
Geely, chiński producent samochodów, przygotowuje się do wkroczenia na polski rynek, a pierwsze auta tej marki mają pojawić się na naszych drogach jeszcze w tym roku. Współpraca tego koncernu z ElectroMobility Poland, czyli spółką odpowiedzialną za rozwój marki Izera, formalnie została zakończona. Geely zdecydowało się wejść do Polski z innym partnerem – Jameel Motors – i zaoferować klientom modele produkowane w Chinach.
ElectroMobility Poland oficjalnie odniosło się do tej sytuacji. Jak wyjaśnia Paweł Tomaszek, odpowiadający w spółce za komunikację, projekt z Geely zatrzymał się na etapie prac przygotowawczych, ponieważ do listopada 2023 roku nie uruchomiono Funduszu Elektromobilności. W efekcie wstrzymano dalsze działania i przerwano ciągłość projektową, co skutkowało zawieszeniem prac nad rozwojem gamy modelowej Izery.
Na przeszkodzie stanęła także aktualizacja Krajowego Planu Odbudowy z 2024 roku. Jak tłumaczy EMP, nowe założenia sprawiły, że wcześniejsza oferta współpracy z Geely przestała być aktualna. Mimo to spółka wciąż uważa chińskiego partnera za ważnego gracza i nie wyklucza wznowienia wspólnych działań.
ElectroMobility Poland podpisało umowę o partnerstwie technologicznym z Geely Holding w listopadzie 2022 roku i w ramach tej umowy realizowano wspólne prace projektowe dotyczące fazy przygotowawczej. Płynne rozpoczęcie kolejnego etapu wdrożeniowego nie było możliwe z powodu braku uruchomienia Funduszu Elektromobilności do listopada 2023 roku. Tym samym została zerwana ciągłość projektowa i zawieszono wszelkie prace nad rozwojem gamy modelowej samochodów elektrycznych - czytamy w oświadczeniu.
Trwają rozmowy z potencjalnymi partnerami, w tym również z Geely. Celem jest nie tylko sprzedaż pojazdów, ale szeroka współpraca technologiczna, rozwój produkcji i tworzenie miejsc pracy. Kluczowe dla kontynuacji inwestycji będzie jednak pozyskanie stabilnego finansowania. Bez teko tacy partnerzy, jak chińskie Geely nie podejmą współpracy z polską spółką.
EMP liczy na środki z programu KPO oraz z funduszu E3.1.1 zarządzanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Bez zagwarantowania odpowiedniego wkładu finansowego dalszy rozwój projektu i pozyskanie silnego partnera strategicznego pozostają pod znakiem zapytania.
Czy więc na działce w Jaworznie, na której pierwotnie miała stanąć Izera, faktycznie coś powstanie, czy skończy się na pustym placu?
ElectroMobility Poland (EMP) nie komentuje decyzji biznesowych Geely. Prowadzimy obecnie zaawansowane rozmowy z wyselekcjonowanymi firmami – w tym również z Geely - których profil działalności, zasoby technologiczne oraz plany korespondują z długoterminową wizją rozwoju realizowanego przez spółkę projektu. Priorytetowym celem w toczących się rozmowach jest nawiązanie partnerstwa strategicznego, które umożliwi realizację długofalowych celów strategicznych tj. wzmocnienie lokalnego przemysłu motoryzacyjnego oraz efektywna działalność rozwojowa w kluczowych i perspektywicznych obszarach. Zakładany model współpracy ze strategicznym partnerem znacząco wykracza poza ramy dystrybucji pojazdów. Jego kluczowymi aspektami jest rozwój nowoczesnych rozwiązań technologicznych, stworzenie miejsc pracy i masowa produkcja samochodów. Realizacja tych zadań przez EMP, w tym rozpoczęcie inwestycji w Jaworznie oraz sfinalizowanie umów z partnerem strategicznym będzie możliwe po zabezpieczeniu stabilnego finansowania dla projektu.
ElectroMobility Poland podpisało umowę o partnerstwie technologicznym z Geely Holding w listopadzie 2022 roku i w ramach tej umowy realizowano wspólne prace projektowe dotyczące fazy przygotowawczej. Płynne rozpoczęcie kolejnego etapu wdrożeniowego nie było możliwe z powodu braku uruchomienia Funduszu Elektromobilności do listopada 2023 roku. Tym samym została zerwana ciągłość projektowa i zawieszono wszelkie prace nad rozwojem gamy modelowej samochodów elektrycznych. Rewizja KPO ogłoszona w kwietniu 2024 roku i nowy harmonogram działań uniemożliwiły realizację założeń projektu w pierwotnym kształcie oraz zdezaktualizowały ofertę współpracy złożoną na poprzednim etapie prac przez partnera technologicznego. Geely jest dla nas bardzo ważnym partnerem z którym wiążą nas wypracowane relacje i nie wykluczamy możliwości dalszej współpracy.
Dzięki dobrej współpracy z Ministerstwem Aktywów Państwowych, w ostatnich miesiącach wypracowano zmodyfikowaną formułę projektu uwzględniającą m.in. znaczące obniżenie ryzyka właścicielskiego, transfer wiedzy i technologii, zaangażowanie lokalnych dostawców oraz budowanie miejsc pracy w sektorze. Finansowanie projektu może opierać się o nowy instrument KPO w ramach działania E3.1.1. Operatorem tego funduszu wskazanym w Krajowym Planie Odbudowy jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Uruchomienie przez NFOŚiGW konkursu miało nastąpić na początku drugiego kwartału 2025 r.
Czekamy na ogłoszenie procesu finansowania. Jesteśmy gotowi aby złożyć w nim wszystkie wymagane dokumenty i spełnić procedury konkursu
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Czyli standard pis szedł w dobrą stronę budka i całe kało zablokowali i rozwalili wszystko po czym przejęli emp fikcyjne lukratywne etaty poutykali swoimi ziomkami i dalej GŁUPA udają że jest dobrze
PiS szedł w dobrą stronę przez lata nie robiąc nic na pustkowiu pod Izerę i CPK upychając tam swoich na lukratywnych kontraktach. Co nowy rząd rozwalił? Łąkę i karczowisko bo niczego PiS po sobie nie zostawił. Mentalność Kalego.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Taki premier i taki rząd za dziadka Piłsudskiego by krowy zapladnial