piątek, 26 kwietnia, 2024

Jak zadbać o konserwację roweru na zimę?

Strona głównaInformator / Materiały zewnętrzneJak zadbać o konserwację roweru na zimę?

Jak zadbać o konserwację roweru na zimę?

- Advertisement -

Sezon rowerowy już się kończy i należy pomyśleć o odpowiedniej konserwacji swojego sprzętu na zimę. Chociaż pogoda w grudniu, styczniu i lutym z roku na rok jest coraz cieplejsza, na ulicach polskich miast wciąż nie spotkamy zbyt wielu kolarzy w tych miesiącach. Zanim zniesiesz swój pojazd do piwnicy lub garażu, zadbaj o jego stan techniczny.

Rama roweru, koła, kierownica i siodełko

Jak dowiedzieć się można z bloga rowerowego Immotion ramę wraz z widelcem oraz koła i pedały myjemy na mokro. Od myjki ciśnieniowej lepszy będzie zestaw szczotek, miska z wodą i profesjonalnym płynem czyszczącym. W trakcie szorowania omijaj okolice łożysk – piast, sterów przy kierownicy i suportu. Nawet najmniejsze drobiny piachu, które się tam dostaną wraz z wodą, będą później działały niczym papier ścierny na wrażliwe elementy. W trakcie mycia obręczy koła, sprawdź od razu, czy naciąg szprych jest właściwy.

Kierownicę z kolei najlepiej jest czyścić tylko lekko zwilżoną szmatką. Niektóre modele mają gąbkową powłokę, która po wchłonięciu nadmiernej ilości wody może się potem odkształcić. Na zwiększoną uwagę zasługują także manetki i dźwignie hamulcowe. Przy ich pielęgnacji zachowaj ostrożność, aby nieumyślnie nie wtłoczyć brudu do środka pancerzy, które chronią linki przerzutkowe i hamulcowe. Jeśli tak się stanie, w zasadzie cały układ trzeba przeczyścić i nasmarować albo trzeba będzie wymienić na nowy.

Po wykonaniu tych czynności zdejmij sztycę z siodełkiem i dokładnie przetrzyj jarzmo. Zwróć uwagę, aby do rury podsiodłowej nie nakapała woda. Rama roweru w większości modeli jest chroniona specjalną powłoką jedynie od zewnątrz, dlatego wilgoć wewnątrz rur będzie korodować. Przed zabraniem się za czyszczenie układu napędowego, osusz z grubsza wszystkie umyte części szmatką lub ręcznikiem papierowym.

Układ napędowy

Łańcuch, mechanizm korbowy, pedały, wózek przerzutki i przekładnie to najważniejsze, a zarazem najbardziej narażone na uszkodzenia części w całym rowerze, dlatego do ich konserwacji należy podejść bardzo starannie. Łańcuch najlepiej zanurzyć na kilkadziesiąt minut w misce z preparatem odtłuszczającym, a następnie dobrze wyszczotkować. Sprawdza się też popularne „szejkowanie”: do plastikowej butelki włóż łańcuch, zalej go płynem, a po zakręceniu korka energicznie wstrząsaj pojemnikiem przez ok. minutę i odstaw na chwilę, aby drobinki brudu osiadły na dno.

Podobnie postąp z kasetą i korbą. Wszystkie tryby dokładnie wyszczotkuj, żeby wydłubać spomiędzy zębatek zmieszany ze smarem piach. Warto też pokusić się o rozkręcenie kółka tylnej przerzutki, gdyż zbiera się tam zazwyczaj dużo brudu. Po wykonaniu tych czynności należy zebrać większość płynu szmatką i pozostawić do wyschnięcia.

1 KOMENTARZ

  1. Jak to dobrze, że rowerów nie przestaję używać w zimie (miejskiego i turystycznego). Nawet nie wiedziałem, że tyle roboty mnie ominęło z konserwacją. Japończycy też podobno rozkręcają te swoje szybkie pociągi do ostatniej śrubki i skręcają z powrotem, ale to co kilka lat, a nie każdej zimy. A tymczasem rowery jeżdżą dalej i mają się dobrze.

- Advertisment -

Rozmowa z prof. Łukaszem Błaszczykiem

Jaworznicka Orkiestra Kameralna Archetti zagrała bardzo udany koncert pod batutą prof. Łukasza Błaszczyka. To ciekawe muzyczne wydarzenie działo się 21 kwietnia na scenie ATElier...

Poznać, pokochać, chronić. Gąsiorowa Góra

Gąsiorowa Góra była kolejnym celem przyrodnika Piotra Grzegorzka, który co miesiąc w cyklu Poznać, pokochać, chronić zabiera nas w podróż po przyrodniczo wartościowych miejscach...

Dzielnicowy w czasie wolnym od służby zatrzymał złodzieja

Jaworznicki dzielnicowy, będąc już po służbie, zatrzymał w sklepie złodzieja alkoholu. Ujęty na gorącym uczynku 34-latek został ukarany mandatem. Będący po służbie dzielnicowy, starszy sierżant...