Reklama

Terapia pedagogiczna dla ucznia szkoły ponadpodstawowej

AWAP
14/11/2019 13:43
Zgodnie z § 2 ust. 2 pkt 6 rozporządzenia w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole wynika między innymi ze specyficznych trudności w uczeniu się. Jeśli w opinii dostarczonej do szkoły wskazano potrzebę organizacji zajęć, to należy je zorganizować dla ucznia – nawet jeśli jest to uczeń szkoły ponadpodstawowej.

Zgodnie z § 6 ust. 2 pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:

klas terapeutycznych;
zajęć rozwijających uzdolnienia;
zajęć rozwijających umiejętności uczenia się;
zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu - w przypadku uczniów szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych;
zindywidualizowanej ścieżki kształcenia;
porad i konsultacji;
warsztatów.

Zgodnie z § 20 przywołanego rozporządzenia zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dotyczą między innymi uczniów posiadających opinię poradni, z zastrzeżeniem, że przy planowaniu udzielania tym uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględnia się także zalecenia zawarte w opinii.

Jeśli więc w opinii wskazano zajęcia terapii pedagogicznej dla ucznia, to szkoła powinna takie zajęcia zorganizować. W takim przypadku konieczne jest zatrudnienie terapeuty pedagogicznego, który poprowadzi te zajęcia dla ucznia. Terapeuta, na podstawie diagnozy zawartej w opinii i własnych badań, powinien opracować program zajęć dla ucznia, uwzględniając stymulację funkcji deficytowych oraz możliwości kompensacji, bazując na mocnych stronach funkcjonowania ucznia. Dobór ćwiczeń powinien być dostosowany do wieku, zainteresowań ucznia i jego indywidualnych potrzeb wynikających z zaburzeń w uczeniu się. W planowaniu pracy korekcyjno-kompensacyjnej z uczniem warto też uwzględnić jego udział w tym procesie i możliwości samodzielnej pracy nad pokonywaniem trudności. Zajęcia mogą również uwzględniać rozwijanie umiejętności uczenia się, np. z wykorzystaniem metod aktywizujących, mnemotechnik itp.

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. 2017 poz. 1578 ze zm.) – § 2 ust. 2 pkt 6,  § 6 ust. 2, § 20.

Marzenna Czarnocka – ekspert portalu ePedagogika.pl

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do