usługi, jeśli wykażesz się kompetencją w swojej dziedzinie.

4. Otwórz się na social media

Wspomniane media społecznościowe dają spore możliwości marketingowe – od umieszczania reklam, przez promowanie tworzonego contentu i skupienie wokół siebie ludzi zainteresowanych gałęzią rynku, w której działasz, po sposobność do pokazania się z nieco luźniejszej strony. Dzięki nim możesz dać się poznać jako osoba, a nie tylko anonimowy kontakt z internetu, co jest bardzo pomocne, gdy stawiasz na budowanie długotrwałych, bliskich relacji z klientami.

Poza tym, dzięki wbudowanym komunikatorom, social media mogą stanowić dodatkowy kanał komunikacji (poza standardowym mailem i telefonem) z potencjalnymi klientami lub współpracownikami.

5. Regularnie sprawdzaj skuteczność prowadzonych działań

Dzięki takim narzędziom jak Google Analytics możesz właściwie na bieżąco monitorować skuteczność prowadzonych działań. Pozwala to ustalić, które działania marketingowe sprawdzają się najlepiej, a które lepiej przerwać. Korzystając regularnie z podobnych analiz, masz możliwość lepszego zaplanowania strategii prowadzenia Twojego biznesu.

6. Dbaj o reputację firmy

Opinie wystawiane np. na forum mediów społecznościowych czy na profilu firmy w Google mają sporą moc przekonywania – rekomendacje to jedno z potężniejszych narzędzi marketingowych. Dlatego pamiętaj, by poświęcić opiniom przynajmniej trochę uwagi – dziękuj za pozytywy i wyjaśniaj, z czego mogły wynikać negatywy.

Błędy mogą się przecież zdarzyć każdemu – ważne, żeby z każdej takiej sytuacji wyjść z twarzą i jej nie bagatelizować. Oczywiście mogą się zdarzyć też całkowicie absurdalne oceny – przykładowo, pewien pan wystawił miejscu, w którym nigdy nie był jedną gwiazdkę, tylko dlatego, że jego reklama przerwała mu grę na telefonie. Co prawdą później usunął tę opinię, ale niesmak pozostał.

Dbanie o reputację firmy możesz sobie ułatwić, stosując narzędzia do jej monitorowania (np. aplikację Brand24), zatrudniając wykwalifikowanego specjalistę lub zlecając to zadanie podwykonawcy.

7. Sprawdzaj, co robi konkurencja

Jak powszechnie wiadomo, konkurencja nie śpi. Warto zatem regularnie sprawdzać, jakie działania podejmuje – pozwoli to dostosować własną strategię, a nawet podejrzeć skuteczne rozwiązania, jeśli utkniesz w martwym punkcie marketingu.

Świadomość działań innych graczy na rynku może dać sporą przewagę w branży i podsunąć kierunek (lub kilka) rozwoju przedsiębiorstwa.

Przydatne będą tutaj narzędzia SEO, na przykład aplikacja SurferSEO, która pozwala m.in. określić bezpośrednich konkurentów rankujących na dane słowa kluczowe i analizować treści zawarte na ich stronach.

8. Uważnie planuj inwestycje

Dobrze zaplanowany budżet to podstawa sukcesu każdej firmy. Dlatego nie zapominaj o cyklicznym przygotowywaniu raportów zysków i strat oraz bilansu aktywów i zobowiązań. Dzięki temu zawsze będziesz mieć świadomość, na jakie kroki finansowe możesz sobie pozwolić.

Druga kwestia – inwestycje. Nie da się ukryć, że ludzie mają tendencję do kupowania rzeczy, których tak naprawdę nie potrzebują, tylko po to, by komuś zaimponować. Nie pozwól, by takie nastawienie zagościło w Twoim biznesie – inwestuj tylko w rzeczy, które dadzą Ci wymierne korzyści i przyniosą pewne zyski. Na ryzykowne transakcje przyjdzie czas, gdy wyrobisz już sobie stabilną pozycję na rynku.

9. Dbaj o aktualnych klientów

Nie jest żadną tajemnicą, że zatrzymanie starych klientów jest znacznie tańsze, niż pozyskiwanie nowych. Dlatego pielęgnuj relacje z klientami także po zakończeniu transakcji/współpracy – przypominaj się co jakiś czas, oferuj specjalne promocje na powtórne zakupy czy programy lojalnościowe dla stałych klientów.

Zadowolony klient nie tylko chętniej skorzysta z Twojej oferty ponownie, ale też poleci Twoje produkty lub usługi znajomym – dbając o jednego, możesz zyskać kilku kolejnych. Wspomniane już rekomendacje to jeden z prostszych sposobów na pozyskanie nowych klientów lub zleceniodawców. Mają też jedną zasadniczą przewagę nad innymi działaniami marketingowymi – możesz skorzystać z nich całkowicie za darmo.

