
Od 1 września 2025 roku wchodzi w życie nowa podstawa programowa z wychowania fizycznego, której głównym celem jest rozwój umiejętności ruchowych uczniów oraz kształtowanie trwałej potrzeby podejmowania aktywności fizycznej. Zmiany obejmują wszystkie etapy edukacyjne i mają charakter interdyscyplinarny, łącząc aspekty zdrowotne, psychologiczne, pedagogiczne, społeczne oraz proekologiczne.
Nowa podstawa programowa podkreśla znaczenie wychowania fizycznego jako procesu wspierającego nie tylko rozwój sprawności, ale również świadomego podejścia do zdrowia i środowiska naturalnego. Zajęcia mają sprzyjać rozwijaniu pasji sportowych, współpracy w grupie, odpowiedzialności, a także kształtowaniu postaw prozdrowotnych i proekologicznych.
W klasach I–III szkoły podstawowej zajęcia ruchowe będą realizowane codziennie w ramach kształcenia zintegrowanego, z naciskiem na aktywności na świeżym powietrzu. Przynajmniej jedna godzina tygodniowo powinna odbywać się w sali gimnastycznej z wykorzystaniem sprzętu sportowego.
Nowością są coroczne testy sprawnościowe dla uczniów najmłodszych klas. Obejmą one m.in. bieg wahadłowy, skok w dal z miejsca i ćwiczenie w podporze przodem („deskę”). Ich wyniki nie będą miały wpływu na oceny – posłużą wyłącznie diagnozie i lepszemu planowaniu rozwoju fizycznego dzieci.
W klasach IV–VIII oraz w szkołach ponadpodstawowych uczniowie będą uczestniczyć w zajęciach klasowo-lekcyjnych oraz w zajęciach do wyboru, takich jak sportowe, rekreacyjno-zdrowotne, taneczne czy turystyczne. Wprowadzono również fakultatywny dział dla klas VII–VIII dotyczący przygotowania do testów sprawnościowych wymaganych w służbach mundurowych. W szkołach ponadpodstawowych dział ten stanie się obowiązkowy.
Program podkreśla konieczność organizowania zajęć na świeżym powietrzu przez cały rok, a także zapewnienia uczniom dostępu do odpowiednich przestrzeni i sprzętu sportowego.
Reforma jest reakcją na wyniki ogólnopolskich testów sprawnościowych, które wykazały wyraźny spadek kondycji fizycznej polskich uczniów w porównaniu z rezultatami sprzed 15–20 lat. Największe pogorszenie zaobserwowano w testach wytrzymałościowych i siłowych, a tendencja spadkowa pojawia się już w wieku nastoletnim.
Nowa podstawa programowa wpisuje się w szerszy kontekst edukacji prozdrowotnej i zrównoważonego rozwoju. Podkreśla znaczenie świadomego zarządzania własną sprawnością, promowania aktywności przyjaznych środowisku oraz integrowania wychowania fizycznego z innymi obszarami kształcenia, takimi jak edukacja zdrowotna, proekologiczna czy kulturalna.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie