Reklama

Ile kosztuje reklama?

AWAP
13/01/2016 16:40
Reklama to potężne narzędzie, które może przyczynić się albo do sprawienia, że produkt stanie się rozpoznawalny, albo do wywołania w odbiorcach będących zarówno konsumentami niechęci do reklamowanego produktu. Warto wspomnieć również o tym, że reklama w telewizji może być naprawdę kosztowna - mając na uwadze ten fakt, oczywistym staje się, że ciekawa historia przedstawiona w spocie reklamowym i zapadające w pamięć hasło są najważniejszymi elementami reklamy. Jak duży budżet największe firmy przeznaczają na reklamy? Które reklamy zostały okrzyknięte najlepszymi reklamami minionego roku, a które zupełnie nie spodobały się konsumentom?
Wiek reklamy.
Reklama na polskim rynku rozgościła się już na dobre. Doniesienia te potwierdzają analitycy ZenithOptimedia Group, którzy przewidują, że w związku z między innymi z Olimpiadą, Euro 2016 oraz mistrzostwami Europy w piłce ręcznej rynek zainwestuje w reklamę jeszcze więcej niż w ubiegłym roku. Eksperci szacują, że w bieżącym 2016 roku wydatki na reklamy telewizyjne wzrosną o około 2,9 procent w porównaniu z poprzednimi latami.

Wzrost wydatków będzie można zaobserwować również w innych gałęziach reklamy. W dobie coraz szybciej rozwijającego się Internetu nie dziwi, że to właśnie tam powoli przenoszą się filmy reklamowe. Analitycy prognozują, że wydatki reklamowe w internecie zwiększą się o około 11 procent. Również i w tym roku spadek procentowy nie ominie reklamy prasowej, która coraz rzadziej wykorzystywana jest jako nośnik informacji. Powoli odchodzimy więc od reklam prasowych na rzecz reklam telewizyjnych, internetowych a nawet radiowych. Ta ostatnia zyska w tym roku około 5,5 procent w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Reklama w dobrym czasie antenowym? Płać więcej!


Cena reklamy zależy między innymi od tego, kiedy pokazuje się ona w telewizji. Jeżeli jest ona emitowana w przerwie najpopularniejszego serialu wiadomym jest, że trzeba będzie za nią zapłacić znacznie więcej. Z drugiej jednak strony, reklama wyemitowana w popularnym czasie antenowym może zarobić nawet kilkukrotną wartość swojego kosztu.

Jakie są przykładowe ceny reklam emitowanych w popularnym czasie antenowym? Stawki na styczeń 2016 roku ustalił już między innymi TVN. I tak reklama przy niedzielnym wydaniu "Faktów" kosztuje nieco ponad 27 tysięcy złotych. To najdroższa pozycja w cenniku TVN-u. Warto dodać, że reklama przy codziennym wydaniu "Faktów" jest niewiele tańsza, kosztuje nieco ponad 25 tysięcy złotych. Dla porównania, reklama towarzysząca jednemu z najnowszych seriali stacji "Singielce" kosztuje "zaledwie" 8 600 złotych. Prawie trzy razy tyle trzeba wydać na 30 sekundową reklamę towarzyszącą innej znanej produkcji TVN-u - "Na Wspólnej". Trzeba przyznać, że ceny na pierwszy rzut oka mogą szokować: dwadzieścia siedem tysięcy złotych za reklamę, która trwa trzydzieści sekund. Warto dodać, że cennik ten nie uwzględnia rabatów, które, choć w różnej wysokości, doliczane są niemalże zawsze.

Reklamy, które się pamięta.


Jak każdego roku, warto wspomnieć o reklamach, które odbiły się szerokim echem w opinii publicznej. Jedne przez wzgląd na to, że były naprawdę udane, inne z kolei zostały zapamiętane tylko dlatego, że były zupełnie nietrafione. O jakich reklamach mowa?
Z całą pewnością warto wspomnieć o reklamie piwa Żubr: po raz kolejny postawiono na zabawę językiem, w efekcie czego otrzymano slogany o silnym przekazie, które są jednocześnie łatwe do zapamiętania. Bo czy jest chociażby jedna osoba, która nie kojarzy sloganu "Kolej na Żubra" lub "Wychylanie jednego Żubra daje lepszy efekt niż wychylanie pozostałych gatunków"? Dopełnieniem sloganów są charakterystyczne spoty reklamowe, w których występuje polski żubr.

Niezwykle entuzjastycznie przyjęte zostały reklamy z udziałem polskich siatkarzy. Występują oni w spotach telewizyjnych jednego z operatorów komórkowych. Dlaczego filmy reklamowe z udziałem siatkarzy odniosły taki sukces? Hasło "Brawo Ty, Brawo Ja" jest na tyle zabawne i uniwersalne, że zdążyło się już zadomowić we współczesnej polszczyźnie.

Artykuł poleca OSTRO - reklama w telewizji

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do