Reklama

PKM Jaworzno odpowiada na zarzuty kierowców o złe warunki sanitarne

PKM Jaworzno zabrało głos w sprawie zarzutów kierowców dotyczących złych warunków sanitarnych w pomieszczeniach socjalnych. W odpowiedzi na publikację naszego artykułu opisującego te kwestie, spółka przesłała pismo z komentarzem. Nie odniosła się wprost do stawianych zarzutów, a jedynie do ogólnych standardów dotyczących czystości i utrzymania porządku.

We wtorek, 18 listopada na portalu jaw.pl został opublikowany artykuł pt. "Kierowcy PKM Jaworzno narzekają na warunki socjalne", w którym opisaliśmy problem, z jakim do naszej redakcji zwrócili się kierowcy miejskiego przewoźnika. Ci zarzucają pracodawcy przede wszystkim fatalny stan sanitarny pomieszczeń socjalnych oraz toalety.

Skarżą się na przeciekające słuchawki bidetowe zamontowane z myślą o kierowcach z zagranicy i opisują, że nieczystości mają spływać na podłogę oraz drzwi, a kierowcy zmuszeni są do chodzenia po tym, przez co przenoszą zarazki.

W liście do redakcji opisują również sytuacje ze zlewem, który został wykorzystany do umycia pewnych części ciała. Z tego powodu część kierowców zrezygnowała z jedzenia posiłków w pomieszczeniach socjalnych i przeniosła się z nimi do autobusów, czy po prostu jada je na zewnątrz.

Kierowcy poruszyli również kwestie polityki zatrudnienia, którą prowadzi PKM Jaworzno - przedsiębiorstwo zatrudnia tylko pracowników za granicy przez zewnętrzne firmy.

O komentarz w sprawie tych kwestii zwróciliśmy się do PKMu w dniu 5 listopada. Poprosiliśmy o odpowiedź na pięć zadanych przez nas pytań. Te dotyczyły stanu czystości pomieszczeń socjalnych, częstotliwości przeprowadzanych kontroli oraz wizyty sanepidu. Zapytaliśmy również, czy odnotowali oni zdarzenie wykorzystania umywali w innym celu niż do mycia naczyń. Zapytaliśmy też, czy w przyszłości zamierzają zatrudniać kierowców bezpośrednio, bez udziału firm zewnętrznych, a także o to czy otrzymali oni od swoich pracowników sygnały dotyczące poruszanych kwestii.

Ze względu na fakt, że po prawie dwóch tygodniach nie otrzymaliśmy odpowiedzi, zdecydowaliśmy się na publikację. Dzień po wypuszczeniu artykułu, w środę, 19 listopada otrzymaliśmy odpowiedz od miejskiego przewoźnika - pismo z datą 18 listopada.

W piśmie miejski przewoźnik podkreśla przede wszystkim, że infrastruktura socjalna znajduje się na wysokim poziomie i z zachowaniem wszelkich niezbędnych standardów. Pomieszczenia oraz toalety są na bieżąco sprzątane, a raz na kwartał przeprowadzane jest ozonowanie. 

Pragniemy z całą mocą zaznaczyć, że stan techniczny i higieniczny naszych obiektów jest zgodny z obowiązującymi normami. W historii naszej działalności Państwowa Inspekcja Sanitarna (Sanepid) nigdy nie interweniowała ani nie wnosiła jakichkolwiek zastrzeżeń co do sposobu utrzymania wskazanych punktów - to bezpośrednie odniesienie do jednego z zadanych przez nas pytań, o interwencje sanepidu. 

Przedsiębiorstwo nie skomentowało sprawy ze zdarzeniem w umywalce, ani nie odpowiedziało na pytanie dotyczące polityki zatrudnienia.

Za to częściowo odniosło się do zapytania o to, czy w przeszłości wpływały jakiekolwiek zgłoszenia od pracowników dotyczą odnotowanie zgłoszeń dotyczących wskazanych kwestii i problemów.

Ubolewamy, że pracownicy naszej Spółki od sierpnia 2021 r. nie dokonali wyboru Społecznego Inspektora Pracy. To właśnie do takiej osoby w pierwszej kolejności powinny być kierowane wszelkie uwagi dotyczące warunków pracy, a nie do mediów.

Cała treść odpowiedzi: 

W odpowiedzi na zapytanie z dnia 05.11.2025 r. pragniemy w sposób szczegółowy przedstawić zasady funkcjonowania oraz utrzymania porządku w punktach sanitarnych zlokalizowanych na pętlach i krańcowych punktach obsługi komunikacyjnej Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o.

Kładziemy fundamentalny nacisk na zapewnienie naszym pracownikom godnych i higienicznych warunków w miejscu pracy, co obejmuje również zaplecze socjalne.

Wszystkie obiekty sanitarne objęte są stałą opieką sprzątającą, a częstotliwość serwisu jest dostosowana do natężenia ruchu w danej lokalizacji. W głównym punkcie socjalnym, który w ostatnich latach przeszedł remont, serwis sprzątający jest przeprowadzany codziennie, w każdym dniu roboczym (od poniedziałku do piątku). W punktach na obrzeżach miasta: sanitariaty w tych lokalizacjach są sprzątane systematycznie co drugi dzień roboczy, co gwarantuje zachowanie odpowiedniego standardu higienicznego. Ponadto wprowadziliśmy standard kwartalnego mycia generalnego każdego z punktów, gdzie poza standardowym serwisem sprzątającym dodatkowo są wykonywane inne usługi między innymi ozonowanie.

Podkreślamy, że dostęp do wszystkich punktów sanitarnych jest ściśle ograniczony i monitorowany. Do korzystania z sanitariatów uprawnieni są wyłącznie kierowcy. Wejście do każdego obiektu jest możliwe tylko za pośrednictwem imiennej, pracowniczej karty dostępu.

Pragniemy z całą mocą zaznaczyć, że stan techniczny i higieniczny naszych obiektów jest zgodny z obowiązującymi normami. W historii naszej działalności Państwowa Inspekcja Sanitarna (Sanepid) nigdy nie interweniowała ani nie wnosiła jakichkolwiek zastrzeżeń co do sposobu utrzymania wskazanych punktów. Pragniemy podkreślić, że nasza organizacja wdrożyła standardy wyznaczone przez Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2021 r. (w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w komunikacji miejskiej oraz autobusowej komunikacji międzymiastowej) na długo przed formalnym wejściem w życie tych przepisów.

To proaktywne podejście spotkało się z bardzo pozytywnym odbiorem ze strony pracowników. Doceniają oni fakt, że w Jaworznie zapewniono im warunki do odbywania przerw na poziomie znacznie przewyższającym standardy panujące w branży. Pragniemy również zaznaczyć, że nasze starania nie poprzestają wyłącznie na obecnym stanie, ale do realizacji niektórych planów potrzebne jest finansowanie zewnętrzne.

Ubolewamy, że pracownicy naszej Spółki od sierpnia 2021 r. nie dokonali wyboru Społecznego Inspektora Pracy. To właśnie do takiej osoby w pierwszej kolejności powinny być kierowane wszelkie uwagi dotyczące warunków pracy, a nie do mediów. Instytucja Społecznego Inspektora Pracy została przewidziana w polskim systemie prawnym właśnie do realizacji takich zadań. Dodatkowo należy podkreślić, że brak Społecznego Inspektora Pracy w zakładzie nie sprzyja utrzymywaniu wysokich standardów w zakresie warunków pracy.

Mamy nadzieję, że powyższe informacje w sposób wyczerpujący wyjaśniają stosowane przez nas wysokie standardy w zakresie zarządzania infrastrukturą socjalną.

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Aktualizacja: 20/11/2025 06:30
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    J.T. - niezalogowany 2025-11-20 10:15:45

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • JT - niezalogowany 2025-11-20 11:55:00

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Obserwator - niezalogowany 2025-11-20 12:38:35

    PKM ma racje,tyle w temacie.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do