Nie znaczy to jednak, że możesz zasypywać klienta ciągłymi, nachalnymi prośbami o polecenia – nie tylko wyjdziesz na desperata, ale też zrazisz do siebie człowieka, z którym chcesz utrzymać dobre relacje. Zirytowany ciągłym „bzyczeniem za uchem” może i wystawi pozytywną opinię dla świętego spokoju, ale prawie na pewno już do Ciebie nie wróci. Rozsądny umiar to podstawa zdrowych relacji.

10.  Rozważ partnerstwo z innymi firmami

Wbrew pozorom nie musisz samotnie dbać o marketing i rozwój swojego przedsiębiorstwa – coraz więcej firm decyduje się na nawiązanie partnerskich relacji z innymi podmiotami gospodarczymi.

Podstawowymi argumentami przemawiającymi za takim partnerstwem są:

  • Przenikanie się zasięgów i bazy klientów – możecie wzajemnie korzystać ze swoich baz kontaktów biznesowych, zyskując dostęp do zupełnie nowej puli potencjalnych klientów.
  • Możliwość wzajemnego promowania świadczonych usług – czyli klasyczny marketing krzyżowy (Cross Marketing).
  • Możliwość wymiany usługami – czyli świadczenie usług między sobą.
  • Wspólny rozwój – współpraca pozwala rozwinąć się wszystkim biorącym w niej udział firmom.
  • Dzielenie się pomysłami – możecie np. stworzyć wspólną linię produktów czy podpowiedzieć sobie potencjalne kierunki rozwoju.

Oczywiście nie zawsze trzeba od razu wchodzić w pełne partnerstwo – można zacząć od partnerstwa handlowego (czyli sprzedaży towarów na „terenie” innej firmy w zamian za prowizję) lub co-brandingu (sprzedaży produktów partnerów biznesowych w zestawie ze swoimi).

11. Automatyzuj i deleguj

Na koniec kwestia szczególnie istotna z punktu widzenia przedsiębiorstw jednoosobowych – nie musisz robić wszystkiego samodzielnie. W końcu nikt z nas nie jest dobry we wszystkim – dziedziny, które naprawdę Ci nie idą, możesz spokojnie oddelegować do kogoś innego. Dzięki temu nie tylko zaoszczędzisz czas i pieniądze, ale też możesz zbudować sieć kontaktów biznesowych. Zatem rozważ współprace z firmą, która kompleksowo pomoże rozwinąć Twój biznes w internecie. Jedną z takich firm znajdziesz tutaj.

Podobnie ma się sprawa z procesami sprzedażowymi – wiele z nich można z powodzeniem automatyzować np. całą ścieżkę zakupową czy przyjmowanie zwrotów i reklamacji. Przy dobrze wprowadzonej automatyzacji Twoja rola w prowadzeniu sklepu w internecie może ograniczyć się wyłącznie do pakowania i wysyłania towarów do klientów. Dzięki temu będziesz mieć więcej czasu np. na działania marketingowe oraz odpoczynek, o którym często zapominamy w nawale pracy.

Rozwój firmy internetowej – podsumowanie

Przykłady strategii i sposobów na rozwój działalności internetowej można by mnożyć niemal w nieskończoność – właściwie każdy, komu udało się odnieść sukces w prowadzeniu przedsiębiorstwa, może podsunąć coś swojego. To, które z nich zadziałają w danej firmie, jest w dużej mierze uzależnione od specyfiki jej samej oraz branży, w której działa. Ciężko jest więc udzielać rad w ciemno. Istnieją jednak pewne elementy, jak dopracowana strona internetowa, które niemal zawsze będą potrzebne, by rozwinąć firmę online.

- Advertisment -

Motoserce biło na Rynku

XVI Edycja Motoserca odbyła się w sobotę 18 maja na jaworznickim Rynku. Motoserce to wydarzenie, które ugruntowało swoją pozycję w kalendarzu imprez w naszym mieście....

„Rolkuj po nadzieję”, czyli pasjonaci rolkowania w akcji

"Rolkuj po nadzieję", czyli akcja zorganizowana przez jaworznickie Hospicjum Homo-Homini im. św. Brata Alberta odbyła się w sobotę 18 maja na Sosinie. „Rolkuj po nadzieję”...

PKM Jaworzno – zmiana rozkładu jazdy 19 maja 2024

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie informuje o zmianie rozkładu jazdy autobusów przewoźnika 19 maja. Zmiana dotyczy linii A i 319, a spowodowana jest biegiem ulicznym...