Dlaczego pewna grupa uczniów o przeciętnej inteligencji ma problemy z uczeniem się, podczas, gdy ich rówieśnicy bez problemu opanowują podstawowe techniki szkolne?
Działania zmysłów: równowagi, czucia głębokiego (ze stawów, mięśni, ścięgien), dotyku, wzroku, smaku, słuchu, węchu są ściśle ze sobą powiązane i w trakcie rozwoju tworzą połączenia z innymi zmysłami w obrębie mózgu.Wzajemne na siebie oddziaływanie różnych zmysłów jest złożone,niezbędne do prawidłowej interpretacji sytuacji i wykonanie odpowiedniej reakcji. Ten proces celowej organizacji zmysłów nosi nazwę INTEGRACJI SENSORYCZNEJ. Zaburzenia SI pociągają za sobą trudności w uczeniu się, poprawa integracji sensorycznej sprawia, że uczenie się jest łatwiejsze dla dzieci z zaburzeniami mechanizmów integracji sensorycznej.Zdolność mózgu do organizacji informacji sensorycznych może być poprawiana przez dawkę bodźców aktywizujących pracę mózgu. Terapia SI stosowana w zaburzeniach uczenia się różni się od wielu innych technik, bo nie uczy dziecka specyficznych umiejętności takich jak liczenie bodźców wzrokowych, zapamiętywanie sekwencji dźwięków, różnicowania jednego dźwięku od drugiego, rysowania linii, itp. Terapia ma za zadanie wzmocnienie zdolności do uczenia się mózgu, w jaki sposób nauczyć się specyficznych umiejętności. Terapia ta jest suplementem, uzupełnieniem terapii uczących podstawowych technik szkolnych takich jak czytanie czy pisanie, a nie ich zastąpieniem. Redukuje poziom zaburzeń i pozwala na precyzyjne i szybkie uczenie się np. czytania. Nauczyciele często nazywają czytanie, pisanie, liczenie podstawowymi technikami, jednak tak naprawdę są one złożonymi procesami, które mogą się rozwijać w oparciu fundament, jakim jest integracja sensoryczna. Tak na przykład odruchy posturalne, nieprawidłowo rozwinięte mechanizmy planowania motorycznego, nieprawidłowo rozwinięta integracja przedsionkowa, związana ze słaba równowagą, problemami w niektórych ruchach oczu i nieprawidłowa regulacja napięcia mięśniowego czy wreszcie zaburzona obustronna koordynacja ruchowa mogą być podstawą do nieprawidłowego rozwoju mechanizmów neuronalnych leżących u podstaw uczenia się czytania. Bez dobrej integracji sensorycznej trudno nauczyć się wiązać sprawnie buty, trzymać prawidłowo ołówek, płynnie przechodzić od zadania do zadania, itp. Bez dobrej integracji sensorycznej dziecko w klasie łatwo się rozprasza przez nowe dźwięki, światła, ruch kolegów, które w tym samym czasie robią różne rzeczy. Jego mózg jest często przestymulowany i reaguje bardziej impulsywnie na różne sytuacje.Dziecko mimo najlepszych chęci nie jest w stanie się skupić na zadaniu zleconym przez nauczyciela, trudno uczyć się liczyć czy czytać. Dzieci nie potrafią odpowiedzieć na pytanie, co się z nimi dzieje ani nie potrafią zrozumieć, dlaczego tak się dzieje.Rodzice i nauczyciele często pogłębiają problem mówiąc „skup się lepiej” i stawiają wymagania niemożliwe do spełnienia. Ayres A.J. (twórczyni metody integracji sensorycznej) podkreśla wagę wczesnej interwencji w zaburzeniach uczenia się mówiąc, że niewielki problem z integracją sensoryczną we wczesnym dzieciństwie staje się poważnym problemem związanym z uczeniem się, gdy dziecko pójdzie do szkoły. Dlatego jest znacznie lepiej, jeśli rozpoznamy zaburzenia integracji przed pójściem do szkoły i podejmiemy wczesną interwencję. Zaburzenia integracji sensorycznej powinni rozpoznawać terapeuci integracji sensorycznej we współpracy z rodzicami możliwie szybko by unikać nawarstwiających się problemów i dobrze przygotować aktywność neuronalną mózgu do uczenia się czytania, pisania, liczenia czy do skupienia uwagi w klasie.
Zapraszam na diagnozę i terapię zaburzeń Integracji Sensorycznej. W soboty w gabinecie SI prowadzone są zajęcia ruchowo-umuzykalniajace (wokalno-taneczne) dla dzieci 6-10 lat. Szczególnie zapraszam dzieci mające problem z koncentracją, koordynacją, umiejętnością współdziałania w grupie. Prowadzące: Pedagog z wykształceniem muzycznym oraz terapeuta integracji sensorycznej. Zajęcia przy akompaniamencie pianina. Termin zajęć: Zajęcia odbywają się raz w tygodniu w sobotę o godzinie 09:30. Czas trwania zajęć: 1 godz. 15 min. Kontakt i zapisy: 605 91 94 97 oraz 604 82 42 45. Koszt: 30zł.
Terapeuta SI mgr Barbara Chrustek Tel. 605 91 94 97
UWAGA: Archiwum dyskusji na forum znajdziesz tutaj.
Aplikacja jaw.pl
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Obserwuj nas na Google News
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!