Reklama

Wartość domeny internetowej w E-Biznesie

AWAP
07/05/2019 09:44
Tradycyjne firmy, działające w realnej gospodarce dobrze znają wartość marki przedsiębiorstwa, którą rozpoznają jako znak słowny, graficzny lub słowno-graficzny. Dobrze znane są kwestie związane z budowaniem wartości marki i ochroną prawną własności intelektualnych z nią związanych. W dobie rozwoju gospodarki informacyjnej, kiedy coraz większa część biznesu przenoszona jest do sieci, znaczenia nabiera jeszcze jeden element budowania marki. Jest nim domena internetowa.

 

Domena internatowa jest nie tylko źródłem kontaktu z firmą, kanałem sprzedaży towarów czy adresem w sieci, lecz sposobem identyfikacji wizualnej firmy – marką e-biznesu. Choć dla żadnej firmy utrata adresu serwisu internetowego nie może być obojętna, firmy funkcjonującej w sieci może być szczególnie bolesna i w konsekwencji może zdecydować o dalszym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa.  


Zarządzanie ryzykiem utraty domeny 


Jeżeli dla przedsiębiorstwa jedno aktywo stanowi istotną podstawę lub ryzyko funkcjonowania, należy rozważyć odpowiednią politykę zarzadzania ryzykiem w tym zakresie. W przypadku domeny internetowej to ryzyko jest o tyle uzasadnione, że formalnie domena nie jest i nigdy nie będzie własnością tego przedsiębiorstwa. Choć utrata domeny nie z winy samego właściciela jest mało prawdopodobna, można wyszczególnić kilka sytuacji ryzykownych: 



Opóźnienie uiszczenia opłaty rejestracyjnej i w konsekwencji przejęcie domeny przez nieuczciwą konkurencję. Choć mało prawdopodobne, żeby na drodze procesowej nie udało się odzyskać domeny w takim przypadku, konsekwencje czasowej utraty dostępu mogą być mimo wszystko nie tylko dotkliwe, ale i mieć bardzo negatywne skutki w dłuższej perspektywie czasu.
Ryzyko zainfekowania wirusami serwisu i obniżenia jakości domeny w wyszukiwarkach. Szczególnie wobec rozwijającej się cyberprzestępczości warto zadbać o odpowiednie zabezpieczenia.
Ryzyko identyfikacji domeny jako spamującej, co może być konsekwencją nieudolnej lub nieprofesjonalnej działalności marketingowej w sieci.
Ryzyko zduplikowania domeny z inną końcówką (.com, .pl) lub bardzo podobnym adresem przez konkurencję choć pozornie niegroźne, może odebrać część klientów i mieć negatywne skutki marketingowe.

Wartość domeny niemal jak wartość firmy 


Te i inne czynniki ryzyka wpływają na poziom sprzedaży generowany przez firmę, decydują o jej rentowności i w konsekwencji mają wpływ na wartość domeny i przedsiębiorstwa. Wartość domeny firmy internetowej jest bowiem kluczowym nośnikiem wartości e-przedsiębiorstwa. Zarządzanie takim przedsiębiorstwem przez budowanie wartości domeny jest w rezultacie budowaniem wartości marki e-biznesu i całego przedsiębiorstwa. 


Jeżeli domena, a raczej prawo do jej użytkowania posiada określoną wartość, może być także przedmiotem transakcji. Tak więc możliwe jest jej nabycie i sprzedaż, aport do spółki, obciążenie zabezpieczeniem czy licencjonowanie innemu podmiotowi. 


Ile może być warta domena internetowa? 


Wartość domeny można oszacować podobnie jak to się robi w przypadku tradycyjnych aktywów niematerialnych lub wyceny przedsiębiorstw. W praktyce wycena marki e-biznesu (w tym domeny) może być sporządzona jedną z trzech metod:



Dochodową, zgodnie z którą wartość przedmiotu wyceny odpowiada sumie wartości obecnej przyszłych przepływów pieniężnych jakie można osiągnąć z użytkowania domeny w działalności gospodarczej.
Kosztową, zgodnie z którą wartość aktywa odpowiada sumie kosztów jakie trzeba by było ponieść, aby stworzyć takie samo lub podobne aktywo o takich samych cechach i funkcjonalności.
Porównawczą, zakładającą ustalenie wartości domeny na podstawie wartości transakcji na porównywalnych aktywach. 

Paweł Goźliński


FinancialCraft Analytics Sp. z o.o.

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do