W omawianym przypadku należy przyjąć, że ustalenia w zakresie okoliczności i przyczyn wypadku będą leżały w gestii Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Wynika to z tego, iż poszkodowanym jest osoba prowadząca działalność gospodarczą, w stosunku do której na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 8 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, właściwym do sporządzenia karty wypadku jest ZUS.
Wykonywanie pracy może odbywać się zarówno w oparciu o stosunek pracy, jak również pozapracownicze formy zatrudnienia takie jak umowy cywilnoprawne – umowa o dzieło, umowa zlecenie. Obok zatrudnienia na podstawie wyżej wskazanych umów, istnieje możliwość zarabiania również w ramach prowadzenia działalności gospodarczej w tym jednoosobowej.
Definicja wypadku przy pracy znajduje się w art. 3 ust 1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Zgodnie z przywołanym przepisem, za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą. Za wypadek przy pracy uważa się również nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w okresie ubezpieczenia wypadkowego z danego tytułu między innymi podczas:
Należy pamiętać, że wypadkowi może ulec osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej jak również osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, która realizuje w ramach prowadzonej działalności umowę na rzecz innego podmiotu – przykładowo na rzecz ośrodka szkolenia kierowców. W takim przypadku mogą pojawić się wątpliwości dotyczące wskazania strony, na której ciążą obowiązki związane z ustaleniem okoliczności i przyczyn zdarzenia.
Osoby niebędące pracownikami, które w okresie ubezpieczenia wypadkowego z danego tytułu uległy wypadkowi, zgłaszają wypadek odpowiednim podmiotom, które ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy dokonują w karcie wypadku. Odpowiednie podmioty to między innymi:
Rozstrzygając bezpośrednio wątpliwości wskazane w pytaniu należy uznać, że właściwym do sporządzenia karty wypadku będzie Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z przepisu art. 5 ust. 1 pkt 8 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych wynika bezpośrednio, iż ustalenia okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy dokonuje w karcie wypadku Zakład – w stosunku do prowadzących pozarolniczą działalność oraz współpracujących przy prowadzeniu takiej działalności w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych.
Dla osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą, w stosunku do której postępowanie powypadkowe przeprowadza ZUS, zgłoszenie wypadku przy pracy powinno nastąpić niezwłocznie w terenowej jednostce organizacyjnej Zakładu, właściwej ze względu na siedzibę prowadzenia działalności.
Sebastian Kryczka
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie