środa, 15 maja, 2024

Czym jest kultura pracy?

Czym jest kultura pracy?

- Advertisement -

Kultura pracy to termin, który coraz częściej pojawia się w wielu rozmowach i publikacjach na temat zmian, jakie zachodzą na rynku pracy. Co się za nim kryje i co warto wiedzieć? Zapraszamy do lektury.

Niepisane zasady

Wraz z dynamicznym rozwojem sektora usług i wielkich korporacji, firmy te zaczęły wykształcać własne zasady funkcjonowania. Mowa tu nie tylko o kodeksie pracy, który normuje stosunki pracodawcy i pracownika, ale także o wewnętrznych zasadach działania organizacji. A te bywają bardzo różne. Każda firma ma swoją specyfikę działania, dlatego wykształca inny zbiór norm. Portal z ogłoszeniami o pracę (pracujteraz.pl) i forma ich dodania to pierwszy czynnik, który już wskazuje na zasady panujące w danym miejscu. Do kwestii, które wymagają określenia, zazwyczaj zalicza się:

  • dress code – w niektórych miejscach zasady dotyczące stroju obowiązującego w miejscu pracy są bardzo restrykcyjne, w innych panuje spora dowolność. Niektóre korporacje, szczególnie trudniące się sprzedażą zaopatrują swoich pracowników w wymagane firmowe koszulki.
  • przerwy – są miejsca, w których przerwy w wykonywaniu pracy są wyznaczane odgórnie, oraz takie, w których zależą wyłącznie od pracowników. Podobnie wygląda sprawa wychodzenia na lunch – nie wszędzie jest to tolerowane.
  • stosunki – istnieją miejsca, w których współpracownicy zobowiązują się do niewchodzenia między sobą w prywatne relacje, w tym związki. Ma to na celu zabezpieczenie neutralności zawodowych stosunków i zminimalizowanie ryzyka ewentualnych konfliktów.
  • integracja – chociaż wszelkie spotkania, czy imprezy integracyjne są teoretycznie dowolne, w niektórych firmach nieobecność na tego rodzaju spotkaniu może grozić wykluczeniem.

Co począć?

Do kultury pracy panującej w miejscu, gdzie chcemy lub zaczynamy pracować, należy się dostosować. Zasady, które funkcjonują od lat, nie zostaną zmienione pod jedną osobę, która może mieć wobec nich wątpliwości. Przede wszystkim, warto pamiętać, że one powstały i zostały wprowadzone, aby poprawić sprawność wykonywanej pracy oraz normalizować panujące w niej stosunki. Kulturę i zasady miejsca pracy warto poznać jeszcze podczas rekrutacji, aby mieć pełną świadomość tego, na co się decydujemy i do czego będziemy zmuszeni się przystosować. Jeśli wydają nam się niewłaściwe, warto sprawdzić, czy nie mamy czasem do czynienia z naruszaniem prawa, o czym warto przeczytać tutaj – https://pracujteraz.pl/blog/co-to-jest-mobbing/. Pierwsze wnioski na temat kultury pracowniczej firmy można wyciągnąć już z ogłoszenia o rekrutacji do pracy. Forma ogłoszenia, ton, w jakim jest napisane, pozwalają na pewien ogląd, czego można się spodziewać.

- Advertisment -

Pożar instalacji elektrycznej na ul. Chełmońskiego

Straż Pożarna interweniowała w sprawie pożaru instalacji elektrycznej w jednym z domów na ul. Chełmońskiego. O godzinie 11:00 zadysponowane zostały trzy zastępy Państwowej Straży Pożarnej...

Słaba kondycja słupów energetycznych na ul. Żywicznej

Mieszkańcy zaniepokojeni stanem słupów energetycznych przy ul. Żywicznej. Na ulicy Żywicznej ustawionych jest kilka słupów energetycznych. Jeden z nich jest nowej konstrukcji, a reszta starej....

„Jaworzno inspiruje Polskę” czyli Onet promuje Jaworzno

Onet promuje Jaworzno w akcji pod hasłem „Jaworzno inspiruje Polskę”. Akcja Onetu ma za cel pokazywanie Polski lokalnej przez promocję piętnastu miast i miejscowości, wśród...