Reklama

UOKiK wydaje przełomową decyzję w sprawie płatnych parkingów

Jaw.pl - Jaworznicki Portal Społecznościowy
04/04/2025 08:23

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) podjął stanowcze działania wobec firmy jednej z firm operatora licznych parkingów komercyjnych w Polsce, w odpowiedzi na rosnącą liczbę skarg konsumenckich. Decyzja wydana 19 marca 2024 roku zobowiązuje przedsiębiorcę do zwrotu niesłusznie pobranych opłat oraz wprowadzenia istotnych zmian w procedurach reklamacyjnych.

Firma, zarządzająca parkingami m.in. przy szpitalach i centrach handlowych, stosowała szereg praktyk, które UOKiK uznał za wprowadzające konsumentów w błąd. Wśród najpoważniejszych nieprawidłowości znalazło się:

  • Nakładanie opłat dodatkowych nawet w przypadkach, gdy klient posiadał ważny bilet parkingowy, który po prostu nie był widoczny za szybą pojazdu
  • Odrzucanie zasadnych reklamacji mimo przedstawienia dowodów posiadania ważnego biletu
  • Straszenie konsumentów kosztami windykacyjnymi i egzekucyjnymi w sposób kategoryczny, sugerujący nieuchronność tych procedur
  • Wprowadzanie w błąd odnośnie sposobów składania reklamacji, ograniczając je wyłącznie do formularza internetowego lub listu

Skala problemu

Jak wykazało postępowanie UOKiK, firma otrzymywała rocznie kilka tysięcy reklamacji, z których większość była odrzucana - według ustaleń urzędu, często bezzasadnie. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podkreślił, że liczba skarg na zarządców parkingów systematycznie rośnie, co wymaga konsekwentnej weryfikacji rzetelności tych przedsiębiorców.

Decyzja UOKiK

W wyniku przeprowadzonego postępowania, Prezes UOKiK nałożył na firmy  następujące zobowiązania:

  1. Zwrot niesłusznie naliczonych opłat wszystkim konsumentom, którzy po 1 stycznia 2020 roku otrzymali wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej mimo posiadania ważnego biletu parkingowego
  2. Zmianę procedury reklamacyjnej
  3. Usunięcie z regulaminów, strony internetowej i formularzy wezwań treści wprowadzających konsumentów w błąd
  4. Poinformowanie indywidualne osób uprawnionych do zwrotu środków

Szersze działania UOKiK w obszarze parkingów

W 2023 roku Prezes UOKiK nałożył karę ponad 820 tys. zł na innego operatora parkingów  za podobne praktyki ograniczające sposoby składania reklamacji oraz nieprzestrzeganie ustawowego terminu ich rozpatrywania. Ta decyzja nie jest jeszcze prawomocna.

Działania UOKiK pokazują, że urząd aktywnie monitoruje sektor usług parkingowych i nie waha się podejmować interwencji w przypadku naruszania praw konsumentów.

 

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Aktualizacja: 07/04/2025 12:06
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    tak to działa - niezalogowany 2025-04-08 08:30:42

    Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do