Decyzje w sprawie Azotki podobno wydane, a mieszkańcy protestują
AWAP
27/01/2014 19:09
„Na Azotce coś się dzieje” – pisaliśmy w 52. nr. CT/2013, „Śledztwo trwa, a urząd nie pomaga” – pisaliśmy w 53. nr. CT/2013 m.in. tak: „polichlorowane bifenyle, określane powszechnie skrótem PCB, którymi człowiek zanieczyszcza środowisko - wracają do nas w pokarmie”. W 1. nr. CT/2014 pisaliśmy: „Śledztwo trwa. Nasi urzędnicy o inwestycji w Azotce za wiele nie wiedzą”.
Mieszkańcy w tym czasie złożyli protest przeciwko budowie instalacji przetwórstwa tworzyw sztucznych, który został całkowicie przez urzędników zignorowany. Teraz zbierają dalsze podpisy pod protestem, choć dowiedzieli się, że prawdopodobnie decyzja w sprawie budowy tego zakładu została już wydana. Podobno jest wniosek o budowę kolejnej instalacji na terenie Azotki – tym razem spalarni odpadów.
My zadaliśmy kilka kluczowych pytań w sprawie tej instalacji. Ktoś naiwny mógłby uznać, że urząd potraktował nas rzetelnie, bo w odpowiedzi na nie przysłał nam obszerny materiał, który wystarczyłby na książkę. Nic mylnego. Odpowiedzi są enigmatyczne i pokrętne.
Na pytanie: Dlaczego wydano zgodę na przetwarzanie groźnej substancji jaką jest PCB, skoro jest ona bardzo niebezpieczna dla ludzkiego zdrowia?
Kuś odpowiedział: Nie jest prawdą, że w instalacji będzie przetwarzane PCB – dodając mnóstwo pokrętnych „wyjaśnień”. Poniżej publikujemy faksymile z oficjalnego opracowania, gdzie wyraźnie widać PCB.
Odpowiedzi Kusia publikujemy poniżej, bo brakło nam miejsca, aby je zamieścić w całości w gazecie.
J. Matysik
Odpowiedzi Kusia w sprawie budowy instalacji w Azotce
1. W jaki sposób Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego informował jaworznian o powstającej w pobliżu Azotki instalacji do utylizacji odpadów niebezpiecznych? Ile osób zgłosiło swoje uwagi do projektu, ile osób zgłosiło się do wydziału aby uzyskać więcej informacji na temat inwestycji? Jeśli takie uwagi były to jakie? Zasady udziału społeczeństwa w podejmowaniu decyzji reguluje Rozdział 2 (art. 33 – 38) ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko/tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm./.
Tut. organ zapewnił udział społeczeństwa w prowadzonym postępowaniu poprzez podanie do publicznej wiadomości informacji o rozpoczęciu procedury z udziałem społeczeństwa zamieszczając stosowne obwieszczenie w dniu 30 października 2013 r. w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Jaworznie i wywieszając je na tablicach ogłoszeń Urzędu Miejskiego oraz poprzez rozplakatowanie obwieszczeń w okolicy miejsca realizacji przedsięwzięcia (słupy ogłoszeniowe, przystanki z panelami reklamowymi). W obwieszczeniu wskazano miejsce wyłożenia do wglądu dokumentów, adres strony internetowej, na której zamieszczono wersję elektroniczną treści raportu, a także określono 21-dniowy termin (tj. od 4 do 25 listopada 2013 r.) oraz sposób składania uwag i wniosków. W określonym wyżej terminie nikt nie zapoznawał się z treścią raportu w siedzibie organy a także nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski. W związku z przedłożeniem przez Pana Rafała Dzija działającego z pełnomocnictwa Zakładów Chemicznych ORGANIKA-AZOT SA w Jaworznie uzupełnienia raportu, zgodnie z pismem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach z 25 listopada 2013 r. znak: WOOŚ.4242.170.2013.IŁ.1, tut. organ ponownie przeprowadził udział społeczeństwa w prowadzonym postępowaniu. W określonym 21-dniowym terminie (do 13.01.2014 r.) każdy mógł ponownie zapoznać się z wnioskiem, raportem oraz uzupełnieniem raportu i innymi dokumentami zebranymi w przedmiotowej sprawie (załączniki do wniosku, stanowiska organów uzgadniających, które także były już dostępne w terminie składania uwag i wniosków) oraz zgłaszać uwagi i wnioski dotyczące przedmiotowej sprawy w formie pisemnej do Urzędu Miejskiego w Jaworznie, Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa, ul. Grunwaldzka 33, 43–600 Jaworzno, ustnie do protokołu w siedzibie organu lub drogą elektroniczną na adres [email protected]. Nikt nie zapoznawał się z treścią raportu i dokumentów w siedzibie organu a także nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski. Natomiast w ostatnim dniu wpłynął protest podpisany przez 18 mieszkańców, którzy nie wyrazili zgody na powstanie inwestycji w tej lokalizacji, do którego zgodnie z art 37 ww. ustawy z dnia 3 października 2008 r. organ odniesie się w uzasadnieniu decyzji. Reasumując: Pełna treść raportu dostępna jest na stronie internetowej Urzędu Miasta Jaworzna: www.bip.jaworzno.pl od 30 października 2013 r., a treść uzupełnienia od 17 grudnia 2013 r. W tym czasie zanotowano 205 odwiedzin na ww. stronie. Natomiast łączny czas wyłożenia do wglądu dokumentów w siedzibie organu to 42 dni, w ciągu których nikt nie zapoznawał się z treścią raportu i dokumentów. Do Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa nie wpłynęły również żadne merytoryczne uwagi i wnioski dotyczące przedmiotowej sprawy a jedynie protest mieszkańców bez uzasadnienia.
2. Dlaczego jeżeli każdy mieszkaniec Jaworzna mógł uzyskać informacje na temat instalacji w Wydziale Ochrony Środowiska i Rolnictwa, to dziennikarze są przekierowywani do pana Sebastiana Kusia z Biura Informacji i Promocji, który nie dysponuje specjalistyczną wiedzą w tym zakresie? Udział społeczeństwa nie ogranicza się do mieszkańców danego miasta, w którym planuje się realizację jakiejś inwestycji. Tak każdy mieszkaniec Jaworzna (w tym również wykonujący np. zawód dziennikarza) jak i każdy zainteresowany sprawą niezależnie od swojego miejsca zamieszkania mógł brać udział w podejmowaniu decyzji na zasadach określonych w ww. Rozdziale 2 (art. 33 – 38) ustawy z dnia 3 października 2008 r. Przepisy tego rozdziału nie mówią natomiast nic o udzielaniu wywiadów, czy interpretowaniu treści raportu przez pracowników Urzędu Miejskiego przed kamerami telewizyjnymi. Za kontakty Urzędu z mediami odpowiedzialne jest Biuro Informacji i Promocji Urzędu Miejskiego w Jaworznie. Specjalistyczna wiedza w zakresie planowanej budowy instalacji przetwórstwa tworzyw sztucznych na terenie Zakładów Chemicznych „Organika-Azot” w Jaworznie zawarta jest w dostępnym na stronie internetowej Urzędu Miasta Jaworzna: www.bip.jaworzno.pl od 30 października 2013 r. raporcie o oddziaływaniu przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko.
3. Dlaczego Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa zdecydował się wydać pozytywną decyzję dotyczącą budowy instalacji. Jaka jest pewność, że przetwarzane substancje nie będą stwarzały zagrożenia dla ludzi i środowiska naturalnego? Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa nie wydał jeszcze decyzji w powyższej sprawie. Do 13.01.2014 r. trwał ponowny udział społeczeństwa i mimo wcześniejszego uzyskania stanowisk organów uzgadniających, nie można było zakończyć postępowania administracyjnego prowadzonego w powyższej sprawie. Teraz, po uzyskaniu kompletnego materiału i zakończeniu udziału społeczeństwa, postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowego przedsięwzięcia zostanie zakończone i zgodnie z art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego/tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r. poz. 267/przed wydaniem decyzji w powyższej sprawie strony postępowania (już nie całe społeczeństwo!) będą miały możliwość wypowiedzenia się, co do zebranych materiałów i dowodów w ww. sprawie, w terminie 7 dni od otrzymania zawiadomienia. Jednocześnie wyjaśniam, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie jest decyzją pozytywną lub negatywną, a decyzją która zawiera (zgodnie z art 82 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko/tekst jednolity: Dz. U. z 2013 r., poz. 1235 ze zm./) m.in.: rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia, warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, a także wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w decyzji realizacyjnej w tym np. w decyzji o pozwoleniu na budowę, przy zachowaniu których tak na etapie realizacji jak i eksploatacji przedsięwzięcia nie spowoduje ono oddziaływania na środowisko w stopniu przekraczającym dopuszczalne normy określone stosownymi przepisami prawa.
4. Jak będą wyglądały kontrole przed i po powstaniu instalacji, kto będzie odpowiadał za ewentualne zaniedbania, które mogą przyczynić się do problemów ekologicznych? Kontrole przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska, zgodnie z art. 379 ustawy Prawo ochrony środowiska sprawuje marszałek województwa, starosta oraz wójt, burmistrz lub prezydent miasta w zakresie objętym właściwością tych organów. Kontrolujący, wykonując kontrolę, jest uprawniony do: wstępu wraz z rzeczoznawcami i niezbędnym sprzętem przez całą dobę na teren nieruchomości, obiektu lub ich części, na których prowadzona jest działalność gospodarcza, a w godzinach od 6 do 22 – na pozostały teren; przeprowadzania badań lub wykonywania innych niezbędnych czynności kontrolnych; żądania pisemnych lub ustnych informacji oraz wzywania i przesłuchiwania osób w zakresie niezbędnym do ustalenia stanu faktycznego; żądania okazania dokumentów i udostępnienia wszelkich danych mających związek z problematyką kontroli. Za ewentualne zaniedbania odpowiada prowadzący instalację.
5. Dlaczego wydano zgodę na przetwarzanie groźnej substancji jaką jest PCB, skoro jest ona bardzo niebezpieczna dla ludzkiego zdrowia? Nie jest prawdą, że w instalacji będzie przetwarzane PCB. W cytowanym przez redakcję Telewizji dla Ciebie zdaniu znajdującym się w streszczeniu raportu autor opracowania opisuje całą grupę 15 z katalogu odpadów, w której istotnie podgrupą 02 są sorbenty i materiały filtracyjne, w tym odpady o kodzie 15 02 02* -” Sorbenty, materiały filtracyjne (w tym filtry olejowe nieujęte w innych grupach), tkaniny do wycierania (np. szmaty, ścierki) i ubrania ochronne zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi (np. PCB) ”. Natomiast przedmiotem postępowania jest planowane na terenie należącym do Zakładów Chemicznych “Organika-Azot” SA i opisywane w raporcie przedsięwzięcie polegające na budowie instalacji do odzysku odpadów niebezpiecznych z tworzyw sztucznych – odpadów poliolefinowych (PP, HDPE), które stanowić będą zużyte opakowania z tworzyw sztucznych zanieczyszczone przechowywanymi w nich substancjami klasyfikowane jako odpady o kodzie 15 01 10* – „Opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone (np. środkami ochrony roślin I i II klasy toksyczności – bardzo toksyczne i toksyczne) ”, a nie PCB. W decyzji środowiskowej określone będą konkretne wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w decyzji realizacyjnej w tym np. w decyzji o pozwoleniu na budowę, przy zachowaniu których przedsięwzięcia nie spowoduje oddziaływania na środowisko w stopniu przekraczającym dopuszczalne normy określone stosownymi przepisami prawa.
6. Jakie procedury bezpieczeństwa zamierza wdrożyć Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa aby uniknąć ewentualnej katastrofy ekologicznej i przedostania się niebezpiecznych substancji do środowiska naturalnego? Co w przypadku gdyby doszło do takiej katastrofy ekologicznej? W jaki sposób wydział zamierza zneutralizować zagrożenie? Zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo ochrony środowiska „poważna awaria” jest to zdarzenie, w szczególności emisja, pożar lub eksplozja, powstałe w trakcie procesu przemysłowego, magazynowania lub transportu, w których występuje jedna lub więcej niebezpiecznych substancji, prowadzące do natychmiastowego powstania zagrożenia życia lub zdrowia ludzi lub środowiska lub powstania takiego zagrożenia z opóźnieniem. „Poważna awaria przemysłowa” – to poważna awaria w zakładzie. Zgodnie natomiast z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładów o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej Z. Ch. „Organika-Azot” SA nie są zakładem o dużym ryzyku ani o zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. Realizacja planowanego przedsięwzięcia pn.: „Budowa instalacji przetwórstwa tworzyw sztucznych” nie spowoduje zaliczenia Z. Ch. „Organika-Azot” SA do wymienionych zakładów. W związku z powyższym, brak jest racjonalnych wątpliwości co do wystąpienia „katastrofy ekologicznej” na terenie Z. Ch. “Organika-Azot” SA związanej z eksploatacją instalacją do odzysku odpadów niebezpiecznych z tworzyw sztucznych. Odzysk odpadów niebezpiecznych będzie polegał na ich regranulacji, podczas której następować będzie transformacja odpadu w surowiec wtórny o cechach umożliwiających jego dalsze wykorzystanie, czyli mówiąc językiem niespecjalistycznym, na usunięciu zanieczyszczeń mechanicznych oraz innych rodzajów tworzyw sztucznych (np. korka) z plastikowego pojemnika po środkach ochrony roślin, a następnie rozdrobnieniu go i przepłukaniu w wannie myjącej w celu wydzielenia piasku, błota czy cięższych frakcji tworzyw sztucznych i w końcowym etapie na wysuszeniu go w sekcji wirówek. Produkt finalny odzysku odpadów będzie miał postać zmielonych, wymytych i wysuszonych plastikowych płatków o średnicy maksymalnie 25 x 25 mm. Jednocześnie Zakłady Chemiczne „Organika-Azot” SA będą mogły wypełnić obowiązki wprowadzone od 1 stycznia 2014 r. ustawą o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi tzn. obowiązek wprowadzającego środki niebezpieczne w opakowaniach zorganizowania systemu zbierania oraz zapewnienie odzysku, w tym recyklingu, odpadów opakowaniowych po środkach niebezpiecznych.
Sebastian Kuś, UM w Jaworznie
UWAGA: Archiwum dyskusji na forum znajdziesz tutaj.
Aplikacja jaw.pl
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Obserwuj nas na Google News
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!