Reklama

Stalexport chce rozbudować autostradę A4 po wygaśnięciu koncesji. Prezes przewiduje drastyczne zwiększenie ruchu

Jaw.pl - Jaworznicki Portal Społecznościowy
13/04/2025 15:00

Prezes Stalexport Autostrady S.A., Andrzej Kaczmarek, zadeklarował gotowość spółki do rozbudowy autostrady A4 Katowice–Kraków po zakończeniu obecnej umowy koncesyjnej w marcu 2027 roku. Kaczmarek prognozuje drastyczne zwiększenie ruchu na autostradzie po zniesieniu opłat.

Koncesja Stalexportu nie zostanie przedłużona

Obowiązująca koncesja, udzielona w 1997 roku na okres 30 lat, nie zostanie przedłużona – taką deklarację złożył minister infrastruktury w lutym 2024 roku. Mimo to, Stalexport Autostrady proponuje kontynuację współpracy z państwem w innej formule prawnej, która umożliwiłaby dalsze zaangażowanie w eksploatację i rozbudowę trasy. Minimalny wymagany okres nowej umowy w zakresie inwestycji określono na 10 lat.

Zgodnie z zapisami umowy koncesyjnej, przed przekazaniem drogi stronie publicznej w 2027 roku, spółka realizuje obecnie szereg projektów modernizacyjnych. W latach 2023–2024 podpisano umowy o łącznej wartości około 540 mln zł, obejmujące m.in. trzecią wymianę nawierzchni oraz remonty obiektów inżynierskich. Prace prowadzone są na odcinkach o łącznej długości około 9 km i wiążą się z czasowymi utrudnieniami w ruchu.

Zwiększenie ruchu po zniesieniu opłat

Obecne natężenie ruchu na autostradzie A4 zbliża się do 50 tysięcy pojazdów na dobę. Prognozowany wzrost po zniesieniu opłat może jeszcze bardziej pogłębić problemy z przepustowością. Kaczmarek wskazał, że poszerzenie drogi o dodatkowy pas w każdym kierunku jest niezbędne, aby uniknąć paraliżu komunikacyjnego. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na co najmniej 3 miliardy złotych.

Planowane zniesienie opłat za przejazd może skutkować gwałtownym wzrostem natężenia ruchu – w Hiszpanii, w podobnych okolicznościach, obciążenie niektórych odcinków wzrosło nawet o 70%. Prezes Stalexportu zwrócił uwagę na konieczność szybkiego podjęcia decyzji przez Ministerstwo Infrastruktury w sprawie dalszego losu tej kluczowej arterii komunikacyjnej. 
 

Proponowana inwestycja miałaby zostać zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Według przedstawicieli spółki, rozwiązanie to umożliwiłoby rozpoczęcie prac nawet dwa lata wcześniej niż w przypadku działań prowadzonych wyłącznie przez publicznego zarządcę.

 

 

 

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    A4 - niezalogowany 2025-04-13 17:09:36

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Realista - niezalogowany 2025-04-14 07:39:59

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do