W ostatnim wydaniu gazety „Co tydzień” informowaliśmy o niedopuszczalnych praktykach Stalexportu Autostrada Małopolska, który zablokował budowę Drogi Współpracy Regionalnej, dającej połączenie pomiędzy drogami krajowymi 79 i 44, a ostatnio grozi nawet zamknięciem jeleńskiego zjazdu na A 4 w kierunku Katowic.
Stalexport Autostrada Małopolska jest prywatną spółką, która eksploatuje płatną autostradę między Katowicami a Krakowem na podstawie umowy koncesyjnej zawartej z Rządem RP.
W środę, 16 grudnia sprawą monopolistycznych działań Stalexportu zainteresowaliśmy Premiera Donadla Tuska, podczas spotkania z mediami lokalnymi i regionalnymi, które odbyło się w Urzędzie Rady Ministrów.
Na spotkaniu z Tuskiem temat zreferowała nasza koleżanka Grażyna Haska, kładąc nacisk na obowiązek państwa w zakresie stwarzania warunków dla rozwoju regionów, ochrony przed nieuczciwą konkurencją oraz bezwzględnej walki z praktykami monopolistycznymi, jakie stosuje w stosunku do naszej gminy Stalexport.
Premier Tusk zobowiązał się do przeanalizowana sprawy i podjęcia działań. Dla pewności zostawiliśmy w tej sprawie stosowne pismo. Z treścią uzyskanej odpowiedzi od premiera niezwłocznie Państwa zapoznamy.
W czwartek, 17 grudnia radio RMF FM poinformowało o aneksie do obowiązującej umowy koncesyjnej ze Stalexportem, który przygotowała Krajowa Dyrekcja Dróg Publicznych i Autostrad i skierowała do Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka. Nowy aneks, to kolejna okazja dla rządu, by zdyscyplinować działania Stalexportu i ograniczyć jego zapędy monopolistyczne. Jak usłyszeliśmy, KDDPiA nie wyklucza też rozwiązania umowy ze Stalexportem.
Natomiast w piątek, 18 grudnia prezydent Paweł Silbert poinformował nas podczas cotygodniowej konferencji, że wysłał do ministra Cezarego Grabarczyka list, żądając zawarcia w tworzonym aneksie zapisów zabezpieczających interesy państwa Polskiego oraz samorządów miast i gmin, na których leży autostrada A 4. Takie zmiany w umowie koncesyjnej mają dla Jaworzna fundamentalne znaczenie.
Dzisiejsze zapisy umowy koncesyjnej wprowadziły pojęcie drogi konkurencyjnej, na której zabronione są wszelkie roboty poprawiające przepustowość i atrakcyjność takiej drogi. Na liście dróg konkurencyjnych wobec A 4 znalazła się także DK 79 biegnąca przez Jaworzno. Stąd blokada dla otwarcia jeleńskiego węzła i budowy Drogi Współpracy Regionalnej.
Takie działanie Stalexportu nie daje szans na zwiększenie atrakcyjności terenów inwestycyjnych w Jeleniu, czym blokuje rozwój Jaworzna.
Stalexport Autostrada Małopolska korzysta też z pozycji monopolisty w ustalaniu i egzekwowaniu opłat za przejazdy autostradą A4. Znane są protesty motocyklistów czy sprawa sądowa wytoczona kierowcy, który nie zapłacił za przejazd przez bramki, żądając dostosowania wysokości opłaty do jakości przejazdu, nie dały na razie rezultatu.
Na portalu internetowym Interia warto dołączyć się do protestu i „podziękować” już za usługi Stalexportu. Warto też zaprotestować przeciw innym monopolistycznym praktykom tej spółki.
www.dziekujezaa4.pl
Zachęcamy do oddania w tej sprawie swojego głosu, klikając na powyższy link. Można np. napisać: "dziękuję za brak dostępu do A4" lub "dziękuję za blokowanie rozwoju Jaworzna".
UWAGA: Archiwum dyskusji na forum znajdziesz tutaj.[hana-flv-player video="http://www.jaw.pl/wp-content/uploads/archive/video/14/b2.flv" height="auto" description="" player="2" autoload="true" autoplay="false" loop="false" autorewind="true" splashimage="http://www.jaw.pl/wp-content/uploads/archive/video/14/b2.jpg" /]
Aplikacja jaw.pl
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Obserwuj nas na Google News
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!