Reklama

Kolej dużych prędkości usprawni transport w regionie i zmniejszy czasy przejazdów

Rozbudowa sieci kolejowej, w tym budowa kolei dużych prędkości mają znacząco usprawnić transport w regionie i skrócić czas podróży między miastami. Władze zapowiadają ograniczenie liczby wyburzeń prywatnych domów związanych z inwestycją. Powstanie infrastruktura warta 10 miliardów złotych.

Powrócił temat Centralnego Portu Komunikacyjnego. W piątek, 14 marca w Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach odbyło się posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Wielkoskalowych Inwestycji Celu Publicznego i Wywłaszczeń oraz Doraźnej Komisji ds. Projektów Rządowych Sejmiku Województwa Śląskiego. Spotkanie poświęcone było nowym założeniom dotyczącym budowy CPK oraz związanym z nim inwestycji kolejowych, w tym właśnie kolei dużych prędkości. Rozwiązania te mają usprawnić i polepszyć transport w regionie. 

Celem projektu jest przede wszystkim skrócenie czasu podróży pomiędzy Katowicami a miastami, takimi jak Mikołów, Żory czy Rybnik. Szczególnie mówi się o stworzeniu połączenia kolejowego z Jastrzębiem-Zdrojem. 

Urealniamy ten projekt po to, żeby z tej linii kolejowej przede wszystkim korzystali mieszkańcy województwa śląskiego – naszych miast i miasteczek. Będziemy to projektować tak, żeby skrócić czas dojazdu z Rybnika, Żor, Mikołowa i Wodzisławia do Katowic, żeby w ogóle połączyć Jastrzębie-Zdrój, ponieważ to miasto nie ma połączenia kolejowego. Przede wszystkim, żeby po tych torach jeździły składy Kolei Śląskich i woziły ludzi do pracy, szkoły, na zakupy czy tam, gdzie kto ma potrzebę jechać – podkreśla Wojciech Saługa, Marszałek Województwa Śląskiego.

Nowa infrastruktura znacząco skróci czas podróży. Obecnie przejazd z Katowic do Rybnika trwa 45 minut, ale po modernizacji będzie to zaledwie 24 minuty. Do Żor dojedziemy w 20 minut zamiast godziny, a do Mikołowa w 10 minut. Po uruchomieniu nowego połączenia podróż z Katowic do Jastrzębia-Zdroju zajmie 35 minut.

Podkreślamy, że to będzie częściowo koleją dalekobieżna [..], ale głównie będzie ona koleją regionalną, bo takich połączeń potrzebujemy na tej osi komunikacyjnej. Dotychczasowe połączenia, a szczególnie te najbardziej istotne, angażujące w przebieg duże miasta jak Rybnik, nie mają dobrych parametrów, przez co są powolne. Jedziemy z Katowic do Rybnika blisko godzinę pociągiem – mówi Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.

Projekt zakłada budowę infrastruktury wartej 10 miliardów złotych. Jak podkreślono na konferencji ma on uwzględnić też potrzeby społeczne. Przed realizacją konieczne będzie rozwiązanie wielu kwestii technicznych i prawnych.

Projekt jest racjonalizowany, jest dopracowywany. Jest z nami strona społeczna, są mieszkańcy. [...] Jest wiele spraw technicznych, które stoją przed nami. Ale oprócz spraw technicznych są również przepisy związane z ustawą o gospodarce nieruchomościami. Chodzi tutaj szczególnie o przepisy związane z obliczaniem kwoty należności za wywłaszczenie, obliczaniem odszkodowania. Będziemy o tym mówili i zwracali na to uwagę strona samorządowa i społeczna - mówi Ewa Chmielorz, radna Sejmiku Województwa Śląskiego.

Nowe połączenie kolejowe poprawi również podróże do Czech. Przejazd z Katowic do Ostrawy skróci się do 37 minut, do Pragi zajmie 2,5 godziny, a do Brna – 1 godzinę i 40 minut.

Minister zapewnił także, ze liczba wyburzeń została zmniejszona o 30%, przede wszystkim przez zmniejszenie prędkości pociągów z 250 km/h do 200 km/h.

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Aktualizacja: 14/03/2025 20:30
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do