Na szkoleniach BHP pracownicy często pytają jakie są dopuszczalne dolne i górne granice temperaturowe. Otóż minimalna temperatura jaką powinien zapewnić pracodawca w pomieszczeniu pracy to minimum 18 stopni Celsjusza przy pracach biurowych oraz lekkich pracach fizycznych oraz minimum 14 stopni Celsjusza przy średniociężkich bądź ciężkich pracach fizycznych. Przepisy BHP jednak nie określają maksymalnej dopuszczalnej temperatury w pomieszczeniu pracy. Jeżeli chodzi natomiast o te same limity dla osób pracujących na zewnątrz to prawo w ogóle nie reguluje tej kwestii. Konkluzja jest taka, iż pracownik nie może odmówić pracy ze względu na zbyt wysoką temperaturę, ponieważ takie przepisy w ogóle nie istnieją.
Pracodawca musi jednak zapewnić wodę do picia dla pracowników w nieograniczonej ilości. Obowiązek ten rodzi się kiedy temperatura pracy w pomieszczeniu przekracza 28 stopni Celsjusza, a przy pracach na zewnątrz – 25 stopni Celsjusza.
Państwowa Inspekcja Pracy otrzymuje co roku setki skarg pracowników na swoich pracodawców, którzy każą im pracować i nie zwolnią pracowników z obowiązku wykonywania pracy, nawet w czasie trwania największych upałów. Inspektor PIP kontrolując przestrzeganie przepisów BHP w tym zakresie może sprawdzić jedynie czy pracodawca spełnił swoje obowiązki dotyczące zapewnienia wody do picia oraz przeglądu wentylacji w pomieszczeniach pracy. Inspektor PIP nie może nakazać pracodawcy zatrzymania pracy ze względu na upały.
Paweł Sereda
Główny Specjalista ds. BHP
SAFETY Service
Krakowskie Centrum BHP
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
u nas w pracy klimatyzacja jest w socjalnym butelki cisowianki stoją jak ktoś spragniony to może brać, więc szef dba, by przychodzić do pracy.