Reklama

Zdarzył się wypadek? Jak wnioskować o odszkodowanie

AWAP
24/09/2016 08:00
Z oczywistych względów każdy wypadek drogowy jest bardzo nieprzyjemnym zdarzeniem, które powoduje wiele stresu. Dotyczy to tak sprawców, jak i poszkodowanych, przy czym ci drudzy mają prawo do odszkodowania, o ile oczywiście posiadają aktualną polisę ubezpieczeniową. Aby móc skutecznie walczyć o swoje, warto wiedzieć, jak zachować się w roli poszkodowanego i jak ubiegać się o odszkodowanie.

Po wypadku


Wpływ na to, czy poszkodowanemu należy się odszkodowanie, ma jego zachowanie już na miejscu wypadku. W przypadku zdarzeń, w których którykolwiek z uczestników odniósł obrażenia bądź zniszczono własność osób niebiorących udziału w wypadku, konieczne jest wezwanie pogotowia, policji, a często i straży pożarnej. Załatwia to jeden telefon pod numer 112, automatycznie powiadamiając wszystkie służby. Policję nie trzeba wzywać, jeśli przyznaje się do winy i jest gotów spisać odpowiednie oświadczenie. Zapobiegawczo warto sfotografować miejsce wypadku, aby w razie jakichkolwiek komplikacji w trakcie procesu odszkodowawczego móc się na nie powołać.

Zgłoszenie szkody


Zgodnie z informacjami dostępnymi na stronie najtaniejuagenta.pl/odszkodowanie-po-wypadku/, sposób zgłaszania i rozliczania szkody zależy od tego, czy korzysta się z polisy z bezpośrednią likwidacją szkód (BLS) – jeśli tak, to postępowanie można przeprowadzić we własnej firmie ubezpieczeniowej. W przeciwnym razie trzeba zwrócić się do towarzystwa, w którym polisę OC wykupił sprawca. Metody zgłaszania szkody są bardzo różne – kontakt telefoniczny, wizyta w siedzibie czy wypełnienie formularza na stronie internetowej to tylko niektóre z nich. Przy bardziej skomplikowanych sprawach czasami trzeba spotykać się z rzeczoznawcą w celu wyceny szkód. Kolejny krok to przedłożenie firmie ubezpieczeniowej pisma od policji bądź wspólnego oświadczenia z przyznaniem się sprawcy do winy.

Likwidacja szkody


Podobnie jak w przypadku zgłoszenia szkody, jej likwidacja może zostać przeprowadzona w dwóch wariantach: serwisowym i kosztorysowym. Wariant serwisowy polega na rozliczeniu bezgotówkowym, w którym właściciel auta nie bierze udziału i wszystko odbywa się pomiędzy zakładem ubezpieczeniowym a warsztatem naprawczym. Z kolei wybór wariantu kosztorysowego pozwala właścicielowi wykonać naprawy samemu lub w dowolnym warsztacie po uprzednim otrzymaniu od ubezpieczyciela sumy pieniędzy odpowiadającej wartości szkód powstałych w wyniku wypadku. W przypadku niewielkich szkód niekiedy stosowany jest także tzw. wariant przyspieszony, w którym szkody wycenia się wyłącznie na podstawie zdjęć.

Pamiętaj, że warunkiem koniecznym do otrzymania odszkodowania z tytułu wypadku jest posiadanie aktualnego ubezpieczenia OC. W jego wyborze pomoże Ci porównywarka ubezpieczeń OC - najtaniejuagenta.pl, która pozwala na rzetelne i obiektywne zestawienie dużej liczby ofert różnych towarzystw ubezpieczeniowych.

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do