Reklama

Charakterystyka społecznej odpowiedzialności biznesu

AWAP
23/04/2016 17:37
Społeczna odpowiedzialność biznesu (z ang. CSR – Corporate Social Responsibility) to swego rodzaju idea, która przyświeca firmom prowadzącym działalność z uwagi na wartości ogólne, w tym na pracowników, społeczeństwo, środowisko naturalne oraz rynek. Innymi słowy, są to założenia, według których przedsiębiorstwo bierze na siebie odpowiedzialność za podejmowane kroki biznesowe, finansowe, prawne czy inwestycyjne.

Co warto wiedzieć o CSR?


W nakierowaniu przedsiębiorców do obrania odpowiedniego kursu służy dedykowany dokument, poświęcony CSR, norma ISO 26000. Została ona opracowana i stworzona przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną razem ze specjalistami z wielu dziedzin nauki oraz biznesu. Natomiast swego rodzaju podsumowaniem realizacji tych działań, coraz częściej jest specjalny raport CSR. Informacje w nim zawarte, dotyczą sposobu zarządzania CSR, celu podejmowanych procesów, ich przebiegu oraz końcowej realizacji. Dzięki raportowi CSR odbiorcy zyskują swobodny wgląd w działalność firmy na polu podejmowania społecznej odpowiedzialności biznesu, co tym samym czyni je bardziej wiarygodnym. Taki raport powinien być sporządzony w określony metodologicznie sposób, co wymaga niejednokrotnie współpracy z zewnętrznymi ekspertami.


Zgodnie z normą


Oprócz ostatecznej definicji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa, norma ISO 26000 wykazuje dokładnie, czym mają się charakteryzować kroki podejmowane w celu realizacji koncepcji CSR. Należy do nich przede wszystkim idea trwałego rozwoju, czyli rozwoju zgodnego z poziomem cywilizacyjnym, jaki osiągnęła dana społeczność. Dotyczy to przyjęcia założeń świadomego gospodarowania, dbania o postęp oraz zapewniania odpowiedniej jakości życia ludziom. Kolejna ideą jest troszczenie się o dobrobyt interesariuszy, czyli wszystkich osób, na które dane przedsiębiorstwo posiada mniejszy lub większy wpływ. Operacje podejmowane przez przedsiębiorstwo muszą być zgodne z prawem oraz międzynarodowymi normami, a także zgadzać się z charakterem działalności firmy.


Rzeczywiste korzyści


Realizując założenia z dziedziny CSR przedsiębiorstwo zyskuje w oczach konsumentów, staje się bardziej wiarygodne, a jego marka zyskuje sobie pozytywny odbiór. Dlatego środki, jakie są wykładane na realizację zamierzeń nie są traktowane jako wydatki, lecz jako sposób na długofalową inwestycję. Przynosi ona spodziewane efekty, co zostało potwierdzone analizami rynku i badaniami przeprowadzonymi wśród konsumentów. W czołówce najważniejszych profitów znajduje się zwiększenie wartości marki w oczach odbiorców oraz potencjalnych inwestorów – firma odnotowuje zyski oraz rozwija się. Ten drugi czynnik zapewnia także kolejny aspekt związany z zaangażowaniem do pracy ze strony zatrudnianej kadry. Prowadzenie przedsiębiorstwa zgodnie z zasadami i wytycznymi CSR buduje unikalną organizację i jej kulturę. Do tego można zaobserwować znaczny wzrost zainteresowania marką, inwestorów, mediów, liderów opinii i innych ważnych interesariuszy.


Decyzja o lepszej przyszłości


Rozpoczęcie i prowadzenie działań wpisujących się koncepcję CSR, jest jednym z bardzo ważnych faktorów, przyszłego sukcesu firmy na konkurencyjnym rynku. Społeczeństwo dwudziestego pierwszego wieku, zna i rozumie te wpływy, co przekłada się na pozytywną lub krytyczną ocenę działań firm. Konsumenci coraz wyraźniej nagradzają innowację i jakość. W związku z tym, postęp gospodarczy każdej firmy wprost zależy od wychodzenia ze strefy komfortu i odpowiedzi na coraz bardziej wygórowane oczekiwania interesariuszy.

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do