
Bierze na warsztat trudny gatunek jakim jest pejzaż. Przetwarza roztaczającą się w okolicy ikonosferę na swój niepowtarzany język malarskiego gestu. Posługuje się popularnymi toposami jak : horyzont, rzeka, droga, po to by osadzić je w przestrzeni za pomocą ekspresyjnego koloru. To właśnie przestrzeń i kolor są najważniejszymi komponentami jego malarskiej, wizualnej rzeczywistości. „Widoki”, których nazwy wskazuję na jaworznicką lokalizację, są zarazem miejscami uniwersalnymi. I tak np. szczakowski zaułek staje się niemalże poetycką wedutą z nieokreślonej epoki. Z kolei nitki Łużnika i Koziego Brodu mają aurę prac młodopolskich modernistów. W malarstwie Zbigniewa Ciepłego widoczny jest ten charakterystyczny, młodopolski raster patrzenia na pejzaż, świadczy on o trwałości krakowskiej szkoły malarstwa i o dobrze przepracowanych przez twórcę lekcjach ze sztuki naszych dawnych mistrzów.
Jaworzno miało już wielu pejzażystów, jednak za każdym razem są to subiektywne, artystyczne odsłony, osobiste relacja ze swoim miastem, z tym miejscami…, za każdym razem inaczej widzianymi, wciąż nowymi. (Fragment z katalogu wystawy) tekst: Iwona Brandys
Wystawa 25.04 -23.05.2019, Muzeum Miasta Jaworzna,
galeria Obecna , ul. Adama Mickiewicza 2, wernisaż 25 kwietnia, godz. 18.00.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie