Reklama

Zasady i błędy visual merchandisingu

AWAP
06/12/2018 10:18
Większość konsumentów, robiąc codzienne zakupy, nie zdaje sobie sprawy z tego, że wybór produktów, z którymi udali się do kasy, jest wynikiem m.in. inteligentnie zaaranżowanej przestrzeni handlowej. Sztuka oddziaływania na klienta za pomocą wrażeń wizualnych, czyli visual merchandisingu, jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi, gwarantujących wzrost sprzedaży w placówkach detalicznych.

Visual merchandising ma ogromne znaczenie - jeśli zastosujesz go skutecznie, będziesz w stanie zmaksymalizować sprzedaż, pomoże w rozwoju unikalnej tożsamości biznesowej i marki, odróżniając ją od konkurencji.


Przedstawiciel importera sprzętu dla profesjonalnej gastronomii, który można zakupić w sklepie gastropromocje.pl, zwraca uwagę na fakt, że najlepsze marki rozumieją, iż visual merchandising tworzy formę informacji wizualnych - jednej z trzech rodzajów informacji sprzedażowych, wykorzystywanych do podejmowania decyzji opartych na wrażeniach zmysłowych. 


- Śledząc sposób oddziaływania na klienta technik prezentacyjnych, możesz wzmocnić swój zespół i efekty sprzedaży – radzi ślubny fotograf Krystian Prochowski, który na stronie jedenmoment.pl prezentuje wykonywane przez siebie sesje zdjęciowe.


Projektując i wdrażając plan merchandisingu, należy odpowiedzieć sobie na następujące pytania:




Kto jest moim docelowym klientem?




Jaki jest mój docelowy klient?




Co miało wpływ na sprzedaż w przeszłości?




- Definiując klienta docelowego i identyfikując jego upodobania, możesz dostosować techniki merchandisingu do swoich potrzeb – twierdzi właścicielka firmy Miluszkowo, prowadzącej na stronie kessi.pl internetowy butik z kreacjami dla pań.


Istnieje wiele innych aspektów visual merchandisingu, takich jak kolor, wygląd, atmosfera i motywy ekspozycji. Chociaż te czynniki należy wziąć pod uwagę, prezentujemy cztery podstawowe, które w praktyce handlowej okazały się niezwykle skuteczne:


ZASADA TRZECH


Trójka to magiczna cyfra przy tworzeniu ekspozycji. Nie tylko przyciąga uwagę klienta, ale pomaga także utrwalić wygląd produktu w jego pamięci. To dlatego wielu ekspertów od visual merchandisingu stosuje się do "reguły trzech". Pamiętaj o niej, kiedy aranżujesz układ: ustaw trzy artykuły obok siebie. Jeżeli ustawiasz je według wysokości – stosuj podział na małe, średnie i wysokie, natomiast gdy kierujesz się szerokością, zastosuj podział na wąskie, średnie i szerokie. Jeśli zamierzasz przyciągnąć uwagę klientów kierujących się w wyborze ceną, ustaw artykuły w kolejności od najniższej, poprzez średnią, do najwyższej. Dzięki temu kupujący szybko odnajdzie produkt o najbardziej odpowiadającej mu cenie.


Reguła trzech jest obowiązująca dla wszystkich rodzajów ekspozycji, niezależnie od tego czy jest to półka, czy regał. 


- Dzieje się tak, ponieważ tworzy się asymetria, która przyciąga i skupia uwagę – wyjaśnia właściciel Agencji Barmanów, która na stronie agencjabarmanow.pl oferuje m.in. pokazy barmańskie i baristyczne oraz organizowanie barów molekularnych. - Uporządkowane, symetryczne i stabilne obiekty podświadomie są omijane jako coś, co nie zaburza ogólnego porządku.


- Wszelka nierównowaga skupia na sobie uwagę, gdyż odbierana jest jako interesujący dysonans na tle otoczenia – zauważa handlowiec z firmy, która na stronie prosale.com.plzajmuje się importowaniem szerokiego wachlarza odwodnień marki Mufle.


Inny aspekt stanowi fakt, że cyfra 3 jest liczbą nieparzystą. Tworzony przez nią brak wizualnej równowagi zmusza klienta do spojrzenia na różne obszary ekspozycji i skupienia się na każdym elemencie osobno. Ponadto praktyka mówi, że grupowanie cyfr po trzy w dłuższych ciągach sprawia, że całość jest łatwiejsza do zapamiętania. 


ZASADA PIRAMIDY


Zasada piramidy dotyczy trójkątnej, przestrzennej ekspozycji towarów. 


- Wiele sklepów stosuje tę technikę, ponieważ jest sprawdzona i skuteczna – uważa przedstawiciel firmy, oferującej na stronie unitrans.com.pl m.in. utylizację przeterminowanych leków i niszczenie dokumentów. - Zapewnia różnorodność bryły utworzonej przez ułożone w piramidę artykuły, co oznacza, że ​​ekspozycja nie jest płaska ani nudna.


PUNKTY CENOWE


Kluczowe produkty powinny być wyróżnione wyraźnymi cenami o większych cyfrach, które zwrócą uwagę klienta. Jeśli posiadasz nabywcę zorientowanego na wartość produktu, możesz reklamować w ten sposób towary o najlepszej cenie, pod warunkiem, że inne artykuły będą posiadały wywieszki znacznie mniejsze. 


OBSERWACJA I ANALIZA


Ustawienie towarów na półkach, sposób ekspozycji i organizacja ruchu w obrębie przestrzeni sprzedażowej mają duży wpływ na efekty sprzedaży.


- Dlatego warto tworzyć plany merchandisingu i stale obserwować osiągane efekty – twierdzi właściciel stolarni z Warszawy, prowadzący na stronie mckapka.pl sklep z meblami drewnianymi, gdzie można kupić stół drewniany, stolik kawowy, blat kuchenny i wiele innych.


Po jakimś czasie możliwe będzie wyciągnięcie wniosków i uzyskanie odpowiedzi na pytanie, który sposób ekspozycji sprzyja najlepszej dynamice sprzedaży.


BŁĘDY POPEŁNIANE W MERCHANDISINGU


Bałagan na półce to jeden z najczęściej popełnianych błędów. Brak jasnej zasady, na podstawie której zostały ułożone produkty i czytelnej myśli przewodniej, czy zbyt duża liczba marek może wywołać w oczach kupującego wrażenie zniechęcającego go do podjęcia decyzji nieładu.


- Częste zmiany ekspozycji – układu półek, układu produktów na hali i towaru na regałach prowadzą do tego, że stali klienci, który przyzwyczajeni są do swoich tras zakupowych, zaczną dla zaoszczędzenia czasu rezygnować z artykułów, których nie mogą znaleźć – ostrzega przedstawiciel sklepu prowadzonego na stronie limesto.pl i zajmującego się sprzedażą mebli metalowych, m.in. socjalnych, medycznych i warsztatowych.


Zła komunikacja lub jej całkowity brak to kolejny częsty błąd w merchandisingu.


- Konsumenci bardzo cenią swój czas i dlatego organizacja powierzchni handlowej ma dla nich duże znaczenie – uważa Zbigniew Nastałek, właściciel sklepu jubilerskiego sklep.sundiamore.pl, oferującego oryginalną biżuterię z kamieniami szlachetnymi oraz wysokiej klasy obrączki ślubne. - Brak jasnego podziału na grupy asortymentowe, trudno dostrzegalne ceny i nielogiczny układ artykułów na półkach – wszystko to wydłuża pobyt klienta w sklepie i ma negatywny wpływ na jego poziom zadowolenia z dokonanych zakupów.


Badania wykazują, że od sposobu zorganizowania przestrzeni handlowej i ułożenia towaru zależy ok. 20% obrotów placówki handlowej. Warto więc poświęcić czas oraz energię na visual merchandising w Twojej firmie i dobrze go przemyśleć.

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do