
Mieszkańcy Góry Piasku zgadzają się na budową wiaduktu drogowego nad liniami kolejowymi, który ma zastąpić dotychczasowy kolizyjny przejazd przez dwie linie kolejowe na ulicy Stefana Batorego. W Szkole Podstawowej nr 9 w Jaworznie odbyły się konsultacje społeczne dotyczące tej inwestycji.
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Urzędu Miejskiego, w tym Wydziału Inwestycji Miejskich, Zastępca Dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Sosnowcu Stanisław Łazarz, radny Tadeusz Kaczmarek oraz liczni mieszkańcy, szczególnie osoby zamieszkujące ulicę Stefana Batorego.
Było to drugi etap konsultacji społecznych w tej sprawie – pierwszym była ankieta, w której mieszkańcy mogli wyrazić swoją opinię na temat planowanej budowy. Wzięło w niej udział 333 osób i większość z nich uznała, że obecna organizacja ruchu jest niewłaściwa i stwarza zagrożenie. Przejazd przez dwie linie kolejowe oraz mieszanie się ze sobą ruchu samochodowego, pieszego i kolejowego wiąże się z dużym ryzykiem. Mieszkańcy skarżą się także na długie oczekiwanie przy zamkniętych rogatkach i tworzące się korki.
Podczas spotkania przedstawiono wstępne założenia inwestycji, która nie jest jeszcze do końca pewna. PKP PLK realizuje program ‘’Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”. Jaworzno złożyło wniosek na dofinansowanie na przebudowę ulicy Batorego w ramach tego programu. Miało by ono wynieść 90% wartości inwestycji, którą miasto szacuje na około 36 milionów złotych. Decyzja w tej sprawie zapadnie na przełomie sierpnia i września. Łączna pula środków do rozdysponowania dla samorządów wynosi ponad 860 milionów złotych.
Jeśli projekt otrzyma dofinansowanie, realizacja inwestycji planowana jest na lata 2027-2030. Prace będą prowadzone w systemie zaprojektuj i wybuduj, co oznacza, że firma, która wygra przetarg opracuje dokumentację projektową i zrealizuje budowę.
Inwestycja obejmie likwidację obecnych przejazdów kolejowych przez linie nr 134 i nr 667 oraz eliminację kolizyjnych skrzyżowań. Powstanie nowy wiadukt w śladzie istniejącej drogi o długości około 200 metrów, który będzie zawierał ciąg pieszo-rowerowy. Prace obejmą także budowę systemu odwodnienia oraz zamontowanie na tym odcinku oświetlenia. Jak zapewnił kierownik Wydziału Inwestycji Miejskich Urzędu Miejskiego Andrzej Kramarz, konstrukcja zostanie wykonana z przęseł bez dylatacji. Pozwoli to uniknąć nadmiernego hałasu, który występuje na innym wiadukcie w mieście.
Jaworzno ma dużą szansę na uzyskanie tego dofinansowania ze względu na szczególnie niebezpieczny charakter tego skrzyżowania. Przejeżdżające tamtędy pociągi osiągają prędkość do 160 km/h.
Mieszkańcy obecni na spotkaniu popierają budowę wiaduktu, jednak mają pewne wątpliwości oraz obawy. Przede wszystkim boją się zwiększenia natężenia ruchu. Istnieje ryzyko, że kierowcy będą wybierać tę trasę ze względu na płynniejszy przejazd. Przedstawiciele urzędu uspokajali jednak, że natężenie ruchu nie powinno się znacząco zwiększyć. Nowa infrastruktura ma zapewnić bardziej jednolity przyjazd pojazdów. Nie będzie już sytuacji, w których po długim zamknięciu rogatek następuje gwałtowny wzrost liczby samochodów na drodze.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie