
Od wielu lat w Polsce toczy się intensywna debata na temat samorządowych gazetek wydawanych przez wójtów, burmistrzów oraz prezydentów miast. Te publikacje, często dostępne bezpłatnie, są postrzegane przez niezależnych wydawców jako zagrożenie dla lokalnego rynku medialnego.
Zdaniem wydawców takie gazetki nie tylko odbierają im reklamodawców, ale także nie spełniają swojej podstawowej funkcji informacyjnej. Zamiast obiektywnych treści, publikacje w nich zawarte nierzadko prezentują jednostronny obraz działalności władz, ukazując gminy i miasta w wyłącznie pozytywnym świetle, i pomijając przy tym wszystkie problemy.
Rozwiązaniem ma być zakaz
W odpowiedzi na wskazane zarzuty Ministerstwo Kultury rozpoczęło konsultacje społeczne dotyczące nowej ustawy medialnej. Mają one potrwać do 23 września. Jednym z kluczowych zapisów proponowanej ustawy jest zakaz wydawania mediów przez jednostki samorządu terytorialnego. To główny postulat lokalnych wydawców.
Stowarzyszenie Gazet Lokalnych wzywa wszystkich zainteresowanych do wyrażenia swojej opinii w tej sprawie, podkreślając konieczność wprowadzenia całkowitego zakazu wydawania przez samorządy nie tylko gazet papierowych, ale również portali internetowych, stacji radiowych i telewizyjnych.
Samorządy bronią swego
Związek Powiatów Polskich (ZPP) ma nieco odmienne zdanie na ten temat. Zdaniem ZPP mieszkańcy oczekują otrzymywania informacji o lokalnej społeczności bezpośrednio od samorządów.
Samorządy argumentują, że ich publikacje pełnią ważną funkcję, ponieważ informują o inwestycjach, wydarzeniach kulturalnych i społecznych, a także szeroko pojętym życiu lokalnym.
W związku z tym ZPP uważa, że zakaz wydawania przez samorządy prasy jest nieuzasadniony, gdyż uniemożliwiłby im realizację ich podstawowych zadań związanych z komunikacją z mieszkańcami.
Może kompromis?
Mimo zdecydowanego sprzeciwu wobec całkowitego zakazu, samorządy wykazują gotowość do kompromisu. Związek Powiatów Polskich proponuje, aby w samorządowych gazetkach zrezygnować z płatnych ogłoszeń i reklam. To miałoby zapobiec nieuczciwej konkurencji wobec niezależnych mediów. Dodatkowo samorządowcy zgadzają się, że publikacje nie powinny służyć promocji osobistej włodarzy miast i gmin.
ZPP ocenia, że rozwiązanie uwzględniające oba postulaty mogłoby zrównoważyć interesy obu stron i zagwarantować uczciwą konkurencję na lokalnym rynku medialnym.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Dziwne ze nikt nie dodał jeszcze komentarza :) hehe