Reklama

Kiedy powinno się badać satysfakcję klientów? Badania relacyjne i badania transakcyjne zadowolenia klientów

AWAP
26/12/2016 05:00
Współczynnik satysfakcji klienta jest dla firmy jednym z najważniejszych czynników mówiących o efektywności prowadzenia działań biznesowych. W związku z tym wiele firm zajmuje się regularnymi badaniami zadowolenia swoich klientów, aby pozyskiwać w ten sposób kluczową wiedzę dotyczącą kondycji swojego biznesu, a także podejmowania przyszłych decyzji.

Badania satysfakcji klientów są bardzo pomocne w każdej branży – pomagają uzyskać kluczowe informacje, które następnie można wykorzystać do poprawy swojej oferty i jakości obsługi klienta. Kiedy jednak powinno się badać satysfakcję klientów, aby uzyskać wartościowe dane?

Badanie satysfakcji powinno składać się z rzeczowych pytań zadawanych właściwym osobom i we właściwym czasie. W związku z tym wydzielamy dwa rodzaje badań satysfakcji, a mianowicie badania relacyjne i badania taksacyjne, do których stosuje się też różne rodzaje ankiet. Można badania te prowadzić też samodzielnie z użyciem internetowych generatorów ankiet.

Badania relacyjne satysfakcji klientów

Badania tego rodzaju bazują na pozyskiwaniu wiedzy na temat ogólnego doświadczenia klienta z daną firmą. Pozwalają one otrzymać ogólne informacje o jej postrzeganiu, ofercie, poziomie obsługi klienta. Informacje te mogą być wykorzystane do poprawy długoterminowej relacji z klientem.

Aby badania relacyjne były bardziej efektywne, przede wszystkim prowadzi się je wśród klientów na dłużej związanych z daną firmą, chociaż można przebadać również całą bazę klientów.

Badania transakcyjne satysfakcji klientów

W tym przypadku badania prowadzone są w celu zdefiniowaniu „punktów stylu” firmy i klienta, na przykład dokonali zakupu, odwiedzili placówkę, odbyli telefon do działu obsługi klienta. W ten sposób badania koncentrują się na tych klientów, którzy znaleźli się w określonym punkcie, więc badania dotyczą pojedynczej interakcji z firmą.

Informacje zebrane podczas badań satysfakcji klientów tą metodą wykorzystywane są głównie w celu poprawy efektywności obsługi we wspomnianych „punktach styku”. Mogą bazować na nowych rekomendacjach dla pracowników.

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do