Kultura pracy to termin, który coraz częściej pojawia się w wielu rozmowach i publikacjach na temat zmian, jakie zachodzą na rynku pracy. Co się za nim kryje i co warto wiedzieć? Zapraszamy do lektury.
Niepisane zasady
Wraz z dynamicznym rozwojem sektora usług i wielkich korporacji, firmy te zaczęły wykształcać własne zasady funkcjonowania. Mowa tu nie tylko o kodeksie pracy, który normuje stosunki pracodawcy i pracownika, ale także o wewnętrznych zasadach działania organizacji. A te bywają bardzo różne. Każda firma ma swoją specyfikę działania, dlatego wykształca inny zbiór norm. Portal z ogłoszeniami o pracę (pracujteraz.pl) i forma ich dodania to pierwszy czynnik, który już wskazuje na zasady panujące w danym miejscu. Do kwestii, które wymagają określenia, zazwyczaj zalicza się:
- dress code – w niektórych miejscach zasady dotyczące stroju obowiązującego w miejscu pracy są bardzo restrykcyjne, w innych panuje spora dowolność. Niektóre korporacje, szczególnie trudniące się sprzedażą zaopatrują swoich pracowników w wymagane firmowe koszulki.
- przerwy – są miejsca, w których przerwy w wykonywaniu pracy są wyznaczane odgórnie, oraz takie, w których zależą wyłącznie od pracowników. Podobnie wygląda sprawa wychodzenia na lunch – nie wszędzie jest to tolerowane.
- stosunki – istnieją miejsca, w których współpracownicy zobowiązują się do niewchodzenia między sobą w prywatne relacje, w tym związki. Ma to na celu zabezpieczenie neutralności zawodowych stosunków i zminimalizowanie ryzyka ewentualnych konfliktów.
- integracja – chociaż wszelkie spotkania, czy imprezy integracyjne są teoretycznie dowolne, w niektórych firmach nieobecność na tego rodzaju spotkaniu może grozić wykluczeniem.
Co począć?
Do kultury pracy panującej w miejscu, gdzie chcemy lub zaczynamy pracować, należy się dostosować. Zasady, które funkcjonują od lat, nie zostaną zmienione pod jedną osobę, która może mieć wobec nich wątpliwości. Przede wszystkim, warto pamiętać, że one powstały i zostały wprowadzone, aby poprawić sprawność wykonywanej pracy oraz normalizować panujące w niej stosunki. Kulturę i zasady miejsca pracy warto poznać jeszcze podczas rekrutacji, aby mieć pełną świadomość tego, na co się decydujemy i do czego będziemy zmuszeni się przystosować. Jeśli wydają nam się niewłaściwe, warto sprawdzić, czy nie mamy czasem do czynienia z naruszaniem prawa, o czym warto przeczytać tutaj – https://pracujteraz.pl/blog/co-to-jest-mobbing/. Pierwsze wnioski na temat kultury pracowniczej firmy można wyciągnąć już z ogłoszenia o rekrutacji do pracy. Forma ogłoszenia, ton, w jakim jest napisane, pozwalają na pewien ogląd, czego można się spodziewać.