Reklama

Kto ustala okoliczności wypadku przy pracy osoby samozatrudnionej?

AWAP
09/01/2019 12:03
Instruktor nauki jazdy prowadzący jednoosobową działalność osobową (samozatrudnienie w danym ośrodku szkolenia kierowców) ulega wypadkowi. Kto w takiej sytuacji ustala okoliczności wypadku? Podmiot na rzecz którego poszkodowany świadczy usługi, czy może Zakład Ubezpieczeń Społecznych?

W omawianym przypadku należy przyjąć, że ustalenia w zakresie okoliczności i przyczyn wypadku będą leżały w gestii Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Wynika to z tego, iż poszkodowanym jest osoba prowadząca działalność gospodarczą, w stosunku do której na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 8 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, właściwym do sporządzenia karty wypadku jest ZUS.


Wypadek przy pracy możliwy jest niezależny od formy zatrudnienia.


Wykonywanie pracy może odbywać się zarówno w oparciu o stosunek pracy, jak również pozapracownicze formy zatrudnienia takie jak umowy cywilnoprawne – umowa o dzieło, umowa zlecenie. Obok zatrudnienia na podstawie wyżej wskazanych umów, istnieje możliwość zarabiania również w ramach prowadzenia działalności gospodarczej w tym jednoosobowej.


Definicja wypadku przy pracy znajduje się w art. 3 ust 1 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Zgodnie z przywołanym przepisem, za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą. Za wypadek przy pracy uważa się również nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w okresie ubezpieczenia wypadkowego z danego tytułu między innymi podczas:



wykonywania pracy na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia,
współpracy przy wykonywaniu pracy na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.

Należy pamiętać, że wypadkowi może ulec osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej jak również osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, która realizuje w ramach prowadzonej działalności umowę na rzecz innego podmiotu – przykładowo na rzecz ośrodka szkolenia kierowców. W takim przypadku mogą pojawić się wątpliwości dotyczące wskazania strony, na której ciążą obowiązki związane z ustaleniem okoliczności i przyczyn zdarzenia.


Ośrodek czy ZUS – kto będzie prowadził postępowanie powypadkowe samozatrudnionego?


Osoby niebędące pracownikami, które w okresie ubezpieczenia wypadkowego z danego tytułu uległy wypadkowi, zgłaszają wypadek odpowiednim podmiotom, które ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy dokonują w karcie wypadku. Odpowiednie podmioty to między innymi:



podmiot, na którego rzecz wykonywana jest praca na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia – w stosunku do wykonujących te umowy,
Zakład Ubezpieczeń Społecznych – w stosunku do prowadzących pozarolniczą działalność oraz współpracujących przy prowadzeniu takiej działalności w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych.

Rozstrzygając bezpośrednio wątpliwości wskazane w pytaniu należy uznać, że właściwym do sporządzenia karty wypadku będzie Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Z przepisu art. 5 ust. 1 pkt 8 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych wynika bezpośrednio, iż ustalenia okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy dokonuje w karcie wypadku Zakład – w stosunku do prowadzących pozarolniczą działalność oraz współpracujących przy prowadzeniu takiej działalności w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych.


Ważne


Dla osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą, w stosunku do której postępowanie powypadkowe przeprowadza ZUS, zgłoszenie wypadku przy pracy powinno nastąpić niezwłocznie w terenowej jednostce organizacyjnej Zakładu, właściwej ze względu na siedzibę prowadzenia działalności.


  



art. 3 ust 1, art. 5 ust. 1 pkt 8 ustawy z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2018 r. nr 1376 ze zm.).

 


Sebastian Kryczka
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania


Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do