Reklama

Co należy do codziennych zadań osoby odpowiedzialnej za monitoring floty? Sprawdzamy

AWAP
09/02/2017 09:00
Osobą, która zazwyczaj odpowiada za monitoring floty z użyciem systemu bazującego na GPS, jest dyspozytor. Pojawienie się monitoringu GPS znacznie ułatwiło jego codzienną pracę i pozwoliło na zwiększenie efektywności. Czym zajmują się dyspozytorzy w firmach korzystających z floty pojazdów?

Ustalanie harmonogramów


Pierwszą czynnością dyspozytora powinno być stworzenie planu dnia – dokąd w danym dniu auto ma dotrzeć, na kiedy planowane są przerwy dla kierowcy, o której godzinie auto powinno znaleźć się w ruchu, kiedy zatankować, przyjąć lub oddać ładunek. Harmonogram nie musi być bardzo szczegółowy – nie wszystkie sytuacje na drodze da się przewidzieć, dlatego stworzony plan powinien posiadać margines akceptowalnego błędu i dawać w pewnym stopniu wolną rękę kierowcy. Monitoring floty polega przede wszystkim na reagowaniu na odstępstwa od harmonogramu. Jeśli plan zostanie przygotowany w sposób rzetelny i na drodze nie zaistnieją żadne nieprzewidziane okoliczności, praca dyspozytora jest spokojna i przebiega bez problemów.



Reagowanie na odstępstwa od harmonogramu


Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku anomalii. Niektóre systemy monitoringowe samodzielnie wykrywają odstępstwa od normy, przekazując dyspozytorowi odpowiednie informacje – taki schemat działania jest bardzo skuteczny i pozwala jednej osobie zarządzać w czasie rzeczywistym nawet kilkudziesięcioma autami. W przypadku odstępstwa, np. nieautoryzowanej zmiany trasy, dyspozytor kontaktuje się z kierowcą telefonicznie i ustala przyczynę tej zmiany. Brak kontaktu może oznaczać kradzież pojazdu wraz z ładunkiem i jeśli po kilku próbach do kierowcy nadal nie będzie można się dodzwonić, a wskazania GPS pokażą, że auto cały czas jest w ruchu, stanowi to wystarczającą przesłankę do wysłania zgłoszenia na policję. Dyspozytor monitorujący pozycję pojazdu może przyczynić się do powodzenia pościgu podając położenie lub przewidywany cel złodzieja. W wielu przypadkach okazuje się jednak, że problem wynika z pomyłki kierowcy lub tego, że na drodze był korek.



Monitoring floty - rozliczanie kierowców i paliwa


Systemy monitoringu floty to nie tylko sposób na zapewnienie pojazdom bezpieczeństwa, ale również doskonałe narzędzie do prowadzenia statystyk. Dane uzyskiwane z GPS są gromadzone i przetwarzane automatycznie, dzięki czemu ustalenie efektywności danego kierowcy lub porównanie ilości paliwa, jakie zużył z ilością, jakiej potrzebował, sprowadza się do kilku kliknięć myszką. Obowiązkiem dyspozytora jest między innymi ustalenie, którzy spośród kierowców zasługują na premię, a którym należy się ostrzeżenie lub nawet wymówienie. Dyspozytor musi się również konsultować z kadrą kierowniczą ustalającą szczegółową strategię firmy – pomaga stwierdzić opłacalność lub nieopłacalność danego kursu i wychwytuje problemy, które często pojawiają się na poszczególnych trasach.


Jeśli wszystko idzie zgodnie z planem, praca dyspozytora floty jest lekka, łatwa i przyjemna. W praktyce jednak odstępstwa od harmonogramu zdarzają się bardzo często i trzeba na nie reagować szybko i adekwatnie do sytuacji.


Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do