Reklama

Stać nas na elektryki?

AWAP
19/09/2019 08:01
Jaworzno rozpisało przetarg na zakup kolejnych 20 autobusów elektrycznych. Jedyna oferta złożona przez Solarisa, która wpłynęła do PKM, przekroczyła zakładany budżet o prawie 9 mln zł.
Co wyróżnia jaworznicką komunikację miejską? Turkusowy kolor autobusów? Rewolucyjny bilet roczny i popularny bilet dzienny? Z pewnością. Jednak to, co stanowi dumę jaworznickiego PKM, to elektryczny tabor autobusów, który od przyszłego roku miało zasilić kolejne  20 elektryków. Czy gmina dopłaci, aby realizować te plany?

W przetargu na dostarczenie kolejnych 20 autobusów elektrycznych (5 szt. klasy MIDI oraz 15 szt. klasy MAXI) wystartował jedynie Solaris, który jak dotąd dostarczył wszystkie znajdujące się w jaworznickim taborze elektryki, czyli łącznie aż 23 pojazdy. Oferta złożona przez Solarisa przekroczyła jednak wyznaczony budżet aż o ok. 9 mln zł.

Jaworzno dzięki środkom unijnym chciało dokupić:


5 szt. MIDI na sumę 12 287 700 zł brutto przy założonym budżecie 10 762 500 zł brutto, co przekroczyło budżet o 1 525 200 zł brutto (cena jednego pojazdu to około 1 998 000 zł netto).

15 szt. MAXI na sumę 41 512 500 zł brutto przy założonym budżecie 34 132 500 zł brutto, co przekroczyło budżet o 7 380 000 zł brutto (cena jednego pojazdu to około 2 250 000 zł netto).

Jeżeli miasto zdecyduje się dołożyć do zakupu nowych elektryków, wyłoniony w przetargu dostawca będzie miał 11 miesięcy na ich przekazanie, a tabor autobusów elektrycznych z 35 proc. zwiększy się do około 65.

Marzenia o autonomicznym autobusie


Podczas konferencji Miasta Idei w 2018 roku, prezydent Paweł Silbert zapowiadał, że już za
5 lat na jaworznickich drogach pojawią się autonomiczne autobusy. Jednak po pionierskim wdrożeniu ich w Gdańsku, nie będziemy już pierwsi.

Kilka dni temu pierwszy autonomiczny pojazd komunikacji miejskiej w Polsce rozpoczął przewóz pasażerów do Gdańskiego Ogrodu Zoologicznego. Na razie ze względów bezpieczeństwa oraz formalnych, w kabinie kierowcy zasiada operator. Nie tylko nadzoruje on działanie pojazdu, ale również spełnia wymagania legalne, gdyż w Polsce żaden pojazd nie może poruszać się bez kierowcy.

Pytanie brzmi: Jeżeli ceny elektrycznych autobusów tak szybko rosną, czy Jaworzno będzie w stanie w jakikolwiek sposób przewidzieć ich cenę, aby trafnie ustalić przetargowy budżet? No i czy wystarczy jeszcze na zapowiedziany zakup autonomicznego pojazdu?

[vc_facebook]

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do