Gwarancje przetargowe to umowy, na mocy których zabezpieczone zostają interesy zamawiającego w sytuacji, gdy wykonawca nie wykona umowy lub wykona ją w sposób niewłaściwy. Zamawiający ma do wyboru dwie opcje, czyli gwarancje bankowe i ubezpieczeniowe.
Gwarancje przetargowe ubezpieczeniowe vs bankowe
Co prawda obydwa typy gwarancji dotyczą tego samego zakresu, czyli regulują obowiązki zamawiającego, wykonawcy i gwaranta. W przypadku gwarancji bankowej gwarantem jest bank, który zobowiązuje się do zapłaty określonej w umowie sumy w przypadku niewywiązania się wykonawcy z kontraktu. Jeśli chodzi o gwarancje ubezpieczeniowe, to gwarantem jest Towarzystwo Ubezpieczeniowe, które ma te same obowiązki jak w przypadku gwarancji bankowej.
Wykonawca, starając się o udzielenie gwarancji przetargowej, zarówno w banku, jak i u ubezpieczyciela, musi przedstawić określony komplet dokumentów i przejść proces weryfikacji. Łatwiej jest uzyskać gwarancje przetargowe od ubezpieczyciela — czas na wydanie decyzji jest krótszy. Przykładowo gwarancja bankowa zwrotu zaliczki może być niełatwa do uzyskania w przypadku przedsiębiorców z trudną historią kredytową.
Które gwarancje przetargowe wybrać? Podstawowe różnice
Tym, co różni gwarancje ubezpieczeniowe od bankowych, często jest cena. Zasadniczo oferta ubezpieczeniowa jest korzystniejsza, a dodatkowo jest łatwiejsza do uzyskania i istnieje możliwość negocjacji warunków. Dobrym przykładem są gwarancje należytego wykonania — w przypadku umów bankowych są one nie tylko trudniejsze do pozyskania, ale także mniej elastyczne w kwestii dostosowania do wymogów obydwu stron transakcji i założeń kontraktu.
Warto dodać, że gwarancja ubezpieczeniowa działa jak polisa. W praktyce oznacza to, że taka gwarancja przetargowa, na przykład gwarancja należytego wykonania nie wpływa na zdolność kredytową wykonawcy. Natomiast gwarancja bankowa traktowana jest zawsze jak kredyt. Przykładowo, gwarancja bankowa zwrotu zaliczki może spowodować trudności w zawieraniu kolejnych umów kredytowych lub leasingowych.