Reklama

Koniec opłat na A4 Katowice – Kraków? GDDKiA przejmie autostradę po zakończeniu koncesji

Od marca 2027 roku kierowców czekają duże zmiany na autostradzie A4 między Katowicami a Krakowem. Obecna umowa koncesyjna ze spółką Stalexport Autostrada Małopolska dobiega końca i – jak poinformował Zespół Prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – nie ma planów jej przedłużenia. Oznacza to, że po 30 latach odcinek trafi pod zarząd Skarbu Państwa, a konkretnie GDDKiA.

Koniec płatności dla aut osobowych na A4

Jak zapewnia GDDKiA, po przejęciu odcinka przejazd aut osobowych (do 3,5 tony) będzie bezpłatny – tak jak na innych odcinkach autostrad zarządzanych przez państwo. To duża zmiana dla kierowców, którzy przez lata płacili jedne z najwyższych stawek za przejazd tym fragmentem A4.

Koncesjonariusz ma dwa lata na przygotowanie

Zgodnie z zapisami umowy, autostrada musi zostać przekazana w odpowiednim stanie technicznym. Dlatego już teraz trwają przygotowania do przejęcia trasy. – Wspólnie z koncesjonariuszem prowadzimy działania, które mają zapewnić płynne przekazanie drogi. Przed Stalexportem jeszcze wiele pracy i inwestycji – komentuje GDDKiA.

Co z planami poszerzenia autostrady A4?

Kwestia poszerzenia autostrady A4 Katowice – Kraków od dawna budzi emocje. Choć obecny koncesjonariusz deklaruje gotowość do realizacji inwestycji, GDDKiA podkreśla, że niezależnie od tego, kto będzie realizował rozbudowę, musi spełnić te same rygorystyczne wymagania formalne – m.in. uzyskać decyzje środowiskowe i ZRID.

Dodajmy, że projekt poszerzenia A4 został już wpisany do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, a GDDKiA prowadzi przygotowania w tym zakresie. Podobne prace toczą się także na innych ważnych odcinkach autostrad w Polsce – m.in. A1 między Toruniem a Włocławkiem czy A2 między Łodzią a Warszawą.

Nowe przetargi, nowe zasady

Po przejęciu zarządzania nad autostradą, GDDKiA ogłosi przetargi na jej rozbudowę i utrzymanie. W otwartych postępowaniach przetargowych będzie mogła wziąć udział także obecna spółka koncesyjna – jeśli spełni wymagane kryteria.

GDDKiA gotowa na nowe wyzwania

Jak podkreślają przedstawiciele GDDKiA, od czasu zawarcia umowy koncesyjnej w 1997 roku sytuacja w Polsce znacznie się zmieniła. Powstała silna, nowoczesna instytucja zdolna do samodzielnego zarządzania i rozbudowy kluczowych odcinków dróg. – Posiadamy niezbędne kompetencje, kadry i środki finansowe, aby skutecznie przejąć i unowocześnić autostradę A4 – zapewnia Zespół Prasowy GDDKiA.

Czy koniec koncesji oznacza lepsze czasy dla kierowców? Wszystko wskazuje na to, że już za dwa lata przejazd z Katowic do Krakowa będzie nie tylko bardziej dostępny, ale i bezpłatny – przynajmniej dla kierowców aut osobowych.

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do