
PKP PLK rozpoczyna największą inwestycję kolejową w historii województwa śląskiego. We wrześniu rusza przebudowa torów, rozjazdów oraz czterech wiaduktów w Katowicach. Inwestycja zaplanowana na 3 lata spowoduje znaczne utrudnienia zarówno w ruchu kolejowym, jak i drogowym.
- To niewątpliwie inwestycja o skali niespotykanej do tej pory na Śląsku, ale też generująca efekt transportowy, którego do tej pory nie było. To wejście Katowic w zupełnie nową erę transportu kolejowego. Po realizacji inwestycji w sposób nieporównywalny zwiększy się możliwość tworzenia oferty zarówno dla ruchu dalekobieżnego, ale przede wszystkim dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego, tworząc z transportu kolejowego główny środek transportu dla całej aglomeracji - powiedział Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK podczas konferencji prasowej w Katowicach 23 sierpnia.
W pierwszej fazie prac wykonana zostanie przebudowa torów na stacjach i przystankach: Zawodzie, Brynów oraz Ligota w Katowicach. PKP PLK zamontuje nowe rozjazdy i dostosuje tory oraz sieć trakcyjną do potrzeb inwestycji, co umożliwi kontynuowanie prac przy jednoczesnym utrzymaniu ruchu pociągów.
Trasa przez ul. Bagienną jest często wybierana przez kierowców podróżujących z Jaworzna przez Mysłowice do Katowic. Od 9 września kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami na wiadukcie pomiędzy Wilhelminą a Zawodziem.
W pierwszej kolejności zamknięta zostanie jezdnia w kierunku Katowic. Ruch samochodowy będzie odbywał się wahadłowo. Ten etap potrwa 9 miesięcy, po czym ruch w obu kierunkach zostanie przeniesiony na nowo wybudowaną część wiaduktu, a zamknięta zostanie jezdnia w kierunku Mysłowic.
Stary wiadukt zostanie zastąpiony nową konstrukcją dostosowaną do układu 5-torowego, a obok, w ciągu ul. Bagiennej, powstanie drugi wiadukt nad dodatkowymi torami. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo i przepustowość ruchu kolejowego.
W kolejnych tygodniach prace będą prowadzone na innych wiaduktach kolejowych: ul. Granicznej, Mikołowskiej i Kłodnickiej, a w listopadzie rozpoczną się na Załęskiej i Przodowników. Na czas prac wyznaczone zostaną alternatywne trasy dla pojazdów i pieszych.
Od 1 września zmieniona zostanie organizacja ruchu kolejowego. Liczba pociągów w aglomeracji śląskiej będzie ograniczona, część składów zacznie kursować zmienionymi trasami lub w skróconych relacjach. Na niektórych odcinkach wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja.
9 pociągów PKP Intercity będzie zatrzymywać się w stacji Katowice Ligota z pominięciem Katowic.
Podróżujący koleją powinni na bieżąco śledzić rozkłady jazdy i wprowadzane zmiany w kursowaniu pociągów.
Inwestycja na odcinku Będzin – Katowice Piotrowice zmieni oblicze transportu kolejowego w regionie, w szczególności poprzez rozdzielenie ruchu regionalnego od dalekobieżnego. Powstaną nowe tory, co zwiększy przepustowość zarówno dla pociągów pasażerskich, jak i towarowych.
Projekt obejmuje również budowę pięciu nowych przystanków kolejowych (Sosnowiec Środula, Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec) oraz modernizację czterech stacji i dwóch przystanków (Sosnowiec, Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota, Katowice Szopienice Południowe, Katowice Brynów). Na całym modernizowanym odcinku zostanie wymienione około 130 km torów i 175 km sieci trakcyjnej. Po zakończeniu inwestycji, pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość nawet do 160 km/h.
as
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Wy otwórzcie wreszcie ten dworzec kolejowy w olsztynie to już będzie sukces