Reklama

Co to jest kod LEI?

AWAP
06/06/2019 08:10
Transakcje instrumentami pochodnymi powinny podlegać ścisłej kontroli. W przeciwnym wypadku należy liczyć się z poważnymi, wieloletnimi konsekwencjami. Właśnie dlatego instytucje finansowe pracują nad systemami, które pomogą zapobiec problemom w przyszłości.

 

Pod koniec 2011 roku Rada Stabilności Finansowej otrzymała zadanie stworzenia globalnego systemu odpowiedzialnego za identyfikację wszystkich podmiotów, które uczestniczą w transakcjach na rynkach finansowych. Powołano specjalną grupę roboczą, która miała opracować funkcjonowanie takiego systemu.

W 2012 roku opublikowano decyzję o nadaniu specjalnych numerów, czyli tzw. lei code. Obecnie bez posiadania takiego oznaczenia, nie ma możliwości raportowania transakcji. Dzięki kodom LEI ocena ryzyka oraz zarządzanie nim są o wiele łatwiejsze, podobnie jak agregacja danych finansowych.

Kod LEI to światowo uznawany standard. To alfanumeryczny, 20-znakowy kod, który służy jako identyfikator podmiotów prawnych zgodnie z normą 17442. Obejmuje on wszystkie jednostki, które zajmują się inwestowaniem na Giełdzie Papierów Wartościowych.

Kto powinien posiadać kod LEI?


Regulacje wprowadzone przez Unię Europejską nakazują posiadanie kodu LEI inwestorom, którzy posiadają działalność gospodarczą, osobom prawnym oraz jednostkom organizacyjnym bez osobowości prawnej. Osoby fizyczne posiadające działalność, które inwestują na GPW poza swoim biznesem, nie muszą ubiegać się od takie oznaczenie.

Kodu LEI potrzebują wszystkie podmioty, które zajmują się handlem akcjami i instrumentami pochodnymi, instytucje finansowe,  uczestnicy depozytów papierów wartościowych oraz podmioty zawierające różnego rodzaju transakcje związane z GPW.

W jaki sposób uzyskać kod LEI?


Do nadania kodu LEI uprawniona jest wyłącznie instytucja GLEIF oraz podmioty, które są przez nią akredytowane. Właśnie takie jednostki są uznawane za organizacje zapewniające jakość oraz wysoki poziom obsługi klienta.

W Polsce jedynym podmiotem, który posiada uprawnienia do nadawania kodów LEI jest KDPW. Obecnie Krajowy Depozyt posiada bazę kilkunastu tysięcy kodów LEI przyznanym przedsiębiorcom z całej Polski, a także innych krajów. W celu uzyskania informacji na temat kodu najlepiej możemy skorzystać z usług specjalnych serwisów.

Usługa nadania jest dostępna za pośrednictwem strony: leirejestr.pl. To specjalna witryna, gdzie znajdziemy instrukcję, jak przejść przez rejestrację. Etapy uzyskania kodu są bardzo proste i przejrzyste. Po wybraniu odpowiedniej opcji trzeba uzupełnić podstawowe dane takie jak adres email, nowy login oraz hasło. Po wykonaniu tych działań otrzymujemy link aktywacyjny na skrzynkę mailową. Tym sposobem kod możemy uzyskać nawet w ciągu doby.

Uzyskanie kodu LEI wiąże się z niewielką opłatą. Konieczna jest wpłata za nadanie kodu, a następnie za coroczne odnawianie. Plusem jest to, że wydatek można wrzucić w koszty prowadzenia działalności gospodarczej.

W trakcie corocznego odnawiania ważności następuje kontrola oraz ponowna walidacja danych rejestracyjnych. Dzięki temu możliwe jest zachowanie wysokiej jakości bazy danych.

Kody LEI - o czym warto pamiętać?



Dane na temat kodów LEI są udostępniane publicznie oraz bezpłatnie. Zajmuje się tym GLEIF oraz odpowiednie agencje kodujące. Globalne źródło danych zapewnia ujednolicone, otwarte informacje o wysokiej jakości.Każda osoba, która jest zainteresowana tymi danymi może łatwo przeszukać bazę. W tym celu warto skorzystać z internetowej wyszukiwarki LEI, która została opracowana przez GLEIF.

GLEIF publikuje dwa globalne raporty miesięcznie:


- Raport dotyczący jakości danych LEI.
- Raport na temat jakości danych podmiotów, które nadają kody LEI.
Dla każdego z podmiotów prawnych może zostać przypisany wyłącznie jeden kod LEI.
Budowa kodu odpowiada normom europejskim oraz wytycznym ROC. LEI nie posiada specjalnego oznaczenia mówiącego, w którym kraju został nadany.
Każdy kod ma przypisane odpowiednie dane referencyjne, które są zgodne z publicznymi rejestrami. Za wysoką jakość danych odpowiada agencja, która ma zarządzać kodem.Dane referencyjne obejmują m.in.:

- informacje na temat powiązań, mówiące o relacjach pomiędzy podmiotami,
- informacje ze służbowych wizytówek obejmujące nazwę podmiotu, adres siedziby i inne podstawowe dane.
Podmioty prawne nie muszą korzystać z agencji akredytowanych funkcjonujących w ich kraju. Można skorzystać również z usług jednostek, które działają w upoważnionych rejonach jurysdykcji.
GLEIF wprowadził usługę "agenta rejestracji", która pomaga w uzyskaniu dostępu do sieci podmiotów, które nadają kody LEI. Dzięki temu przyznawanie kodów może zostać znacząco usprawnione, a potrzeby klientów lepiej zaspokojone.

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do