Mailing to wciąż jeden z najskuteczniejszych kanałów dotarcia do potencjalnych klientów. Aby komunikacja była efektywna i spełniła założone cele, należy kierować się kilkoma podstawowymi zasadami. Jak zaprojektować kampanię mailingową dopasowaną do specyfiki grupy docelowej?
Budowanie bazy mailingowej
Podstawą kampanii mailingowej jest pozyskiwanie wartościowych leadów, które mogą przemienić się w lojalnych klientów. Istnieje wiele sposobów na budowanie listy mailingowej – jednym z nich jest wykorzystanie formularza zapisu do newslettera, dzięki czemu pozyskamy cenne informacje na temat zainteresowań i preferencji użytkowników. W zamian za aktywność odbiorcy mogą otrzymać rabat na pierwsze zakupy, darmową dostawę czy punkty w programie lojalnościowym. Innym sposobem są lead magnety, czyli korzyści, które oferujemy odbiorcom w zamian za zapis do bazy subskrybentów. Mogą to być e-booki, poradniki, raporty, podcasty, webinary czy materiały edukacyjne. Lead magent może przyjmować różną formę – treści pisanych, wideo czy audio. Należy wybrać taką formę, która najlepiej sprawdzi się w przypadku konkretnej grupy docelowej.
Segmentacja odbiorców
Kolejnym ważnym etapem tworzenia efektywnej kampanii mailingowej jest segmentacja. Dzięki podziałowi bazy na grupy będziemy mieli pewność, że przekaz reklamowy trafi do odbiorców w największym stopniu zainteresowanych produktami lub usługami. Każdy segment powinien charakteryzować się wspólnymi cechami, a podstawą są dane dotyczące płci, wieku czy miejsca zamieszkania. Jednak warto wziąć pod uwagę również segmentację behawioralną, pozwalająca zróżnicować użytkowników według zachowań, wzorców zakupowych, czynników motywujących do skorzystania z usług czy lojalności klienta. Posiadając bardziej szczegółowe dane na temat użytkowników, można wykorzystać segmentację psychograficzną związaną z wizerunkiem marki. Taka segmentacja umożliwia określenie profilu psychologicznego konsumenta – obejmuje styl życia, osobowość, postawy czy zwyczaje odbiorców.
Personalizacja przekazu reklamowego
Jedną z zalet personalizacji komunikatów reklamowych jest ich adekwatność w relacji do potrzeb odbiorców. W praktyce polega to na tym, że użytkownik otrzymuje przekaz reklamowy, który zachęca do podjęcia pożądanej akcji. Jednym z elementów komunikatów reklamowych jest copywriting. Nie chodzi jednak o długie treści, wyrafinowane zwroty i piękne słownictwo. Copywriting sprowadza się do prostych i zwięzłych przekazów, podkreślających oryginalność oferty (unique selling point) oraz korzyści dla odbiorców. W treści e-maila należy zamieszczać krótkie CTA, takie jak „Dowiedz się więcej”, „Sprawdź” lub bardziej kreatywne – np. kobiety szukające sukienki na imprezę mogą otrzymać komunikat „Jaki lubisz styl?” z dwoma CTA: „Klasyczny” i „Ekstrawagancki”.