Reklama

Autobus, tramwaj, pociąg jak jeden system

AWAP
31/08/2015 22:23
Integracja komunikacji kolejowej oraz miejskiej, jednolity system informacji pasażerskiej, centra przesiadkowe, stabilna oferta przewozowa, to główne cele rozwoju komunikacji pasażerskiej wytyczone przez Samorząd Województwa.
Radni Województwa Śląskiego przyjęli „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego Województwa Śląskiego”. Jego celem  jest dążenie do poprawy jakości systemu transportu pasażerskiego oraz określenie kierunków jego rozwoju do roku 2020.

Dokument określa m.in. sieci komunikacyjne, na których jest planowane wykonywanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej, przewidywane finansowanie i pożądany standard usług przewozowych oraz organizację systemu informacji dla pasażera.

Głównym kierunkiem rozwoju dla samorządu województwa jest zwiększenie udziału kolejowego transportu zbiorowego. Plan kładzie nacisk na stabilizację oferty przewozowej. „Podstawą przywrócenia zaufania do kolei, a tym samym powrotu podróżnych do kolei (przede wszystkim tych regularnie odbywających podróże, np. do szkoły, pracy) jest ustabilizowanie oferty na okres przynajmniej 2-3 lat. Tylko taka oferta pozwoli na stopniową odbudowę przewozów pasażerskich” – czytamy w dokumencie.

Bardzo ważna dla przyszłości komunikacji pasażerskiej ma być integracja komunikacji kolejowej z komunikacją miejską w dużych aglomeracjach. Głównym zadaniem będzie połączenie ich w jeden spójny system transportu kolejowego, drogowego oraz ich wzajemne uzupełnianie się.

Plan postuluje także realizację węzłów integracyjnych łączących różne środki transportu, ze szczególnym uwzględnieniem transportu kolejowego. Ważną rolę w poprawie jakości przewozów ma odgrywać koordynacja rozkładów jazdy transportu drogowego z kolejowym, a także pozyskanie przewoźników dowożących pasażerów do dworców kolejowych. Dużą wagę przywiązuje się do stworzenia jednolitego systemu informacji pasażerskiej, w szczególności w zakresie aktualności i dostępności informacji dotyczących rozkładów jazdy, opóźnień.

Plan zakłada również utworzenie kilkunastu centrów przesiadkowych przy stacjach kolejowych oraz autobusowych. Dla niepełnosprawnych postuluje się ograniczanie barier architektonicznych na dworcach i przystankach oraz zwiększenie dostępności do autobusów, pociągów oraz tramwajów poprzez wprowadzanie np. specjalnych ramp do wsiadania i wysiadania czy też przygotowania miejsc dla niepełnosprawnych.

W realizację planu transportowego mają być zaangażowane samorządy lokalne, przewoźnicy oraz właściciele i zarządzający infrastrukturą komunikacyjną. Fundusze na realizację projektów mają być pozyskiwane głównie z programów operacyjnych Unii Europejskiej oraz budżetu państwa (np. kontrakty wojewódzkie, dotacje celowe czy Fundusz Kolejowy). Bardzo ważne będzie także wykorzystanie pieniędzy z budżetów własnych województwa, gmin oraz powiatów oraz ścisła współpraca tych jednostek samorządu terytorialnego przy realizacji zadań określonych w planie.

Przygotowanie przez samorządy województw planu transportowego wynika z ustawy o transporcie zbiorowym. Obowiązek ten obejmuje także gminy liczące co najmniej 50 tys. mieszkańców, powiaty (od 80 tys.), związki międzygminne (obszar pow. 80 tys. mieszkańców) oraz związki powiatów (pow. 120 tys. mieszkańców).

Przygotowane przez nie plany transportowe muszą uwzględniać zapisy planu transportowego samorządu województwa.

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Art - niezalogowany 2015-09-01 11:05:43

    powrót nocą z Krakowa czy Katowic przy współudziale PKM to nieudane połączenie. Praktycznie tylko taksówka, albo marsz ze Szczakowej bo "nocne" w ogóle nie są skoordynowane z rozkładem jazdy PKP.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    kibic1957 - niezalogowany 2015-09-01 10:00:40

    A Szczakowa mimo swoich braków typu brak poczekalni, kasy itp itd. Ostatnio nawet dworzec nie dostał żadnej kategorii według PKP a dużo się mówi o planowanych remontach sieci kolejowej. Oczywiście ktoś napisze że busy do Krakowa i Katowic ale kolej w świecie kwitnie . W Jaworznie nie !

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Mateusz Łysek na Facebooku - niezalogowany 2015-08-31 22:33:36

    ambitnie, a nie umieją się dogadać pkm jaworzno z kzk gop o przesiadki na wysokim brzegu -,- a dojechać do dąbrowy górniczej komunikacją miejską to całkiem porażka

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do