
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował we wtorek, że Prezes Tomasz Chróstny zobowiązał platformę Booking.com do wprowadzenia zmian w sposobie prezentowania informacji o oferentach noclegów. Nowe zasady mają zapewnić użytkownikom jasną wiedzę, czy wynajmujący jest przedsiębiorcą, czy osobą prywatną. Platforma przyzna również rekompensaty części osób korzystających z jej usług.
Decyzja została podjęta w ramach postępowania dotyczącego praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. UOKiK ustalił, że dotychczasowe komunikaty na platformie były niejednoznaczne, rozproszone lub wymagały dodatkowego wyszukiwania w regulaminach. W efekcie konsumenci mogli nie mieć świadomości, że w przypadku rezerwacji od osoby prywatnej nie przysługuje im ochrona przewidziana przez prawo konsumenckie. Wątpliwości budził również podział odpowiedzialności pomiędzy Booking.com a dostawcą zakwaterowania.
Zgodnie z decyzją, spółka z siedzibą w Amsterdamie ma miesiąc od jej uprawomocnienia się na wprowadzenie wymaganych zmian. W ramach zobowiązań platforma przyzna także rekompensaty użytkownikom, którzy dokonali rezerwacji od 1 stycznia 2023 r. do dnia wprowadzenia nowych zasad i złożą reklamację w jednej z trzech wskazanych kwestii: braku informacji o statusie wynajmującego, braku informacji o ograniczeniach ochrony konsumenckiej przy umowach z osobami prywatnymi lub braku informacji o podziale obowiązków między platformą a oferentem.
Forma rekompensaty zależeć będzie od poziomu użytkownika w programie lojalnościowym Genius. Osoby na poziomie pierwszym i drugim uzyskają awans o jeden stopień, co umożliwi korzystanie z większych zniżek. Użytkownicy na poziomie trzecim otrzymają 40 zł do wykorzystania przy kolejnej rezerwacji. Reklamacje należy składać za pośrednictwem „Centrum pomocy” Booking.com, logując się do serwisu lub aplikacji.
Jeśli spółka nie odwoła się od decyzji, stanie się ona prawomocna 12 września br. UOKiK zaznacza jednak, że konsumenci mogą zgłaszać roszczenia już teraz. Rekompensaty mają być przyznawane w ciągu dwóch miesięcy od przekazania użytkownikom indywidualnej informacji o ich przyznaniu.
Obowiązek jasnego informowania o statusie sprzedawcy wynika z unijnej dyrektywy Omnibus, obowiązującej w państwach UE od 2023 r. Jak przypomniał Prezes UOKiK, to kolejne działanie urzędu w ramach egzekwowania przepisów – podobne decyzje wydano już wobec m.in. Zalando i Travelist.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie