Reklama

Czas organizacji zajęć rewalidacyjnych

AWAP
30/11/2019 10:01
Czy zajęcia rewalidacyjne i świadczone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej mogą być prowadzone w przedszkolu w czasie trwania realizacji podstawy programowej?

Odpowiedź:


W przepisach nie ma rozstrzygnięć dotyczących czasu realizacji zajęć rewalidacyjnych i organizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nie ma również przepisu, który regulowałby szczegółowo czas realizacji podstawy programowej, co oznacza, że dane zajęcia powinny być realizowane w czasie pobytu dziecka w przedszkolu, zapewnianym w wymiarze nie mniejszym niż 5 godzin dziennie, zgodnie z rozkładem dnia ustalonym dla oddziału. ( § 12 ust. 4 i 5 rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji szkół i przedszkoli, załącznik nr 1 do rozporządzenia w sprawie podstawy programowej)


Uzasadnienie:


Zgodnie z § 12 ust. 4 i 5 rozporządzenia w sprawie szczegółowej organizacji szkół i przedszkoli, organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel lub nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. W związku z tym czas organizacji zajęć powinien przede wszystkim wynikać z potrzeb i możliwości psychofizycznych danego dziecka.


Aktualne przepisy nie wskazują innych regulacji dotyczących czasu organizacji zajęć rewalidacyjnych oraz z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i nie wskazują również, że mają one być realizowane poza czasem bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki w czasie ustalonym przez organ prowadzący. Potwierdza to sposób opisu zadań przedszkola i warunków realizacji podstawy programowej określony w rozporządzeniu, które nie reguluje odrębnie zasad organizacji zajęć rewalidacyjnych, natomiast wskazuje, że nauczyciele organizują zajęcia wspierające rozwój dziecka wykorzystując do tego każdą sytuację i moment pobytu dziecka w przedszkolu, organizując tzw. zajęcia kierowane i niekierowane.


Zapamiętaj!


Aktualne przepisy określają minimalny czas niezbędny na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, ale nie wykluczają realizacji w tym czasie form wsparcia dziecka wynikających z jego potrzeb.


Więcej porad ekspertów znajdziesz w portalu Zarządzanie Przedszkolem w praktyce, m.in.:



Przyjęcie dziecka z orzeczeniem poradni
11 porad przyznawania i wypłacania odpraw dla nauczycieli


Podstawa prawna:



Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U.2019.502) -§ 12 ust. 4 i 5
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 356) – załącznik 1


Marzenna Czarnocka




Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do