Reklama

Izera zagranicznym składakiem? "Polski samochód elektryczny" w rzeczywistości jest mało polski

Jaw.pl - Jaworznicki Portal Społecznościowy
03/11/2021 23:06
"Polski samochód elektryczny", jak reklamowane są pojazdy Izery, nie taki polski? Kluczowe elementy aut mają pochodzić z zagranicy. W Polsce, jeśli projekt dojdzie do skutku, samochody będą głównie składane.
Piotr Zaremba, prezes Electromobility Poland, pojawił się 29 października na posiedzeniu  Parlamentarnego Zespołu na rzecz Rozwoju Elektromobilności i Energetyki Prosumenckiej, by zdać posłom relację z postępów projektu Izera.

Z wypowiedzi prezesa wynika, że samochody Izery, jeśli faktycznie powstaną, będą składakami opartymi o zagraniczne elementy, a pojazdom daleko będzie do miana "polskiego samochodu elektrycznego". Zaremba wyjaśnia, jaka jest tego przyczyna:

- Polska straciła kompetencje projektowania i budowania samochodów, fabryk samochodowych. Wiemy to, bo pytaliśmy polskie firmy, czy są nam w stanie w tym pomóc i okazało się, że nie bardzo potrafią. Te kompetencje 15, 20 lat temu zostały wyprowadzone poza Polskę i teraz mrówczą pracą krok po kroku musimy je sprowadzić z powrotem - mówił prezes.

Zaremba rozwinął temat kluczowych elementach pojazdów, które mają pochodzić od zagranicznych dostawców.

Zagraniczna platforma


Obecnie Electromobility Polska pracuje nad pozyskaniem odpowiedniej platformy (czyli gotowego projektu podłogi z układem jezdnym, kierowniczym, hamulcowym i miejscem na baterię) dla samochodów Izery. Jak mówił Zaremba, projektowanie nowego rozwiązania jest nieopłacalne.

- Przy małej skali 100 tys. aut rocznie w porównaniu do gigantów tworzenie własnej platformy nie jest ekonomicznie uzasadnione – mówił prezes.

Nadwozia z zewnętrzną pomocą


Co więcej, same nadwozia - ma być ich 3 rodzaje - również powstaną przy pomocy integratora technicznego doświadczonego w projektowaniu i wdrażaniu do produkcji, by mieć się od kogo uczyć. Upraszczając - chodzi o producenta aut z zagranicy:

- Nie można powiedzieć, że mamy 500 inżynierów i potrafimy budować sami, bo to by się skończyło wielką porażką. Musimy krok po kroku budować zespół, a jednocześnie budować samochody. Stąd pomysł na współpracę ramię w ramię z integratorem technicznym, żeby inżynierowie się uczyli po to, by za kilka lat kolejne generacje Izery projektować samodzielnie. Innej drogi nie ma. Trzeba być pragmatycznym i nie obrażać się na rzeczywistość - mówi Zaremba.

Zagraniczna bateria


Również i bateria pojazdu będzie pochodziła z zagranicy.

- Rozmawialiśmy z wszystkimi największymi. Tu są bariery techniczne, kapitałowe, ale firmy te mają potencjał, żeby za 5, 10 lat odpowiednią ilość baterii produkować  - tłumaczy prezes.

Jak dodał Zaremba, koszt baterii to nawet 40 proc. ceny samochodu elektrycznego.

Polskie komponenty


Prezes dodał, że już od powstania pierwszych modeli samochodu - w trakcie prezentacji pojawiła się data 2024 rok - od 40 do 80 proc. komponentów, głównie elementów nadwozia, może - ale nie musi - pochodzić od polskich wytwórców.

[vc_facebook]

 

 

 

 

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do