piątek, 26 kwietnia, 2024

Izera. Dlaczego Jaworzno zostało lokalizacją fabryki samochodów elektrycznych?

Strona głównaBiznesIzera. Dlaczego Jaworzno zostało lokalizacją fabryki samochodów elektrycznych?

Izera. Dlaczego Jaworzno zostało lokalizacją fabryki samochodów elektrycznych?

- Advertisement -

Radny Rady Miejskiej w Jaworznie Dawid Domagalski przesłał do prezesa zarządu Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (z którą współpracuje Jaworzno), Janusza Michałka, pismo z zapytaniem o powody wyboru terenu w Jaworznie pod budowę fabryki, oraz czy teoretycznie  istniej możliwość zmiany lokalizacji inwestycji.

Z odpowiedzi prezesa dowiadujemy się m.in. że województwo śląskie nie dysponuje terenami, które mogłyby z miejsca konkurować z jaworznickim, czy też takimi, które dałoby się dostosować pod potrzeby projektu do przełomu roku 2021 i 2022, kiedy to rozpocząć się ma budowa fabryki. Dodatkowo, tereny zlokalizowane w Jaworznie jako jedyne oferują 118 ha pod sama fabrykę oraz kolejne 100 ha pod dodatkowe potrzeby inwestora.

Jak informuje prezes, inwestycja ta jest strategiczną jeśli chodzi o utrzymanie konkurencyjności województwa śląskiego, zwłaszcza w perspektywie transformacji energetycznej.

Prezes zwraca też uwagę na dobrą lokalizację terenu (dwie elektrownie z pobliżu; drogi S1, DK79 oraz autostrada A4).

Co interesujące, Janusz Michałek informuje, że tereny przeznaczone pod wycinkę porośnięte są głównie drzewami trwale uszkodzonymi na skutek przemysłowej działalności w miastach i wokół miast, (…) w przeważającej większości są to drzewostany zdegradowane.

Pełna treści odpowiedzi prezesa zarządu Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej:

W granicach Katowickiej SSE S.A. znajduje się około 2750 ha, z czego około 76 proc. zostało już zagospodarowanych. W województwie śląskim obecnie brakuje dużych, zwartych terenów, które mogą być w krótkim czasie przygotowane pod duże, strategiczne inwestycje (także w ramach Polskiej Strefy Inwestycji). Największe, przygotowane kompleksy z lokalizowane w Gliwicach, Tychach i Pawłowicach zostały już w całości zagospodarowane, kompleks w Zabrzu o powierzchni około 130 ha jest zagospodarowany w 90 proc., natomiast kompleks w Dąbrowie Górniczej o powierzchni 235 ha jest zagospodarowany w 69 proc.

Odnosząc się do terenów o powierzchni około 100 ha, to takich terenów w województwie śląskim jest kilka, aczkolwiek tereny nie są przygotowane na przyjęcie dużych inwestycji strategicznych z uwagi na aspekty prawne oraz techniczne. W alternatywnych lokalizacjach występuje konieczność zmiany Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego oraz potrzeba prowadzenia rekultywacji, która ze względu na swoją złożoność, nie może być zrealizowana w ramowych czasach, które pozwoliłyby na rozpoczęcie budowy fabryki samochodów elektrycznych na przełomie 2021 i 2022 roku. Jednocześnie tereny te nie posiadają rezerwy (dodatkowych 100 ha), która mogłaby być udostępniona na potrzeby kooperantów i poddostawców. Warto również dodać, że jest to jedyny duży, zwarty obszar, gdzie jest możliwość dostarczenia bardzo dużej ilości energii elektrycznej z uwagi na pobliskie elektrownie.

Zarekomendowaliśmy teren w Jaworznie – „Jaworznicki Obszar Gospodarczy” pod budowę fabryki samochodów elektrycznych ElectroMobility Poland (EMP) z uwagi na następujące przesłanki:

