Reklama

Kto powinien zarejestrować znak towarowy w Chinach?

Jaw.pl - Jaworznicki Portal Społecznościowy
20/11/2022 21:17
Rejestracja znaku towarowego w Chinach to formalność o priorytetowym znaczeniu dla wszystkich firm, które planują nawiązanie kontaktów biznesowych z chińskimi kontrahentami. Obowiązek ten w takim samym stopniu dotyczy zarówno eksporterów rozpoczynających sprzedaż swoich towarów za Wielki Mur, jak i importerów zlecających ich produkcję bezpośrednio w Chinach. Kto szczególnie powinien zarejestrować znak towarowy w Chinach i kiedy należy dopełnić tej formalności? Sprawdź, co trzeba wiedzieć na ten temat.

Dlaczego rejestracja znaku towarowego w Chinach jest tak ważna?


Podstawową funkcją znaku towarowego jest identyfikacja produktów i usług, będących własnością konkretnego przedsiębiorcy i jednoczesne odróżnianie ich od towarów należących do innych firm. We współczesnym biznesie znaczenie marki ma bezpośrednie przełożenie na prestiż i wartość całego przedsiębiorstwa, na co niemałą uwagę zwracają również coraz bardziej wymagający konsumenci. To sprawia natomiast, że rejestracja logo ma szczególnie doniosłe znaczenie w sytuacji, gdy dana firma dopiero wchodzi na nowy, konkurencyjny rynek, jakim z pewnością są Chiny. Wówczas pozyskiwanie klientów łączy się z koniecznością budowania wizerunku marki i sukcesywnego zwiększania jej świadomości wśród konsumentów.

To, o czym należy pamiętać na samym początku, to przede wszystkim fakt, że w Chinach prawo do zarejestrowania znaku towarowego funkcjonuje zgodnie z tzw. zasadą „first to file”. W praktycznym zastosowaniu oznacza to, że każdy może zgłosić do rejestracji dowolny znak, a chiński urząd najpierw rozpatrzy wniosek osoby, która złożyła go jako pierwsza. Reguła ta otwiera więc szerokie pole do nadużyć i naruszeń, z których najczęstszą jest rejestracja praw ochronnych do danego znaku w złej wierze, dokonana przez nieuprawnioną stronę trzecią. Dlatego właśnie należy zadbać z odpowiednim wyprzedzeniem o certyfikat rejestracji znaku towarowego w Chinach, wydany przez China Trademark Office. Dzięki temu dokumentowi przedsiębiorca staje się w świetle chińskiego prawa pełnoprawnym właścicielem danej marki i może sprawować kontrolę nad dystrybucją towarów oznaczonych jego znakiem towarowym.

Co istotne, w Chinach w ostatnich latach zaszły znaczące zmiany w zakresie ochrony znaków towarowych. Z tego powodu rejestracja logo w chińskim urzędzie patentowym to dziś nie tylko forma zabezpieczenia się przed niepożądaną produkcją podróbek oferowanych produktów. Okazuje się bowiem, że współczesne najpopularniejsze platformy e-handlu w Chinach nie dopuszczają do obrotu firm, które nie okażą stosownego certyfikatu ochrony znaku towarowego. Oznacza to tym samym, że w celu rozpoczęcia efektywnego biznesu z Chińczykami niezbędne jest posiadanie praw ochronnych do znaku towarowego.

Kiedy dokonać rejestracji znaku towarowego w Chinach?


Mimo coraz bardziej wyśrubowanych wymagań stawianych przed przedsiębiorcami wchodzącymi na rynek chiński, wciąż odnotowuje się przypadki wrogiego przejęcia znaku towarowego. W Państwie Środka nadal zdarza się, że osoby trzecie korzystając ze wspomnianej zasady „kto pierwszy, ten lepszy”, rejestrują znaki europejskich firm, a następnie próbują sprzedać je z ogromnym zyskiem lub skutecznie blokują eksport towarów z Chin. Na tego rodzaju problemy narażone są nawet duże i znane firmy, dlatego procedurę rejestracji marki w Chinach warto przeprowadzić jeszcze przed faktycznym rozpoczęciem działań biznesowych. Wielu przedsiębiorców niesłusznie odwleka tę formalność aż do momentu zakończenia targów czy otrzymania pierwszego zamówienia, jednak jest to błąd, który w skrajnych przypadkach może firmę naprawdę wiele kosztować.

Jak zarejestrować znak towarowy w Chinach?


Powodem, dla którego należy pomyśleć o rejestracji marki w Chinach z odpowiednim wyprzedzeniem, jest ponadto fakt, że procedura ta trwa co najmniej kilka miesięcy. Warto więc dopilnować tego obowiązku jeszcze przed rozpoczęciem współpracy z chińskimi partnerami. W tym celu należy skontaktować się z profesjonalnym pełnomocnikiem, którego pośrednictwo jest niezbędne w procesie rejestracji znaku towarowego. W Państwie Środka zagraniczny przedsiębiorca nie ma bowiem możliwości samodzielnego złożenia wniosku o ochronę znaku towarowego. Z kolei doświadczony agent ustali prawidłowe klasy i podklasy produktów lub usług, a następnie wystosuje odpowiedni wniosek i dostarczy go do chińskiego Urzędu Patentowego. Rejestracja znaku towarowego w Chinach obowiązuje przez okres 10 lat od dnia jej dokonania. Po tym czasie firma może wnioskować o przedłużenie praw ochronnych do marki o kolejną dekadę.

Aplikacja jaw.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo jaw.pl




Reklama
Wróć do