
Wielu kierowców lubi ingerować w wygląd i osiągi swojego auta, a zwłaszcza ci zainteresowani motoryzacją i tuningiem. Satysfakcjonujące efekty można uzyskać bez większego wysiłku – np. stawiając na nowy komplet felg, który potrafi całkowicie odmienić nie tylko wygląd czterech kółek, ale i całego auta.
W każdym aucie znajdują się felgi, będące podstawowym elementem koła samochodowego. To właśnie na nich montuje się opony, a całość wprawiana jest w ruch za pomocą siły nośnej z piasty. Takie zadanie spoczywa zarówno na aluminiowych, jak i na stalowych wersjach. Te pierwsze, jak wskazuje nazwa, wykonywane są z mieszaniny stopu aluminium z dodatkiem magnezu. W opozycji do nich stoją modele stalowe, produkowane ze stopów stali. Różnią się między sobą nie tylko wyglądem, ale też parametrami, jak chociażby masą, również ceną i różnorodnością wyboru.
Na obręcze aluminiowe tzw. alufelgi stawia najwięcej kierowców. To one, dzięki swojej stylistyce i barwie, potrafią uatrakcyjnić wygląd auta, co dla wielu jest priorytetową kwestią. Często właśnie na etapie podejmowania decyzji o zakupie, zaraz po parametrach doboru felg do auta, potencjalni nabywcy zwracają uwagę na wzór, wykończenie czy malowanie. W trendach są precyzyjnie wykonane modele przy użyciu specjalistycznych maszyn CNC, które zachwycają jakością i starannością, ale też wersje odlewane metodą niskociśnieniową.
Felgi aluminiowe są lekkie, a ponadto wytrzymałe i pozytywnie wpływają na chłodzenie podzespołów układu hamulcowego. Niestraszna im też korozja. Co ważne, ich rozmiar i waga rzutują na osiągi pojazdu. Lekkie felgi zmniejszają masę nieresorowaną. Oddziałują w ten sposób na krótszą drogę hamowania, przyspieszenie, poprawienie prowadzenia i sterowność auta. Wybierając większe obręcze, np. zamiast alufelgi 17, stawiając na 18-calowe, można liczyć na lepszą przyczepność. Zanim jednak kierowca zdecyduje się na taki krok, powinien zapoznać się z zaleceniami producenta swojego auta, czy montaż obręczy o takiej wielkości jest możliwy.
Jeżeli zamierzamy zakupić nowy komplet felg aluminiowych, nie kierujmy się wyłącznie względami estetycznymi. Istotnymi są przede wszystkim parametry techniczne, warunkujące prawidłowy dobór obręczy do posiadanego auta, a co za tym idzie bezpieczeństwo w czasie użytkowania.
Zweryfikujmy:
rozstaw śrub,
średnicę i szerokość obręczy,
średnicę otworu centralnego,
ET.
Te cechy mogą być takie same, jak w aktualnie zamontowanych obręczach, ale dopuszczane są też pewne odstępstwa w rozmiarze. W przypadku wątpliwości, czy szerokość felgi a opona muszą pozostać identyczne lub, czy akceptowane jest inne ET, warto skorzystać z pomocnych kalkulatorów, dostępnych na wielu stronach internetowych.
Prawidłowe zamontowanie obręczy wymaga posiadania pewnej wiedzy na ten temat, a także zaopatrzenia się w odpowiednie narzędzia. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości warto udać się do warsztatu, w którym fachowcy sprawnie poradzą sobie z całym procesem. Jeżeli decydujemy się na samodzielny montaż, zweryfikujmy, czy wentyl jest w odpowiednim miejscu, śruby dokręcone zgodnie z zaleceniami producenta, a ogumienie prawidłowo założone. Zaleca się też sprawdzenie poprawności przykręcenia śrub po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów.
Gdy wszystko jest w porządku, pozostaje tylko cieszyć się nowymi, idealnie dobranymi obręczami, ale nie zapominać, że dbanie o felgi leży w gestii ich właściciela. Regularne czyszczenie przy użyciu dedykowanych preparatów to niejedyne czynności. Woskowana lub ceramiczna powłoka zabezpieczy obręcze przed uszkodzeniami, a w przypadku obaw o otarcia krawężnikiem, dobrze przemyśleć zakup ogumienia z ochronnym rantem na felgę.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie