
Od grudnia 2021 roku funkcjonuje świadczenie ratownicze – specjalny dodatek do emerytury w wysokości 272 zł miesięcznie. Jest ono przyznawane dożywotnio wyłącznie osobom, które przez wiele lat angażowały się w działalność ratowniczą, a obecnie są już na emeryturze.
Uprawnieni do otrzymania tego świadczenia są emerytowani członkowie Ochotniczych Straży Pożarnych oraz ratownicy górscy. Dodatek jest wypłacany co miesiąc – do 15. dnia każdego miesiąca – przez Zakład Emerytalno-Rentowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. W skali roku świadczenie wynosi 3264 zł.
Warunki otrzymania świadczenia
Aby móc ubiegać się o dodatek, konieczne jest spełnienie określonych kryteriów:
Wykazanie wymaganego stażu w działaniach ratowniczych: minimum 25 lat dla mężczyzn i 20 lat dla kobiet.
Udział w akcjach ratowniczych przed 31 grudnia 2011 roku, potwierdzony pisemnym oświadczeniem trzech świadków. Przynajmniej jeden z nich powinien być osobą, która pełniła funkcję publiczną lub pracowała w administracji samorządowej, a okres jej zatrudnienia musi pokrywać się z czasem aktywności ratowniczej wnioskodawcy.
Od 2025 roku obowiązują nowe przepisy. W ich ramach rozszerzono definicję działań ratowniczych o szkolenia i ćwiczenia, a także zniesiono obowiązek ciągłości służby.
Procedura składania wniosku
Wniosek o przyznanie świadczenia należy złożyć do komendanta powiatowego lub miejskiego Państwowej Straży Pożarnej, właściwego dla miejsca zamieszkania osoby wnioskującej. Decyzja o przyznaniu dodatku podejmowana jest na podstawie przedstawionej dokumentacji oraz weryfikacji spełnienia warunków ustawowych.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie