Dzisiejszy komentarz minister Katarzyny Pełczyńskiej, z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej rzuca kolejny raz nowe światło na przyszłość projektu „Izera”.
Przemysł samochodowy w wielu krajach (w tym w Niemczech ) korzysta ze wsparcia państwa np. poprzez sowite dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych. Czysto rynkowe podejście do Izery nie jest więc zasadne. Kluczowe jest nie tylko CZY chcemy zachować ten projekt, ale też JAK ewentualnie go rozwijać. „Izera” jako chińska montownia – nie jest dla Polski korzystna. Izera, która mimo chińskiego komponentu stawia szeroko na polskich podwykonawców miałaby większy sens. W KPO środki, które mogą być wsparciem dla tego projektu przesuwamy z grantu do preferencyjnych pożyczek.
Przemysł samochodowy w wielu krajach (w tym w Niemczech ) korzysta ze wsparcia państwa np. poprzez sowite dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych. Czysto rynkowe podejście do Izery nie jest więc zasadne. Kluczowe jest nie tylko CZY chcemy zachować ten projekt, ale też JAK… https://t.co/Bu48htKaxY
— Katarzyna Pełczyńska (@Kpelczynska) March 18, 2024
Jak wiemy model finansowania tej inwestycji już się zmienia:
Izera nie jest korzystna dla Niemiec niezależnie czy będzie to chińska czy polska montownia .Dlatego Tusk nie może dopuścić by w zarządzanej przez niego Generalnej Guberni postała ta fabryka.