Reklama

Odszkodowanie za odwołany lot. Kiedy można się o nie skutecznie ubiegać?

AWAP
21/07/2019 19:33
W okresie wakacyjnym chętnie wybieramy się w dłuższe lub krótsze podróże samolotem, dzięki któremu możemy szybko i wygodnie dotrzeć w nawet najbardziej odległe destynacje. Niekiedy dochodzi jednak do przykrej sytuacji, w której nasz lot zostanie odwołany. Jeśli bezpośrednia wina za odwołanie lotu leży po stronie przewoźnika, pasażerowi należy się rekompensata w wysokości sięgającej do nawet 600 EUR. Jakie inne prawa przysługują każdemu podróżującemu w związku z odwołanym lotem?

Prawo do rezygnacji z podróży i odzyskania pieniędzy za zakupiony bilet

Każdy pasażer, którego lot został odwołany, ma prawo do rezygnacji z podróży oraz odzyskania pieniędzy za zakupiony bilet. Linie lotnicze są zobowiązane do przekazania pasażerowi równowartości ceny biletu w terminie 7 dni od dnia złożenia rezygnacji. Koszt może zostać zwrócony także w przypadku części nieodbytej podróży. Przewoźnik jest także zobowiązany do zaproponowania pasażerowi zmiany planu podróży w taki sposób, aby najszybciej mógł on dotrzeć do celu swojej podróży. Prawo to nie będzie jednak przysługiwało osobom, które zrezygnowały z lotu oraz skorzystały z prawa do zwrotu pełnego kosztu biletu.

Prawo do opieki podczas przebywania na lotnisku

Każdy pasażer, który oczekuje na lotnisku w związku z odwołanym lotem zyskuje także prawo do opieki oraz uzyskania informacji na temat powodów, dla których jego lot został odwołany. Pasażerowie podczas pobytu na lotnisku muszą mieć zapewnione wyżywienie i napoje, dwie rozmowy telefoniczne, faksy lub e-maile. W sytuacji, kiedy alternatywny lot odbędzie się dopiero następnego dnia, linie lotnicze muszą także zapewnić oczekującym na niego pasażerom nocleg w hotelu oraz transfer między lotniskiem a obiektem noclegowym.

Prawo do odszkodowania za odwołany lot

W przypadku odwołania lotu każdy pasażer nabywa także prawo do ubiegania się o odszkodowanie za odwołany lot. Jego wysokość jest uzależniona od długości lotu i wynosi odpowiednio: 250 EUR dla lotów od długości do 1500 km, 400 EUR dla lotów o długości między 1500 a 3500 km na terenie UE oraz 600 EUR dla lotów poza UE na dystansie dłuższym niż 3500 km.

Odszkodowanie na odwołany lot nie będzie jednak należne, jeśli podróżujący dowiedział się o zmianie planu podróży na co najmniej 14 dni przed planowaną datą wylotu lub przewoźnik podał alternatywne połączenie, które pozwoli mu na dotarcie do portu docelowego w odpowiednim czasie. Odszkodowanie za odwołany lot nie będzie przysługiwało także w sytuacji, kiedy wina za zaistniałą sytuację nie leży po stronie linii lotniczych, a powodem odwołania lotu były takie niespodziewane zdarzenia, jak np. złe warunki atmosferyczne, strajk na lotnisku, problemy polityczne lub wypadki.

Procedura ubiegania się o odszkodowanie za odwołany lot jest dość skomplikowana i pracochłonna, dlatego jej przeprowadzenie poleca się powierzyć wyspecjalizowanej firmie Delayfix.com, która zawodowo zajmuje się tym zagadnieniem. W imieniu klienta dostarczy ona wniosek o odszkodowanie do przewoźnika oraz zadba o spełnienie wszystkich warunków niezbędnych dla uzyskania należnej rekompensaty pieniężnej.

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Barbasa - niezalogowany 2019-07-27 09:24:44

    Próbować zawsze można, sama swoją sprawę przedstawiałam Givt powiedzieli że jak najbardziej możn próbować walczyć o odszkodowanie i pomogli mi z tą cała biurokracją, ostatecznie maksymalne odszkodowaie się udało dostać

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do