
Jaworzno stoi przed szansą realizacji inwestycji infrastrukturalnej o strategicznym znaczeniu nie tylko dla naszego miasta, ale i całego regionu. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. złożyły właśnie do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy łącznicy Borowa Górka – Pieczyska. To kluczowy moment w procesie, który może zasadniczo zmienić mapę połączeń kolejowych w naszym mieście i znacząco zwiększyć jego dostępność komunikacyjną.
Planowana łącznica zlokalizowana na terenie naszego miasta ma połączyć linię kolejową nr 156 (Bukowno – Jaworzno Szczakowa) z linią nr 133 (Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny). To rozwiązanie oznacza, że przez nasze miasto będą mogły przejeżdżać pociągi bez czasochłonnych zmian kierunku jazdy na stacji Jaworzno Szczakowa, co umieści Jaworzno jako ważny punkt na trasie między Małopolską a Śląskiem.
Prace w terenie zaplanowano na lata 2027-2029.
Z technicznego punktu widzenia, powstanie nowa, dwutorowa trasa z jednym torem poprowadzonym efektowną estakadą. Ta nowoczesna infrastruktura nie tylko poprawi komfort podróżnych, ale także stanie się charakterystycznym elementem krajobrazu naszego miasta, podkreślającym jego rozwojowy charakter.
Szczególnie ważnym aspektem inwestycji dla mieszkańców Jaworzna jest budowa zupełnie nowego przystanku kolejowego "Jaworzno Sosina" w bezpośrednim sąsiedztwie naszego popularnego zbiornika wodnego. To znakomita wiadomość dla lokalnej gospodarki i turystyki – dzięki temu nasze miasto zyska bezpośrednie połączenie kolejowe, które umożliwi wygodny dojazd nad Sosinę mieszkańcom nie tylko powiatu olkuskiego, ale także Trzebini, Krzeszowic czy nawet Krakowa.
W sezonie letnim możemy spodziewać się zwiększonego napływu turystów, co da impuls dla rozwoju lokalnej gastronomii, usług rekreacyjnych i całej infrastruktury turystycznej wokół zbiornika. Jaworzno ma szansę stać się popularnym celem jednodniowych wycieczek dla mieszkańców całego regionu.
Choć głównym celem inwestycji jest usprawnienie połączeń między powiatem olkuskim a Krakowem, mieszkańcy Jaworzna również odczują wymierne korzyści. Przede wszystkim, poprawi się dostępność komunikacyjna naszego miasta – mieszkańcy uzyskają sprawniejsze połączenia zarówno w kierunku Krakowa, jak i miast powiatu olkuskiego.
Władze miejskie Jaworzna, które od początku pozytywnie odnosiły się do projektu, dostrzegają w nim szansę na rozwój miasta i zwiększenie jego atrakcyjności zarówno dla mieszkańców, jak i inwestorów. Lepsza dostępność komunikacyjna to jeden z kluczowych czynników przy wyborze lokalizacji dla biznesu oraz miejsca zamieszkania.
Zgodnie z założeniami, dokumentacja projektowa ma być gotowa na początku przyszłego roku, a sama budowa planowana jest na lata 2027-2029. Całkowity koszt inwestycji, która poza samą łącznicą obejmuje również budowę przystanku, przebudowę układów torowych i drogowych oraz wykup potrzebnych gruntów, szacowany jest na około 200 milionów złotych.
Co istotne, inwestycja nie będzie obciążać budżetu miasta, ponieważ środki na ten cel zostały już zabezpieczone w ramach rządowego programu Kolej+. Program ten ma na celu wspieranie rozwoju lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej, a Jaworzno stało się jednym z beneficjentów tego wsparcia.
Historia projektu łącznicy w Jaworznie sięga 2019 roku, kiedy pojawiły się pierwsze zapowiedzi budowy nowego odcinka torów o długości około 800 metrów. Początkowo planowano zakończenie inwestycji do 2023 roku, jednak rzeczywistość zweryfikowała te ambitne plany. Dopiero jesienią 2023 roku podpisano umowę z firmą IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, co pozwoliło na realne rozpoczęcie prac projektowych.
Złożenie wniosku o decyzję środowiskową to dowód, że obecnie inwestycja faktycznie posuwa się naprzód. Choć do pierwszych przejazdów po nowej trasie jeszcze kilka lat.
Materiał wideo obrazujący miejsce inwestycji:
Obwieszczenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach z dnia 26 marca 2025 roku o znaku: WOOŚ.420.11.2025.JKS.2 o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa połączenia kolejowego Kraków-Olkusz”
opublikowano od 27 marca 2025 roku do 10 kwietnia 2025
https://www.gov.pl/web/rdos-katowice/obwieszczenie-regionalnego-dyrektora-ochrony-srodowiska-w-katowicach-z-dnia-26-marca-2025-r-znak-woos420112025jks2
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
bo oni chca zaoorac szczakowe - pan S nie ma woogle pieniedzy - nikt mu nie dal a sam nie potrafi zdobyc ... takich to mamy u wladzy - ino chomiki i chomiki
Znowu będą cięli las pod tę budowę. No cudnie.. a potem pretensje, że zwierzęta wychodzą do miasta. Jak ludzie zabierają im dom, to gdzie mają iść?
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.