Od marca 2027 roku kierowców czekają duże zmiany na autostradzie A4 między Katowicami a Krakowem. Obecna umowa koncesyjna ze spółką Stalexport Autostrada Małopolska dobiega końca i – jak poinformował Zespół Prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – nie ma planów jej przedłużenia. Oznacza to, że po 30 latach odcinek trafi pod zarząd Skarbu Państwa, a konkretnie GDDKiA.
Jak zapewnia GDDKiA, po przejęciu odcinka przejazd aut osobowych (do 3,5 tony) będzie bezpłatny – tak jak na innych odcinkach autostrad zarządzanych przez państwo. To duża zmiana dla kierowców, którzy przez lata płacili jedne z najwyższych stawek za przejazd tym fragmentem A4.
Zgodnie z zapisami umowy, autostrada musi zostać przekazana w odpowiednim stanie technicznym. Dlatego już teraz trwają przygotowania do przejęcia trasy. – Wspólnie z koncesjonariuszem prowadzimy działania, które mają zapewnić płynne przekazanie drogi. Przed Stalexportem jeszcze wiele pracy i inwestycji – komentuje GDDKiA.
Kwestia poszerzenia autostrady A4 Katowice – Kraków od dawna budzi emocje. Choć obecny koncesjonariusz deklaruje gotowość do realizacji inwestycji, GDDKiA podkreśla, że niezależnie od tego, kto będzie realizował rozbudowę, musi spełnić te same rygorystyczne wymagania formalne – m.in. uzyskać decyzje środowiskowe i ZRID.
Dodajmy, że projekt poszerzenia A4 został już wpisany do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, a GDDKiA prowadzi przygotowania w tym zakresie. Podobne prace toczą się także na innych ważnych odcinkach autostrad w Polsce – m.in. A1 między Toruniem a Włocławkiem czy A2 między Łodzią a Warszawą.
Po przejęciu zarządzania nad autostradą, GDDKiA ogłosi przetargi na jej rozbudowę i utrzymanie. W otwartych postępowaniach przetargowych będzie mogła wziąć udział także obecna spółka koncesyjna – jeśli spełni wymagane kryteria.
Jak podkreślają przedstawiciele GDDKiA, od czasu zawarcia umowy koncesyjnej w 1997 roku sytuacja w Polsce znacznie się zmieniła. Powstała silna, nowoczesna instytucja zdolna do samodzielnego zarządzania i rozbudowy kluczowych odcinków dróg. – Posiadamy niezbędne kompetencje, kadry i środki finansowe, aby skutecznie przejąć i unowocześnić autostradę A4 – zapewnia Zespół Prasowy GDDKiA.
Czy koniec koncesji oznacza lepsze czasy dla kierowców? Wszystko wskazuje na to, że już za dwa lata przejazd z Katowic do Krakowa będzie nie tylko bardziej dostępny, ale i bezpłatny – przynajmniej dla kierowców aut osobowych.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie