
Po roku obowiązywania przepisów ograniczających zadawanie prac domowych w szkołach podstawowych Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił wyniki ankiety przeprowadzonej na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Badanie objęło ponad 7,5 tys. nauczycieli i dyrektorów z reprezentatywnej próby 2081 szkół.
Zmiany w motywacji i samodzielności uczniów
Ponad dwie trzecie nauczycieli wskazało, że po rezygnacji z obowiązkowych prac domowych zmniejszyła się motywacja uczniów do nauki oraz ich samodzielność w procesie uczenia się. Dodatkowo, pedagodzy rzadziej sprawdzają zadania wykonywane dobrowolnie, co ogranicza możliwość udzielania uczniom informacji zwrotnej.
Pozytywne skutki dla dobrostanu dzieci
Raport podkreśla jednak również korzyści związane z wprowadzonym rozwiązaniem. Dyrektorzy i nauczyciele zauważają, że uczniowie są mniej zestresowani, bardziej wypoczęci i mają więcej czasu na odpoczynek, zabawę czy aktywność fizyczną. W klasach IV–VIII poziom stresu obniżył się według szacunków o 41%, a w klasach I–III o 31%.
Wyniki egzaminów ósmoklasisty
Analiza wyników egzaminu ósmoklasisty nie wykazała istotnego wpływu rezygnacji z prac domowych na osiągnięcia uczniów. Wyniki w języku polskim, matematyce i językach obcych pozostały na poziomie porównywalnym do lat ubiegłych.
Kolejne kroki
Raport IBE zostanie wykorzystany przy opracowywaniu rekomendacji dla Ministerstwa Edukacji Narodowej. Resort zapowiada przygotowanie nowych rozwiązań w zakresie organizacji prac domowych. Jak podkreślają przedstawiciele ministerstwa, nie powrócą one w dotychczasowej formie, lecz mają być dostosowane tak, aby wspierały uczniów bez nadmiernego obciążania ich obowiązkami.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.