Reklama

Masz pytania o KSeF? Odpowiadamy na najczęstsze wątpliwości dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur

Jaw.pl - Jaworznicki Portal Społecznościowy
28/05/2025 22:48

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to kolejne narzędzie, którego celem jest uszczelnienie systemu podatkowego w Polsce. Jednak wśród przedsiębiorców to zagadnienie budzi sporo wątpliwości. Czym dokładnie jest w KSeF? Jakie korzyści przyniesie firmom jego wdrożenie? I wreszcie, jak wystawiać e-faktury?

W jakim celu wprowadzany jest Krajowy System e-Faktur?

Podstawowym celem, dla którego wprowadzany jest system KSeF, jest chęć cyfryzacji faktur i ich standaryzacji. Wysyłanie i odbieranie e-Faktur i UPO z systemu KSeF ma także doprowadzić do uszczelnienia systemu podatkowego. Jak podaje w swoich materiałach Ministerstwo Finansów, wprowadzenie KSeF może w ciągu kolejnych 10 lat zwiększyć przychody budżetu państwa z tytułu VAT nawet o 10 mld zł.

Chociaż system KSeF często jest omawiany w kontekście uszczelnienia systemu podatkowego, to w praktyce na wdrożeniu tego rozwiązania zyskają również przedsiębiorcy. Korzyści płynące z wystawiania e-faktur poprzez system KSeF są następujące:

  • skrócenie terminu zwrotu VAT – przedsiębiorcy mogą liczyć, że zwrot podatku VAT otrzymają szybciej niż dotychczas (okres zostanie skrócony z 60 dni do 40 dni);
  • brak konieczności raportowania JPK_FA i JPK_VAT RR – a to oznacza m.in. oszczędność czasu;
  • brak konieczności wystawiania duplikatów faktur – dzięki systemowi KSeF zniszczenie czy zgubienie faktury nie będzie już problemem.

Od kiedy KSeF będzie obowiązkowy?

Pierwotnie Krajowy System e-Faktur miał obowiązywać od 1 lipca 2024 r. Jednak Ministerstwo Finansów poinformowało o konieczności wdrożenia KSeF w późniejszym terminie, podając jako powód wykryte błędy. Jednocześnie zdecydowano, że KSeF zostanie wprowadzony w dwóch etapach. Są one następujące:

  • 1 luty 2026 r. – od tego dnia KSeF będzie obowiązkowy dla firm, których wartość sprzedaży w 2025 r. przekroczyła 200 mln zł. Podana kwota obejmuje podatek.
  • 1 kwiecień 2026 r. – obligatoryjny KSeF obejmie pozostałych przedsiębiorców.

Jednocześnie Ministerstwo Finansów nie dopuszcza możliwości, aby doszło do kolejnego przesunięcia terminu wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur. Oznacza to, że przedsiębiorcy już teraz powinni zacząć przygotowywać się do zmian, które wkrótce wejdą w życie. Część firm może zainteresować oferta REST API KSeF.

Z czym wiąże się wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur?

Chociaż już od pewnego czasu firmy mogą dobrowolnie wystawiać faktury ustrukturyzowane, to wiele z nich jeszcze tego nie robi. Jednym z powodów jest brak dostosowania posiadanych narzędzi (oprogramowania). Zasadniczo przedsiębiorcy mają dwie możliwości: korzystać z bezpłatnych narzędzi oferowanych przez Ministerstwo Finansów lub zdecydować się na rozwiązanie komercyjne.

Rozwiązania komercyjne są dobrym wyborem z perspektywy większych firm, które już korzystają z dedykowanego oprogramowania (np. systemu ERP) i nie chcą kolejnych narzędzi. Atrakcyjną propozycją w tej sytuacji są biblioteki dla KSeF, które ułatwiają wdrożenie obsługi KSeF w używanych już aplikacjach biznesowych. Wykorzystanie REST API KSeF pozwala zaoszczędzić zarówno czas, jak i środki finansowe – dzięki niemu rozszerzenie funkcjonalności użytkowanego oprogramowania jest o wiele prostsze.

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do