  • możliwość ulokowania inwestora strategicznego na działce o powierzchni około 118 ha, o regularnym kształcie, stosunkowo płaskiej;
  • możliwość zlokalizowania zaplecza dla inwestora strategicznego an terenach sąsiednich (o pow. co najmniej 100 ha);
  • zaawansowane prace planistyczne;
  • bliskość Elektrowni Jaworzno III i Elektrowni Jaworzno II – możliwość dostarczania dużej ilości energii elektrycznej zgodnie z przedstawionym przez EMP harmonogramem inwestycji;

oraz

  • korzystną lokalizację z uwagi na bliskość autostrady A4 oraz dróg S1 i DK79;
  • przebiegającą przemysłową linię kolejową na osi północ-południe;
  • możliwość zlokalizowania przystanku kolejowego w rejonie węzła S1,
  • możliwość przyłączenia gazu, infrastruktury wodno-kanalizacyjnej zgodnie z przedstawionym przez EMP harmonogramem;
  • możliwość wybudowania kanalizacji deszczowej z wykorzystaniem odprowadzenia części podczyszczonej (do odpowiednich parametrów) wody do pobliskiej rzeki Przemsza.

Przeprowadzone przez KSSE S.A. badanie due dilligence potwierdziło możliwość zlokalizowania budynków produkcyjnych na przedmiotowym terenie. Zadrzewianie na terenie pełni według opisu taksacyjnego funkcje ochronne i należy do kategorii ochronności: „trwale uszkodzone na skutek przemysłowej działalności w miastach i wokół miast”. W przeważającej większości są to drzewostany zdegradowane.

Biorąc pod uwagę powyższe przesłanki oraz fakt, iż obecnie województwo śląskie nie dysponuje terenami, które w krótkim horyzoncie czasowym mogą być przeznaczone pod inwestycje strategiczne, uważamy sprawę pozyskania terenów należących do Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego za kluczową dla podtrzymania konkurencyjności województwa oraz w perspektywie zainicjowanej transformacji energetycznej. Uzyskanie możliwości wykorzystania przedmiotowej lokalizacji do celów przemysłowych wpisuje się w programy rządowe (Strategia na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju), regionalne (proces dekarbonizacji i rewitalizacji terenów zdegradowanych) oraz przyniesie pozytywne skutki społeczne (nowe miejsca pracy jako alternatywa dla miejsc pracy w zagrożonych, tradycyjnych przemysłach).

Przedmiotowa lokalizacja została wybrana również przez firmę EMP spośród kilku lokalizacji na terenie Polski z uwagi na jej parametry oraz potencjał rozwojowy. Firma EMP uzyskała dla lokalizacji w Jaworznie decyzję o wsparciu, co oznacza, że projekt został pozytywnie zarekomendowany w ramach Polskiej Strefy Inwestycji. Nie tylko sama inwestycja (budowa samochodów elektrycznych) jest najważniejsza z punktu widzenia lokalizacji. Potencjał nieruchomości z dużym prawdopodobieństwem przesądza o możliwości pozyskania również kooperantów naszego inwestora, zbudowania dużego, trwałego parku przemysłowego w dogodnej lokalizacji. Tak wynika z naszej dotychczasowej praktyki oraz sukcesu wskazanych na początku pisma lokalizacji w Gliwicach, Zabrzu czy Dąbrowie Górniczej.

Tymczasem, mimo planów rozpoczęcia budowy fabryki w tym roku, cały czas nie ma wiążącej decyzji, czy to w Jaworznie powstanie fabryka:

Izera. Radni mają zadecydować o wycince ponad 200 hektarów lasu

Pojawiają się również głosy protestów ze strony polityków:

Borys Budka negatywne opinie o planach budowy fabryki Izery

źródło: Dawid Domagalski – Radny Rady Miejskiej w Jaworznie FB

[vc_facebook]

 

- Advertisment -

Rozmowa z prof. Łukaszem Błaszczykiem

Jaworznicka Orkiestra Kameralna Archetti zagrała bardzo udany koncert pod batutą prof. Łukasza Błaszczyka. To ciekawe muzyczne wydarzenie działo się 21 kwietnia na scenie ATElier...

Poznać, pokochać, chronić. Gąsiorowa Góra

Gąsiorowa Góra była kolejnym celem przyrodnika Piotra Grzegorzka, który co miesiąc w cyklu Poznać, pokochać, chronić zabiera nas w podróż po przyrodniczo wartościowych miejscach...

Dzielnicowy w czasie wolnym od służby zatrzymał złodzieja

Jaworznicki dzielnicowy, będąc już po służbie, zatrzymał w sklepie złodzieja alkoholu. Ujęty na gorącym uczynku 34-latek został ukarany mandatem. Będący po służbie dzielnicowy, starszy sierżant...