ElektroMobility Poland, spółka odpowiedzialna za Izerę, udzieliła komentarza odnoście raportu Najwyższej Izby Kontroli, w którym znalazły się m.in. informacje o nieprawidłowościach związanych są z terminowością oraz finansami spółki.
Według raportu opóźnienia projektu są tak duże, że początkowa potencjalna szansa na zdobycie rynku przez auto może być echem przeszłości, gdy trafi ono w końcu do sprzedaży. Kontrolerzy NIK odnotowali także wystąpienie poważnych nieprawidłowości w kwestii wynagrodzeń kierownictwa ElektroMobility Poland SA – pisaliśmy wcześniej. To jednak tylko część zgłoszonych zastrzeżeń.
ElektroMobility Poland komentuje wyniki raportu NIK
Spółka odpowiedzialna za Izerę udzieliła komentarza odnośnie wyników raportu NIK. Znajdziecie go w całości poniżej.
Projekt realizowany przez ElectroMobility Poland S.A. był przedmiotem dwóch kontroli:
W pierwszym przypadku jednostką kontrolowaną była Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, a przedmiotem była „Działalność spółki ElectroMobility Poland SA oraz wydatkowanie środków finansowych na projekt samochodu elektrycznego Izera” okres kontroli obejmował 1 stycznia 2021 do 30 sierpnia 2022. Druga kontrola realizowana między 21 marca a 30 sierpnia 2022 roku dotyczyła ElectroMobility Poland. Przedmiotem tej kontroli była „Działalność spółki ElectroMobility Poland SA oraz wydatkowanie środków finansowych na projekt samochodu elektrycznego Izera”. Obejmowała ona pełny okres działania spółki w okresie od jej powołania, czyli od 19 października 2016 do zakończenia czynności kontrolnych, czyli 30 sierpnia 2022.
ElectroMobility Poland z niezwykłą starannością podchodzi do formalnego aspektu prowadzonej działalności co potwierdzają wcześniejsze kontrole i audyty. W trosce o transparentność, jak i ostrożność w gospodarowaniu środkami publicznymi kontrolerzy NIK mieli pełen dostęp do wszystkich dokumentów, obowiązujących procedur i osób pracujących w EMP. Zakres kontroli obejmował ramy organizacyjne i koncepcyjne, postęp prac w projekcie, jak i wydatkowanie środków pozyskanych od akcjonariuszy oraz realizację umów inwestycyjnych. Pozytywna opinia NIK o gospodarnym i prawidłowym sposobie wydatkowania publicznych środków, a także „obiektywnym” charakterze opóźnień oraz prawidłowym zorganizowaniu struktury projektowej jest potwierdzeniem rzetelnego sposobu prowadzenia projektu Izera przez Spółkę.
W wystąpieniu pokontrolnym dotyczącym EMP zostały zamieszczone poniższe cytaty:
„NIK ocenia pozytywnie, w ramach zbadanej próby, wydatkowanie – pod kątem prawidłowości dokonywania przez EMP wydatków – środków finansowych w latach 2016-2022”.
Dodatkowo „… ElectroMobility Poland SA w sposób prawidłowy zorganizowała strukturę projektową i podejmowała działania mające na celu realizację założeń projektu, a wydatki w ramach zbadanej próby były gospodarne…”.
„EMP podejmowała negocjacje dążąc do osiągniecia najkorzystniejszych warunków zakupu danej usługi, a w umowach zawarte były zapisy mające na celu zabezpieczenie interesów Spółki. Ponadto w ramach 89 umów zawartych z […] osobami w okresie od października 2016 r. do końca czerwca 2022 r. zatrudnienie albo nawiązanie współpracy z daną osobą było uzasadnione prowadzonymi w danym momencie działaniami przez EMP w ramach projektu, a wysokość wynagrodzenia albo przyjętych stawek była na poziomie rynkowym.”
Wioski pokontrolne NIK stanowią potwierdzenie ustawy o finansach publicznych
„… że wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów, jak również w sposób umożliwiający terminową realizację zadań.”
Jeden z głównych zarzutów NIK dotyczący opóźnień w realizacji projektu w kontekście przyszłej konkurencyjności Izery został sformułowany w oparciu o dane i stan projektu na dzień 30 sierpnia ub. roku. Zdaniem ElectroMobility Poland jest on nieaktualny. Od tego czasu spółka zrealizowała szereg działań, m.in.; pozyskanie wiarygodnego partnera technologicznego, modyfikacja stylistyki, weryfikacja głównych założeń biznesowych jak i wybranych działań strategicznych które mają na celu mitygację ryzyk związanych z zapewnieniem popytu rynkowego dla Izery. Spółka zaktualizowała również strategię sprzedaży w oparciu o najnowsze analizy oraz tendencje rynkowe. Niezależne opinie potwierdzają potencjał sprzedażowy Izery. Wszystkie te działania mają na celu optymalizację działań, zwiększenie efektywności nakładów inwestycyjnych, a także wpisują się w tendencje rynkowe jakie mają miejsce w globalnym przemyśle motoryzacyjnym. Podjęcie tych działań w znaczący sposób zmniejszyło ryzyka projektowe zdefiniowane w raporcie NIK.
[vc_facebook]