Reklama

Rozbudowa autostrady A4 o trzeci pas może ruszyć szybciej. Stalexport proponuje natychmiastowe rozpoczęcie prac

Jaw.pl - Jaworznicki Portal Społecznościowy
19/03/2025 09:51

Rozbudowa autostrady A4 na odcinku Kraków – Katowice o trzeci pas ruchu może ruszyć szybciej, niż pierwotnie zakładano. Spółka Stalexport Autostrady apeluje do przedstawicieli strony publicznej o natychmiastowe rozpoczęcie projektowania, co pozwoliłoby skrócić czas realizacji inwestycji. W przeciwnym razie już za dwa lata kierowcy mogą stanąć w obliczu poważnych problemów z korkami.

Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady S.A. podkreśla, że utrzymanie wysokiego standardu technicznego oraz zapewnienie bezpieczeństwa na trasie są jej priorytetami. Spółka finalizuje ostatni etap modernizacji przed zakończeniem koncesji w marcu 2027 roku, ale ze względu na wzrastające natężenie ruchu gotowa jest współpracować ze stroną publiczną w zakresie projektowania i rozbudowy autostrady.

"Dochodzimy do momentu, w którym kończy się koncesja, a autostrada wymaga rozbudowy. Potrzebny jest trzeci pas ruchu i zwiększenie nośności obiektów mostowych, nie tylko ze względu na komfort jazdy kierowców, ale również potrzebę modernizacji infrastruktury z punktu widzenia logistycznego, w tym głównie logistyki wojskowej" – podkreśla Andrzej Kaczmarek, prezes zarządu Stalexport Autostrady S.A.

Spółka zwraca uwagę na konieczność dostosowania infrastruktury do standardów NATO, co obejmuje zwiększenie nośności mostów i wiaduktów oraz poprawę przepustowości. W obliczu aktualnej sytuacji geopolitycznej autostrada A4 stanowi kluczowy korytarz transportowy łączący Europę Zachodnią i Wschodnią.

"Autostrada A4 wymaga szybkiej rozbudowy o trzeci pas z uwagi na perspektywę znacznego wzrostu natężenia ruchu i zagrożenie dla jego płynności. Już teraz średni dobowy ruch wynosi około 50 tys. pojazdów. Problemem są też obiekty mostowe o zbyt małej nośności" – mówi prezes Stalexport Autostrady S.A. "Mamy prawie 10 tys. samochodów ciężarowych codziennie, wiele z nich wiezie ładunki, które na tej autostradzie nie były wcześniej przewidziane."

Koncesja Stalexport Autostrada Małopolska na odcinek A4 między Krakowem a Katowicami wygasa w marcu 2027 roku, po czym trasa przejdzie pod zarząd Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Ministerstwo Infrastruktury rozważa możliwość zniesienia opłat dla samochodów osobowych.

"W Hiszpanii, po zniesieniu opłat na kilku autostradach nastąpił wzrost ruchu z dnia na dzień o ponad 70 proc. W przypadku infrastruktury A4 oznacza to tak naprawdę zatrzymanie ruchu, autostrada po prostu się zakorkuje" – wskazuje prezes Kaczmarek.

Stalexport przeznaczył w 2024 roku 239,4 mln zł na inwestycje, a do końca koncesji nakłady na modernizację drogi przekroczą 400 mln zł. Łączna wartość kontraktów modernizacyjnych w latach 2023-2024 wyniosła około 540 mln zł. Koszty dostosowania autostrady do rosnącego natężenia ruchu i wymagań transportu militarnego będzie musiała ponieść strona publiczna.

"Jako państwo mamy bardzo dużo nowych potrzeb w zakresie infrastruktury drogowej i z mojej perspektywy nie jesteśmy w stanie zrealizować tych projektów wyłącznie wykorzystując środki z Krajowego Funduszu Drogowego i tylko na bazie potencjału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad" – ocenia prezes Stalexport Autostrady S.A. "Możemy te procesy przyspieszyć wykorzystując prywatny kapitał."

Według prezesa Kaczmarka Polska nie może pozwolić sobie na rezygnację z opłat za autostrady, ponieważ w krajach takich jak Czechy, Austria czy Włochy system opłat za przejazd funkcjonuje od lat. Strona publiczna czerpie zyski z partnerstwa publiczno-prywatnego, a w 2024 roku same płatności na rzecz Skarbu Państwa wyniosły 126,5 mln zł, przekraczając od 2018 roku 503 mln zł netto. Dodatkowo, podatki VAT i CIT zapłacone przez spółkę w 2024 roku wyniosły blisko 85 mln zł.

"Użytkowanie autostrady oznacza koszt, ten codzienny związany z bieżącym utrzymaniem, ale również z koniecznością przeprowadzania remontów okresowych. Jeżeli koszty te nie są ponoszone bezpośrednio przez użytkowników autostrad, to trzeba znaleźć pieniądze na te cele w budżecie państwa" – zaznacza prezes Kaczmarek.

Eksperci podkreślają konieczność zwiększenia udziału prywatnych podmiotów w inwestycjach drogowych. Partnerstwo Publiczno-Prywatne (PPP) to skuteczna metoda realizacji projektów infrastrukturalnych, która mogłaby znaczną miarą przyspieszyć rozbudowę polskich autostrad.

Źródło: Newseria

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Aktualizacja: 19/03/2025 09:54
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Realista - niezalogowany 2025-03-19 10:19:26

    Panie Kaczmarek to oddaj w końcu te autostradę państwo a nie mydlisz oczy biorąc potężną pensje na lukratywnym stanowisku

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Wandzia - niezalogowany 2025-03-19 14:47:45

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    jacię - niezalogowany 2025-03-19 16:07:23

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Vidz - niezalogowany 2025-03-19 21:22:45

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Trener - niezalogowany 2025-03-20 09:47:01

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do